2020-02-27, 23:44
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det enda faktum att den enda person som kan vittna om att SE befinner sig på mordplatsen eller i dess omedelbara närhet är SE själv vingskjuter teorin om Skandiamannen såsom Palmes mördare.
Palmes förmodade mördare är således den enda som kan knyta sig själv till platsen,och som aktivt gör det genom att ringa till polisen så att de tröttnar på honom.
Med mild formulering så kan man säga att detta är mycket osannolikt.Hårdare forumlering låter snarare som att det är rejält vrickat att tro på något sådant här.

SE kan på inga som helst sätt knytas till något mordvapen.Att tro att han regelmässigt sprang omkring på stan med en jättepuffra är inte trovärdigt.Sålunda så måste han tagit med sig jättepuffran till jobbet någon gång 85-86 och sedan förvarat den på sitt rum.Varför det förresten?
Han råkar vara bekant med en vapensamlare.Denne skall enligt trovärdigaste uppgifterna haft järnkoll på sin samling samt även förvarat denna på riktigt sätt.Vapensamlaren finns liksom SE inte någonstans i något brottsregister.Hypotesen är att SE helt sonika snor vapnet från samlaren alternativt att denne ger SE denna veritabla jättepuffra.Motivet skall vara att Palme vill dra ned på hemvärnet.
Problemet är att vapensamlaren har en rättskaffens dotter.Hon påpekar bestämt att något vapen aldrig har snotts från farsgubben samt att denne aldrig skulle vara med på någon sorts amatörkonspiration med syftet att släcka Palme.

Sålunda är det med känt material som faktagrund helt orimligt att anta att SE överhuvudtaget har någon jättepuffra den 28 februari 1986.Att anta den orimliga hypotesen att SE har tillgång till vapen är inte trovärdigt sett från fakta.

Så här långt har vi således en påstådd GM vars enda vittne till att han befinner sig på/omkring mordplatsen är han själv i egen hög person.Dessutom har han näppeligen tillgång till jättepuffran som är mordvapnet.Vidare i kråksången så kan man ju nagelfara hela tidscenariot som skall vara aktuellt för SE den 28 Februari 1986.Även det haltar betänkligt.

SE är helt osannolik såsom varandes Palmes baneman om man tittar på faktaunderlaget.

Skall han beskyllas för mordet av KP så är det bäst att han hittat mordvapnet och att han kan knyta det till SE bortom rimligt tvivel.

Rejält vrickat att tro på att Palme någonsin skjutits.
Citera
2020-02-28, 14:08
Medlem
vinbras avatar
Kom igen nu Flashback. Är SE:s sista 11 år ett bildmässigt svart hål? Fanns det inte ens foton i anslutning till intervjun 1992 i tidningen Skydd & Säkerhet?

Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Finns det foton på SE som är nyare än 1989?
Citera
2020-02-28, 18:52
Medlem
En potentiell GM har helt enkelt inte en okopplad jättepuffra liggandes på arbetsrummet gud vet hur länge,som dessutom knappast har kunnats anskaffats någonstans ifrån,och som dessutom stämplar ut 23.19 för att skjuta statsministern två minuter senare..detta efter att uppenbarligen lubbat som en galning från Grand.

Om man staplar en osannolikhet på den andra så hamnar man till slut i en närmast absurd situation om man vill påstå att den relativt ynklige individen SE har mördat Palme.

Och folk tycker att CP är osannolikare som GM i sammanhanget?

Man bävar..
Citera
2020-02-28, 19:13
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Kan ju finnas många , jag vet ju givetvis inte det . Däremot kan jag inte tolka hennes beteende annat än att hon ljuger.

Alltså om du ska tro på något sådant så måste du komma med några trovärdiga motiv för henne att ljuga, annars snackar du bara en massa skit!
Citera
2020-02-28, 19:14
Medlem
Steppvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
En potentiell GM har helt enkelt inte en okopplad jättepuffra liggandes på arbetsrummet gud vet hur länge,som dessutom knappast har kunnats anskaffats någonstans ifrån,och som dessutom stämplar ut 23.19 för att skjuta statsministern två minuter senare..detta efter att uppenbarligen lubbat som en galning från Grand.

Om man staplar en osannolikhet på den andra så hamnar man till slut i en närmast absurd situation om man vill påstå att den relativt ynklige individen SE har mördat Palme.

Och folk tycker att CP är osannolikare som GM i sammanhanget?

Man bävar..

Vittnet LJ som sett mördaren på nära håll avfärdar CP. Han bodde i samma kvarter som CP och kände till honom mycket väl till utseendet.

Däremot så uteslöt inte LJ att SE kunde vara mannen han såg springa förbi honom, när han stod gömd bakom byggbarackerna. Det enda han inte höll med om var var rocken. Polisen visade honom dock en bild från expressen där SE inte bar rocken som han hade på sig på mordnatten.
Citera
2020-02-28, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Alltså om du ska tro på något sådant så måste du komma med några trovärdiga motiv för henne att ljuga, annars snackar du bara en massa skit!

Har inte taxichauffören sett 3 personer som står och pratar? Vilka var det han såg då enligt dig?har inte vittnet Björkman sett ett sällskap på 3 personer som går en bit tillsammans o pratar ? Finns även några till vittnen som är inne på denna linje..

Du är otroligt naiv och låst i ditt sätt att tänka om du tror det är helt omöjligt att Lisbeth ljuger om händelseförloppet.. lägg också till att hon vägrade medverka i en rekonstruktion, alla andra vittnen ställde nämligen upp .. Hon har ingen som helst anledning o vägra delta om hon har rent mjöl i påsen.
Citera
2020-02-28, 21:39
Medlem
Om nåt vapen nu eller i framtiden kan knytas till skandiamannen, så behöver det inte nödvändigtvis vara nåt skumt med det. Skandiamannen hade väl en pistol i innerfickan ibland när han gick till/från jobbet endast i självförsvarssyfte helt enkelt. Han blev förmodligen tvungen att promenera i city kvällstid ibland för att ta sig till buss/tunnelbana/bil. Han kunde bli rånad av nåt ungdomsgäng eller antastad av fyllon etc på väg hem från jobbet.

Detta behöver inte betyda att han är en statsministermördare dock. Om det osannolika inträffar att skandiamannens dna eller fingeravtryck hittas på mordvapnet så är det naturligtvis en besvärande omständighet för honom. Men ända inte säkert att skandiamannen är mördaren då någon annan kan ha använt, eller lånat, köpt, stulit det aktuella vapnet etc.

Men mest troligt så kommer mordvapnet aldrig hittas. Jag är även skeptisk till ryktet att mordvapnet nu hittats i ett kassaskåp i Täby. Troligen ett falskt rykte.
Citera
2020-02-29, 10:48
Medlem
"Chevamannen" Leif Ljungqvist verkar helt säker på att Skandiamannen inte har med mordet att göra. L.L var tidigt på plats.

"– Jag går fram till Lisbet Palme och frågar ”men snälla frun, varför sköt han?” Hon vände sig mot mig, var upprörd och sa att de behövde få dit läkare och ambulans.
Det var i det skedet, menar Ljunqvist, som Skandiamannen anlände till brottsplatsen.
– Han kommer från Skandiahållet ungefär tre minuter efter mordet. Han pratar med någon, sen springer han in i gränden och det är det sista jag ser av honom.
Du är säker på att det var Stig Engström du såg?
– Helt hundra. Absolut helt hundra. Jag ser honom framför mig med keps, långrock och handväska. Lite beigefärgat alltihop. Jag har sett att han själv har sagt att han var bland de första på platsen men det är helt galet.

https://www.expressen.se/nyheter/chevamannen-saker-var-inte-skandiamannen/
Citera
2020-02-29, 12:26
Medlem
Skrikapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
"Chevamannen" Leif Ljungqvist verkar helt säker på att Skandiamannen inte har med mordet att göra. L.L var tidigt på plats.

"– Jag går fram till Lisbet Palme och frågar ”men snälla frun, varför sköt han?” Hon vände sig mot mig, var upprörd och sa att de behövde få dit läkare och ambulans.
Det var i det skedet, menar Ljunqvist, som Skandiamannen anlände till brottsplatsen.
– Han kommer från Skandiahållet ungefär tre minuter efter mordet. Han pratar med någon, sen springer han in i gränden och det är det sista jag ser av honom.
– Helt hundra. Absolut helt hundra. Jag ser honom framför mig med keps, långrock och handväska. Lite beigefärgat alltihop. Jag har sett att han själv har sagt att han var bland de första på platsen men det är helt galet.

Det här stämmer ju inte överens med vad han sagt tidigare. Han fick specificerade frågor om en person med SEs signalement vid förhör kort efter mordet och nämnde ingenting om det han nu säger. Det sänker bevisvärdet på utsagan rätt ordentligt. Sedan är hans beskrivning av SEs klädsel den aktuella kvällen inte heller förenligt med hur SE var klädd. LJ är också det enda vittnet som kan vittna om att SE var på brottsplatsen och sprang in i gränden. Trots att det fanns flera andra på platsen när han säger att skandiamannen dök upp och sprang in i gränden. Jag skulle vara försiktig med att lägga tyngd vid det här vittnesmålet.
Citera
2020-03-01, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Om nåt vapen nu eller i framtiden kan knytas till skandiamannen, så behöver det inte nödvändigtvis vara nåt skumt med det. Skandiamannen hade väl en pistol i innerfickan ibland när han gick till/från jobbet endast i självförsvarssyfte helt enkelt. Han blev förmodligen tvungen att promenera i city kvällstid ibland för att ta sig till buss/tunnelbana/bil. Han kunde bli rånad av nåt ungdomsgäng eller antastad av fyllon etc på väg hem från jobbet.

Detta behöver inte betyda att han är en statsministermördare dock. Om det osannolika inträffar att skandiamannens dna eller fingeravtryck hittas på mordvapnet så är det naturligtvis en besvärande omständighet för honom. Men ända inte säkert att skandiamannen är mördaren då någon annan kan ha använt, eller lånat, köpt, stulit det aktuella vapnet etc.

Men mest troligt så kommer mordvapnet aldrig hittas. Jag är även skeptisk till ryktet att mordvapnet nu hittats i ett kassaskåp i Täby. Troligen ett falskt rykte.

Om nu mordvapnet varit en liten pistol som ryms bekvämt i en innerficka så hade det varit en möjligare teori..dock fortfarande tagen direkt ur luften eftersom det inte finns en enda uppgift om att SE överhuvudtaget brukade beväpna sig innan han pallrade iväg sig till jobbet.

Nu torde dock mordvapnet vara av modell jätterevolver..runt 30 cm..så det där med innerfickan blir plötsligt helt osannolikt.
Citera
2020-03-01, 15:49
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
– Helt hundra. Absolut helt hundra. Jag ser honom framför mig med keps, långrock och handväska. Lite beigefärgat alltihop. Jag har sett att han själv har sagt att han var bland de första på platsen men det är helt galet.[/b][/i]

Citat:
Ursprungligen postat av Skrikapa
Det här stämmer ju inte överens med vad han sagt tidigare. Han fick specificerade frågor om en person med SEs signalement vid förhör kort efter mordet och nämnde ingenting om det han nu säger. Det sänker bevisvärdet på utsagan rätt ordentligt. Sedan är hans beskrivning av SEs klädsel den aktuella kvällen inte heller förenligt med hur SE var klädd. LJ är också det enda vittnet som kan vittna om att SE var på brottsplatsen och sprang in i gränden. Trots att det fanns flera andra på platsen när han säger att skandiamannen dök upp och sprang in i gränden. Jag skulle vara försiktig med att lägga tyngd vid det här vittnesmålet.

Och även om Ljungqvist har rätt i att han såg SE först tre minuter efter mordet så skulle ju det ändå kunna innebära att SE dessförinnan varit iväg och gjort sig av med revolvern för att sedan återvända till brottsplatsen och agera virrigt vittne.
Senast redigerad av vinbra 2020-03-01 kl. 15:58.
Citera
2020-03-01, 15:55
Medlem
Jag fäster inte heller så stor vikt vid Chevamannens uppgifter - då de krockar med SE:s egna utsago. Så någon av dom har fel.

Chevamannen påstår att först efter polisen är på plats och har snackat med Lisbet så ser han Skandiamannen komma gåendes längs Sveavägen.

Det kan vara så att SE har återvänt till platsen efteråt, men då har åtminstone Chevamannen misstagit sig på vilken riktning han kom från.

Enligt SE:s egen utsago hör han det andra skottet, ställer sig då i skyltfönstret precis bredvid Dekorima och kollar klockan, går sedan fort vidare och det tar bara "6-7 sekunder" så är han framme vid Palmes döda kropp som han nästan snubblar över, och sen ska han börja prata med Lisbet, vända Palme i framstupa sidoläge, spana in LJ i gränden, och först minuter senare kommer poliser och frågar vart mördaren sprang.

Kolla hur otroligt nära SE befann sig till Dekorima medan han kollar klockan (se rekonstruktionsbild https://i.imgur.com/1J8HR9S.png ) Det är anmärkningsvärt att SE inte noterar Björkman som står och gömmer sig i Dekorima-porten. Och att Björkman inte heller nämner att SE kommer gåendes bakom fram till Palme inom 6-7 sekunder (Men förvisso hade SE inte fattat att nåt hänt, så han traskade bara på. Och Björkman har såvitt jag vet inte sagt mer än att "det kom taxibilar och folk", utan att notera exakt vilka)
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Och även om Ljungqvist har rätt i att han såg SE först tre minuter efter mordet så skulle ju det ändå kunna innebära att SE dessförinnan varit iväg och gjort sig av med revolvern för att sedan återvända till brottsplatsen och agera virrigt vittne.
I ett sånt scenario kan man fundera på hur han kunnat ta sig tillbaka till mordplatsen.
Det känns hyfsat bekräftat att mördaren sprang mot Tunnelgatan och att det därefter var det en del blickar som kollade ditåt - det känns svårt att tänka sig att någon skulle komma tillbaka från det hållet mot mordplatsen utan att det blivit känt.
Man får även tänka på att det måste varit risk att han då sprungit förbi LJ två gånger, först på vägen från mordet och sedan tillbaka för att spela vittne.
Senast redigerad av MarcoBolan 2020-03-01 kl. 16:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in