2020-02-28, 18:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Grannarna kom hem från Italien igår kväll efter att ha varit där under sportlovet.

Är man otrevlig om man vägrar vara i närheten av dom närmaste två veckorna?
Eller nojjar man i onödan? Dom har inte varit i Norra Italien.

Är du allvarligt sjuk eller i 85-års åldern? Om inte så har du inget att oroa dig för. Herregud tror ni att detta är något nytt? det finns ju ett tiotal liknande pandemier som spridits under de senaste 65 åren. Vi som varit med kan konstatera att vi inte märkt ett skit trots att många (redan sjuka och ålderssvaga) räknas till dödsoffer.

En miljon räknas ha dött i Hongkonginfluensan 1968. det var OS både i Grenoble och Mexiko dessa år. Ingen ställde in något och ingen gick med munskydd.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Obekräftat men om det är sant så är grymt imponerad av Sydkorea

De har testat 10 000 personer och alla som vill kan låta testa sig på drive-in

https://twitter.com/koryodynasty/status/1233400273013338112
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Jag har sett totalt 6 pers nu i Sthlm med mask. I Skanstull såg jag ett helt flygplans-crew, kineser (kanske var dom piloter? Eller stewards), 2 av dem hade mask.

Dom andra såg jag lite här o var i T-banan. Svenskar. Sen var jag på apoteket och hörde hur folk frågade om mask men det va slut.

Ett typiskt tecken i detta läge och skyddsmaskerna är bitvis redan slut.
Glöm inte att skydda ögonen, det sprids via alla slämhinnor!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Budbarare
Kan du vänligen förklara hur man kan ha studerat ett enskilt nytt virus som uppkom för 4 månader sedan i 4 år? Eller menar du att judarna skapade viruset och läckt det?

Det är ett RNA virus och muterar 500 gånger per sekund, du kan inte göra en vaccin bara sådär, vi har ingen vaccin för SARS ens. Coronavirus betyder bara hur strukturen ligger till, fortfarande ett helt annat virus. Däremot kan jag rekommendera att lägga lite pengar på deras aktier då de kommer öka oavsett resultat.
Ja det kan jag förklara. Förklaring följande:
"For the past four years, a team of MIGAL scientists has been developing a vaccine against infectious bronchitis virus (IBV), which causes a bronchial disease affecting poultry"
På Svenska betyder detta att man har studerat för att hitta en lösning på ett annat viralt problem som känts till. Detta virus tillhör samma släkte som det nya coronaviruset. Det man forskat fram en lösning på är IVB(aviärt infektiöst bronkitvirus) som tillhör gruppen Gammacoronavirus.
Nu då denna epidemi blossat upp i världen har de flesta zoonologer försökt hitta en lösning till detta. Det man gjort i Israel är att använda den befintliga teknologin man tagit fram mot IBV och studerat hur COVID-19 reagerar på den, med goda resultat. Du måste även ta fram fakta om du ska säga att RNA virus muterar 500ggr i sekunden, det är naturligtvis inte sant. Det finns 4 lätta variationer i dnat runt om i världen för tillfället som skiljer sig från ursprunget i Wuhan.
Något mer som är oklart?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Kan någon här förklara om nedanstående stämmer.

Vanlig influensa: Ca 1 på 1000 dör
Corona: Ca 1 på 100 dör

Läskig utveckling även fast jag inte är jätteoroad ännu.

Cirka 1 av 30 dör från Corona av dom fall som blivit bekräftade, finns troligen dock ett stort antal som inte blivit rapporterat på grund av mild symptom.
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
10. 7 sedan tidigare, två nya i Stockholm och ett i Uppsala. Så det blir 10 totalt. Fler lär säkert komma in under kvällen också.

Edit: 11 med Jönköping.
Var står det om Jönköping?
Citera
2020-02-28, 18:18
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Jag har sett totalt 6 pers nu i Sthlm med mask. I Skanstull såg jag ett helt flygplans-crew, kineser (kanske var dom piloter? Eller stewards), 2 av dem hade mask.

Dom andra såg jag lite här o var i T-banan. Svenskar. Sen var jag på apoteket och hörde hur folk frågade om mask men det va slut.

Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
10. 7 sedan tidigare, två nya i Stockholm och ett i Uppsala. Så det blir 10 totalt. Fler lär säkert komma in under kvällen också.

Edit: 11 med Jönköping.

Du har rätt, 10 fall eftersom ett till fall hittats i Uppsala. Med första Jönköpingskvinnan inräknad.
Citera
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
I en rimlig värld hade alla länder stängt gränserna.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Har inte hört om något mer fall i Jönköping.

SVT live uppger det. Kanske inte helt bekräftat än. Det verkar som sjukvårdsregionerna har avrapporterat nu vid 18 och att det blev lite rörigt. Kan säkert bli fler fall.

Citat:
18:10

För att summera: Vi har bekräftat två nya fall av coronaviruset i Sverige, ett i Region Jönköping och ett i Region Uppsala. Sveriges Radio har också uppgifter om två nya bekräftade fall i Stockholm.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/who-uppdaterar-risknivan-for-coronaspridning
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Bra sammanställt. Är. Nog därför det är tyst från Italien. Ledarna börjar inse vad som händer. Dock en vecka kvar innan det bryter ut rejält inom sjukvården i Italien och dödstalen börjar stiga. Alltså är vi två- tre veckor bort här ifrån kaoset som väntas här.. dock borde Sveriges regering ikväll få info från Italien vad som väntas...

Så ska bli spännande vad statsministern säger på PKn ikväll..
vilken tid?
Citera
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittelkjell
Man får bara hoppas att inte nån självmordsterrorist kommer på idén att smitta sig själv med corona, och sedan gå runt och smitta så många han kan.
Jag tror inte det spelar någon roll. Vad jag har förstått av det jag hittar att läsa om saken, så kommer så gott som alla svenskar att smittas ändå. Det vore som att spränga WTC 912 igen. Eller skjuta Olof Palmes stackars lik i bårhuset.
Citera
2020-02-28, 18:19
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
I en rimlig värld hade alla länder stängt gränserna.
Ja det kan man tycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in