2020-02-29, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shhnake
Alla munskydd är slutsålda men jag har då inte sett någon gå runt med munskydd när jag vart ute...köper ni massa munskydd utan att använda dem eller?
Det har inte gått att köpa munskydd på stan sedan mitten av januari. Du måste köpa online. Ja jag har hamstrat munskydden. Jag har 150 enkla munskydd och 10 st ffp3 andningsmasker. Köpte allt i slutet på januari från xxxx.se
Citera
2020-02-29, 01:52
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Kan länka till dig privat, men såg att du är en ny användare så det funkade inte. Vill inte sprida runt mina källor här för det kan skada människor. Kan dela med dig av ett Twitter inlägg som min vän inom medicin branschen länkade mig..

https://twitter.com/DSM/status/1224262885729349633?s=19

C-vitamin är nyttigt.

Men ett propagandanummer/PR jippo är inget bevis för att C-vitamin är en verksam botande kur.
Citera
2020-02-29, 01:53
Medlem
But the concern that this virus is beyond containment—that it will be with us indefinitely—is nowhere more apparent than in the global race to find a vaccine, one of the clearest strategies for saving lives in the years to come.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
De sitter hemma o jobbar.
De varken vill eller vågar säga så mycket mer än att man följer myndigheternas ”råd”.

Principen är tydligen följande:

Friska får gå och handla typ var 3e dag.

Sjuka vårdas antingen i hemmet eller hos staten.

De sjukas lägenhetsdörrar plomberas med en klisterremsa. Den kontrolleras regelbundet av kontrollanter att den inte är bruten.

Är den plomberingen bruten förs den sjuke bort o tas omhand/vårdas av staten.

Om personer inte kan träffa andra personer så kan inte smittan föras över till nya personer. Följs protokollet så bör resultatet bli att spridningen saktar av og upphör.

Det kan funka i ett land med diciplinerad befolkning.

Har dina kollegor berättat och visat detta? Plomberade grannar?
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
C-vitamin är nyttigt.

Men ett propagandanummer/PR jippo är inget bevis för att C-vitamin är en verksam botande kur.

Sen öppnar du kommentarerna, där finns några länkar du kan läsa också
Citera
2020-02-29, 01:54
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Ingen har bett om ditt ordbajseri som motvikt till saker du inbillar dig att andra tycker. Du tillför nada till tråden, bara fyller den med ovidkommande tyckande och suckande. Det här är inte ditt personliga kafferep där du kan sitta och skvallra och tjafsa med "polarna".

Du verkar lite stött. Går inte undergången som önskat?
Citera
2020-02-29, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Ok, om då låt säga 200 personer blivit smittade av läkaren (trots att detta låter osannolikt många patienter på 3 dagar), och varje person av dessa smittar 2 andra. Då är vi uppe i säg 600 på en dag ungefär. Det blir många trots allt efter ett par dagar om var och en av de som nu är smittade sprider det till 2 personer i sin omgivning osv.

Men men. Min foliehatt säger mig att inte 200 personer blivit exponerade av ögonläkaren i första hand.

Denne legen jobber på Ullevål sykehus som er det største sykehuset i Oslo.
Kan fint ta 4 pasienter pr. time, så kan man jo regne ut hvor mange han undersøker pr dag.

Pasientene er en blanding av folk som er innlagt på sykehuset samt folk utenfra, som blir henvist fra vanlig lege.
Citera
2020-02-29, 01:57
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Det har inte gått att köpa munskydd på stan sedan mitten av januari. Du måste köpa online. Ja jag har hamstrat munskydden. Jag har 150 enkla munskydd och 10 st ffp3 andningsmasker. Köpte allt i slutet på januari från xxxx.se

Ni alla domedag personer säger att man ska tänka på alla osv. Varför bunkrar upp och köper slut på varor när vi är flera människor? Hycklare?
Citera
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det jag säger är alltså att folk dör hela tiden och det finns självklart dolt i en statistik som bara lyfter fram att de vid sin död hade en virussmitta. Väldigt många äldre dör ju i lunginflammation som ett slutskede oavsett det finns stora virusutbrott eller inte.

Precis, och det har Kina de senaste 40 åren kört med och därför har de så få döda när det gäller de senaste smittorna som de har orsakat jämfört med övriga världen.
Ungefär som, var patienten gammal så var det inte SARS, ja du förstår vad jag menar.
Och de har kört med samma sak igen och även ljuger om hur det bra det går samtidigt som WHO hyllar deras insats.
Det är vidrigt men om du inte ser igenom mörkertalen som finns så är det bara en vanlig influensa, eller hur?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja jag kanske låter kaxig, det är absolut inte meningen.

Det jag lutar mig mot är det faktum att man använt plasma från tillfrisknade patienter, med gott resultat i Kina. Det betyder för mig att patienter med fullgott immunförsvar utvecklar åtminstone en immunitet som minst varar några månader.

Om vi får en fullständig immunitet mot viruset är kanske för tidigt att säga men jag har länkat till studier där man hittat T-minnesceller hos patienter ett år efter infektio av SARS-CoV-1. Det betyder att man fick en varaktig immunitet mot den sjukdomen och det är nog det virus som liknar detta mest.
Tackar. Jag håller med om att plasmabehandlingen är väldigt spännande. Stor potential om det verkligen fungerar. Jag ska söka upp lite mer info om plasmatesterna, vilken omfattning, resultat osv, för du påminde mig just om något jag var väldigt nyfiken på men hann glömma. Det får bli imorgon i så fall. Om jag hittar något intressant lägger jag upp det. Om du gör det får du gärna svara på mitt inlägg med länkar! Tack för påminnelsen
Senast redigerad av Dompan75 2020-02-29 kl. 02:05.
Citera
2020-02-29, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tro på det då och skit i att läsa det jag skriver som kommer att vara hur det blir. Det vill säga allt kommer att vara som vanligt när den första hysterin har övergått.
.

Du vet alltså mer än alla länder som stänger ner arbeten, hem, sätter befolkningar i karantäner osv? Förklara hur du vet?
Citera
2020-02-29, 02:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Du vet alltså mer än alla länder som stänger ner arbeten, hem, sätter befolkningar i karantäner osv? Förklara hur du vet?

Vänta och se. Återkom om tre månader så kan vi summera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in