2020-02-28, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gretasgodeman
Impulsiva och aggressiva kaosmänniskor som vill ta allt du har ifrån dig är så nära zombies man kan komma anser jag.

Det är mycket värre än zombies eftersom dessa människor som är ute efter din mat och dig (för att våldta och mörda dig, och kanske längre fram äta dig) kan springa fort och kan tänka och samarbeta i grupper och gäng.
Citera
2020-02-28, 09:06
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
En tub med syrgas är också toppen vid andningsproblem. Då kan man lägga på ett tillskott av syre om man har svårt att andas.
Var köper man lämpligen en tub med syrgas?
Citera
2020-02-28, 09:18
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Var köper man lämpligen en tub med syrgas?

Finns där man köper Svetsgaser. De brukar även ha "andningsoxygen" som är lite dyrare än en tub med oxygen för svetsning (inte lika ren gas men i nöd är det 1000 ggr bättre än ingenting) Även luktsatt syre fungerar men luktar riktigt illa.. Mer om man inte har något annat tillhands.

Finns på 5 litersflaskor har du redan en 5 liters gasflaska så kan den bytas till Oxygen vid en gasdepå. Kostar runt 500 att fylla en sådan 5liters flaska (Örebro) En tom 5liters gasflaska kostar 1000-1500 på blocket ibland billigare.

Sedan behövs en regulator för några hundringar på biltema eller jula. Vill man vara proffsig så köper man även en slang och en mask till sin uppsättning.. Kan vara bra om man är ensam och sjuk och skall sova.. Då kan det vara bra att ha syretillskott under natten.

Tänk dock på att ökad syrekoncentration i ett rum ökar bran/explosionsrisken så man bör ha bra ventillation i rummet.
Citera
2020-02-28, 09:24
Medlem
Citat:
Finns där man köper Svetsgaser. De brukar även ha "andningsoxygen" som är lite dyrare än en tub med oxygen för svetsning (inte lika ren gas men i nöd är det 1000 ggr bättre än ingenting) Även luktsatt syre fungerar men luktar riktigt illa.. Mer om man inte har något annat tillhands.

Finns på 5 litersflaskor har du redan en 5 liters gasflaska så kan den bytas till Oxygen vid en gasdepå. Kostar runt 500 att fylla en sådan 5liters flaska (Örebro) En tom 5liters gasflaska kostar 1000-1500 på blocket ibland billigare.

Sedan behövs en regulator för några hundringar på biltema eller jula. Vill man vara proffsig så köper man även en slang och en mask till sin uppsättning.. Kan vara bra om man är ensam och sjuk och skall sova.. Då kan det vara bra att ha syretillskott under natten.

Tänk dock på att ökad syrekoncentration i ett rum ökar bran/explosionsrisken så man bör ha bra ventillation i rummet.

Är du i dåligt skick att du måste ha syrgas så ska du inte ligga hemma på kammaren utan på IVA.
Skulle du bli sjuk i Corona och få akutlunginflamation så är inte syrgas det första du ordinerar dig själv utan antibiotika för att häva infektionen.
Finns också risker med att ordinera syrgas, därför man har utbildningar i det.
Citera
2020-02-28, 09:35
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuerteumbria
Är du i dåligt skick att du måste ha syrgas så ska du inte ligga hemma på kammaren utan på IVA.
Skulle du bli sjuk i Corona och få akutlunginflamation så är inte syrgas det första du ordinerar dig själv utan antibiotika för att häva infektionen.
Finns också risker med att ordinera syrgas, därför man har utbildningar i det.

Blir det mer än ett 50 tal smittade i en mindre stad så finns det inte plats på iva. Inte ens Stockholm skulle ha plats för 300 IVA patienter på Sina infektionskliniker. Några tusen smittade i Stockholm skulle innebära att det ligger drösvis med folk i salar som inte klarar karantänreglerna utan de kommer att läggas in på sjukhus salar där det finns plats och sedan i gymnastiksalar och liknande.

Då har man det förmodligen bättre och är säkrare hemma.

Sveriges vårdapparat har usel beredskap för en pandemi.. Betänk också att även vårdpersonal kan bli sjuka, så även politiker och poliser, militärer mm.

Hade själv ett magvirus för 3 veckor sedan som innebar att jag skulle läggas in på Infektionskliniken i Örebro.. Fick ligga i ett undersökningsrum då det inte fanns plats.. och detta var INNAN det ens fanns smittade i Kina..Så du får nog revidera din övertro på Svensk sjukvård..
Senast redigerad av flaskborste 2020-02-28 kl. 09:37.
Citera
2020-02-28, 09:51
Medlem
Citat:
Blir det mer än ett 50 tal smittade i en mindre stad så finns det inte plats på iva. Inte ens Stockholm skulle ha plats för 300 IVA patienter på Sina infektionskliniker. Några tusen smittade i Stockholm skulle innebära att det ligger drösvis med folk i salar som inte klarar karantänreglerna utan de kommer att läggas in på sjukhus salar där det finns plats och sedan i gymnastiksalar och liknande.

Då har man det förmodligen bättre och är säkrare hemma.

Sveriges vårdapparat har usel beredskap för en pandemi.. Betänk också att även vårdpersonal kan bli sjuka, så även politiker och poliser, militärer mm.

Hade själv ett magvirus för 3 veckor sedan som innebar att jag skulle läggas in på Infektionskliniken i Örebro.. Fick ligga i ett undersökningsrum då det inte fanns plats.. och detta var INNAN det ens fanns smittade i Kina..Så du får nog revidera din övertro på Svensk sjukvård..

Svensk sjukvård existerar inte därav den hemligstämplade rapporten från Socialstyrelsen och därför man uppmanar till lugn och att de har full kontroll på risken för spridning.

Det jag menar är att är du så sjuk så du behöver syrgas så hjälper det inte att du själv administrerar det, då kommer du att dö i vilket fall av coronaviruset.
Att ligga och småsmutta på lite syrgas bara för att gör dig ingen nytta då kan du lika gärna vädra sovrummet nån gång nu och då.
Köp dig en oximeter i stället, har du under 95% syresättning i blodet ska du börja fundera annars är det bara att slappna av.
Citera
2020-02-28, 10:56
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP123
Stort tack för svar!

Jag är en sådan som nästan alltid har en tom kyl o bara handlar det jag ska äta samma vecka, så jag har en hel del shopping kvar att göra. Har köpt en del konserverad frukt som annanas och aprikoser. Det åt vi som efterrätt ibland när jag var liten, så jag antar att det finns något sentimentalt värde i det. Sitta och tänka på barndomen medan världen går under utanför fönstret.

Att fylla ett kylskåp är ju roligt. Ägg skulle jag satsa på. Det håller ju några veckor (om man inte stirrar på datum). Och har man för mycket är det t.ex. bara att grädda lite pannkakor och lägga i frysen. Hade jag frys skulle jag frysa in grönsaker.
Och som sagt, köp bara (mycket av) sådant du brukar äta/ tycker om att äta. Är faran över har du ju nu mat hemma att plocka från framöver, så det är ju inte ens bortkastade slantar.

Hur länge varor håller efter bäst-före-datum varierar och jag är ingen expert. Det finns trådar på preppforum. När det gäller konserver är jag inte kinkig och vågar säga två år. Mjöl och matolja kanske ett år. Ris, linser och bönor håller väldigt länge. Än längre om man har det i pet- eller glasflaskor.
Citera
2020-02-28, 11:19
Medlem
farbror Svens avatar
Slöprepp: den som inte har lust att plocka bland burkar och paket och glo på datum för jämnan och tänka på domedagen kan köpa en 25-kilo säck ris och några plattor ravioli och gömma det i ett hörn. En trygghet, uti falla att, men förhoppningsvis behövs det aldrig. Sedan kan det skänkas till ett soppkök.
Citera
2020-02-28, 11:51
Medlem
happilappis avatar
Hur ser butikshyllorna ut där ni bor? Börjar torrvaror/konserver försvinna?
Citera
2020-02-28, 12:47
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Det är mycket värre än zombies eftersom dessa människor som är ute efter din mat och dig (för att våldta och mörda dig, och kanske längre fram äta dig) kan springa fort och kan tänka och samarbeta i grupper och gäng.

Zombiesarna i World War Z (2013) är zombies som också kan springa, inte bara lufsa runt.

World War Z stairs scene
Citera
2020-02-28, 12:53
Medlem
Dorniers avatar
Angående mat igen, tänk militär "24 tim ranson", det är med andra ord viktigt med frystorkat kaffe, choklad och annat moralhöjande, som folk i tråden nämnt.

Sen om strömmen skulle gå så är det fortfarande kallt ute, man kan ha kylvaror på balkongen eller dylikt.
Citera
2020-02-28, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Hur ser butikshyllorna ut där ni bor? Börjar torrvaror/konserver försvinna?
Precis som vanligt skulle jag säga, dvs fullt på hyllorna.
Mer folk än vanligt på em pga sportlovsfolk som är hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in