2020-02-29, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det jag säger är alltså att folk dör hela tiden och det finns självklart dolt i en statistik som bara lyfter fram att de vid sin död hade en virussmitta. Väldigt många äldre dör ju i lunginflammation som ett slutskede oavsett det finns stora virusutbrott eller inte.

Jo det är så sant
Fast undra hur myndigheter skall framföra att säkert över 100.000 människor dött i Sverige på 1 år.
Naturlig väg eller Corona
Citera
2020-02-29, 01:43
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag förstår inte det där med plomberade dörrar. Kan du förklara hur dina kollegor lever? Slits plomberingarna bort var tredje dag när de ska gå till sin lokala butik???

Eftersom du inte känner till detta fenomen så var det så att lokala poliser stängde och svetsade dörrar i lägenheter och även höghus där man svetsade igen dörrar för att isolera folk och behålla den karantän som gällde.
Några svalt ihjäl men i slutändan så hade man kontroll och de som inte hade pesten hade möjlighet att gå ut och handla mat, en person per hushåll och de scanades med en vanlig IR-temp för feber efter deras identitet var klar, sedan fick den personen handla mat.

De som hade feber i mataffären råkade ut för att hela familjen/lägenheten hämtades och hamnade då i en karantän bland andra som var smittade.

De som fick lunginflammation transporterades bort från karantänen och deras öde är okänt.
Citera
Medlem
Vet någon vilken stadsdel de smittade i Stockholm bor i? Vore intressanta att veta vart i Stockholm detta rör sig om!
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag förstår inte det där med plomberade dörrar. Kan du förklara hur dina kollegor lever? Slits plomberingarna bort var tredje dag när de ska gå till sin lokala butik???

De sitter hemma o jobbar.
De varken vill eller vågar säga så mycket mer än att man följer myndigheternas ”råd”.

Principen är tydligen följande:

Friska får gå och handla typ var 3e dag.

Sjuka vårdas antingen i hemmet eller hos staten.

De sjukas lägenhetsdörrar plomberas med en klisterremsa. Den kontrolleras regelbundet av kontrollanter att den inte är bruten.

Är den plomberingen bruten förs den sjuke bort o tas omhand/vårdas av staten.

Om personer inte kan träffa andra personer så kan inte smittan föras över till nya personer. Följs protokollet så bör resultatet bli att spridningen saktar av og upphör.

Det kan funka i ett land med diciplinerad befolkning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Jag säger inte att du har fel, lutar själv åt det hållet, men du låter så säker på din sak. Har du belägg för det? Att det är vilande virus dvs, och absolut inte återsmitta?
Jag läser ikapp mig varje dag i tråden, men verkar ha missat/glömt den stensäkra källan.
Tack på förhand.
Ja jag kanske låter kaxig, det är absolut inte meningen.

Det jag lutar mig mot är det faktum att man använt plasma från tillfrisknade patienter, med gott resultat i Kina. Det betyder för mig att patienter med fullgott immunförsvar utvecklar åtminstone en immunitet som minst varar några månader.

Om vi får en fullständig immunitet mot viruset är kanske för tidigt att säga men jag har länkat till studier där man hittat T-minnesceller hos patienter ett år efter infektio av SARS-CoV-1. Det betyder att man fick en varaktig immunitet mot den sjukdomen och det är nog det virus som liknar detta mest.
Citera
2020-02-29, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shhnake
Alla munskydd är slutsålda men jag har då inte sett någon gå runt med munskydd när jag vart ute...köper ni massa munskydd utan att använda dem eller?

Hjälper väl bara till att förhindra att man smittar andra om man själv är smittad? Eller har jag missuppfattat.

Du lär inte se folk med munskydd innan/om det bryter ut på allvar. När det börjar stå i tidningar om hundratals smittade per dag och svennebanan får panik.
Citera
2020-02-29, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det har inte jag heller påstått att du gjort men oavsett om du väntar på de 11 fallen så är det 81 % av de rapporterade fallen i Kina som fått mild sjukdom rent statistiskt. Det kan vara ännu högre än så som får milda symptom eftersom det bara är 5 % av den rätt åldersstigna populationen på kryssningsfartyget som klassas som allvarliga och 0,8 % som avlidit.

Jag är väl medveten om alla siffror, jag har skrivit en hel del i tråden om siffror.

Dock ska påpeka en sak för dig, jag har redan gjort det förut, men du verkade inte lyssna då heller. Båten är inte färdig än, det är en pågående situation. Senast igår rapporterade man nya hittade fall i USA, från båten, och idag rapporterades att första dödsfallet bland västerlänningar som varit på båten, en britt, har dött. Så jag säger det igen, det är rent felaktigt det du säger om båten när du får det att låta som fasta siffror.
Citera
2020-02-29, 01:47
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Misstror dig inte men skulle gärna vilja läsa om dessa effekter. Har du några länkar

Kan länka till dig privat, men såg att du är en ny användare så det funkade inte. Vill inte sprida runt mina källor här för det kan skada människor. Kan dela med dig av ett Twitter inlägg som min vän inom medicin branschen länkade mig..

https://twitter.com/DSM/status/1224262885729349633?s=19
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Så snabbt muterar inte ens RNA-virus.

Dessutom har det visat sig att plasma ftån tillfrisknande patienter är verksamt mot SARS-CoV-2 vilket tyder på att man får immunitet mot viruset.

Ok tackar för bra fakta. Här hittade jag infon ja letade efter, med fokus på not long lasting immunity

"Lipsitch is far from alone in his belief that this virus will continue to spread widely. The emerging consensus among epidemiologists is that the most likely outcome of this outbreak is a new seasonal disease—a fifth “endemic” coronavirus. With the other four, people are not known to develop long-lasting immunity. If this one follows suit, and if the disease continues to be as severe as it is now, “cold and flu season” could become “cold and flu and COVID-19 season.”
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Ah som jag trodde. Du drog lite väl stora växlar på vad han sade.

"“Once you have the infection, it could remain dormant and with minimal symptoms, and then you can get an exacerbation if it finds its way into the lungs,” said Philip Tierno Jr., Professor of Microbiology and Pathology at NYU School of Medicine.

Tierno said much remains unknown about the virus. “I’m not certain that this is not bi-phasic, like anthrax,” he said, meaning the disease appears to go away before recurring."

Han är tydlig med att han inte vet. Han teoretiserar. Det kan vara så att han bara tillfrågats om en opinion, och inte läst rapporten än heller. Oavsett om han läst den eller ej, så är han inte på långa vägar lika säker som du är.
Javisst men se det förra svaret till dig.

Givet det vi vet är det osannolikt med en återsmitta för i så fall skulle inte plasma från tillfrisknade fungera, vilket Kineserna påstår att det gör.
Citera
2020-02-29, 01:49
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shhnake
Alla munskydd är slutsålda men jag har då inte sett någon gå runt med munskydd när jag vart ute...köper ni massa munskydd utan att använda dem eller?

Det är en bristvara.
Något som inte kan slösas bort. Så man gamblar...

När fallen blir fler i Sveriges storstäder kommer vi se personer bära dem i T-banan, spårvagnar o på bussar. Nu är det bara asiater som tycks ha dem på.
Citera
2020-02-29, 01:51
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 28dagar-senare
Eftersom du inte känner till detta fenomen så var det så att lokala poliser stängde och svetsade dörrar i lägenheter och även höghus där man svetsade igen dörrar för att isolera folk och behålla den karantän som gällde.
Några svalt ihjäl men i slutändan så hade man kontroll och de som inte hade pesten hade möjlighet att gå ut och handla mat, en person per hushåll och de scanades med en vanlig IR-temp för feber efter deras identitet var klar, sedan fick den personen handla mat.

De som hade feber i mataffären råkade ut för att hela familjen/lägenheten hämtades och hamnade då i en karantän bland andra som var smittade.

De som fick lunginflammation transporterades bort från karantänen och deras öde är okänt.

Jodå, jag har sett några filmsnuttar, men de väckte fler frågor än gav svar. Kan du plocka fram dem och gå igenom vad som händer, var vi är och vad folk säger.

Vad är det för pest du talar om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in