2020-02-28, 18:13
Medlem
Nordea sägs ha ansett att kronan borde dyka pga Sveriges slapphet kring virushanteringen. Kan ha hört det på DITV i morse.
Citera
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
Nu har jag förberett mig i en månad för virus eländet. Har bara 5000 kvar av min pension när räkningarna är betalade och bor ensam med en stor hund och ett vuxet barn som ofta bor och äter hos mig fast hon har egen lägenhet. Vad kan man göra? Har ingen bil utan måste släpa hem allt i en shoppingvagn.

Har 25 kilo hundfoder. Viktigt. Har pasta, ris, 10 paket torra bönor från turkaffären, buljong tärningar, några torra soppor och lite burkar med olika mat. Kaffe, olika sorters te och mediciner. Matolja, mjöl , torrjäst och margarin. Toapapper tvål och klorin. Plus maten för den här månaden. Billiga matvaror som man kan överleva på. Min dotter har massor av knäckebröd och annat bra ha.
Jag har inte bunkrat vatten, bor bara 200m från ett stort vattendrag och vatten kan kokas i värsta fall.

Igår köpte jag en rotfrukts borste att använda att tvätta för hand. Tvättstugan i mångkulturhusen är full av råttor och ohyra, smuts och snusk. Går inte att använda i virustider. Har ingen tvättmaskin.

Inga dyra konserver har jag råd med, tyvärr. Eller frystorkat och sådant.

En flaska vodka om jag blir sjuk. Bra mot andnöd och hosta.
Ville bara tipsa att det går att förbereda sig utan panik och även om man inte inte har mycket pengar.
Har också en machete en slipad skruvmejsel och lite annat kul att försvara oss med.

Heja morsan! Du tänker rätt och kommer klara dig bra! Be dottern hjälpa till att släpa hem hundmat och torrvaror och så tar ni hand om varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag väntar på en rapport på någon som ser en person i Sverige med skyddsmask.

Vad tänker du? Ska du sno masken...?

Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Hur många riktiga fall finns det nu i Sverige? inga misstänkta, utan såna som verkligen har viruset.Jag har inte följt tråden..

9 fall i Sverige nu, varav 2 bekräftades endast för ett tiotal minuter sedan.
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Kan någon här förklara om nedanstående stämmer.

Vanlig influensa: Ca 1 på 1000 dör
Corona: Ca 1 på 100 dör

Läskig utveckling även fast jag inte är jätteoroad ännu.
corona: 2/100
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
2 nya fall i 1 i Sthlm 1 i Uppsala https://www.expressen.se/nyheter/intensiv-jakt-pa-fler-smittade-efter-nya-coronafall-i-sverige1/

Aha! Ok och ett tredje i Jönköping då?
Citera
2020-02-28, 18:14
Medlem
Budbarares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Kan någon här förklara om nedanstående stämmer.

Vanlig influensa: Ca 1 på 1000 dör
Corona: Ca 1 på 100 dör

Läskig utveckling även fast jag inte är jätteoroad ännu.

Dangers of Covid-19

Mortality rate at a minimum of 2%
Latest cases in Italy, Iran and other countries show that it might be much more severe. Iran is currently showing numbers of 10-15% mortality rate.

Severe cases: 15-20%

R0 value: 3.6 to 8.1 in latest published papers. 8,1 in Wuhan before quarantine measures, 3.6 after full quarantine.

This virus burdens Health Care systems to such an extent that the mortality rate increases without intensive care. More damage will be done because of this byproduct of shutting down HC systems and affecting every other aspect of a modern day civilization.

Compare this to Normal flu

R0: ~1.3
Mortality rate: 0.095%

More easily controllable with very low mortality rate and rate of transmission is nowhere close to SARS-CoV-2 and is still expected to infect 21 million US citizens.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Det är två personer som har hittats via smittspårning efter att en person igår bekräftades vara smittad i Stockholm. Det var en person som nyligen hade besökt Iran.

Ytterligare ett fall i Uppsala har även bekräftats på fredagen, det skriver Region Uppsala. Det gäller en person som varit i Iran.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7418398

När bekräftades fall nr 8 idag? Eller är det totalt 9 fall?
Citera
Medlem
fernebos avatar
Nej, det verkar vara fyra nya fall i Sverige:

Citat:
För att summera: Vi har bekräftat två nya fall av coronaviruset i Sverige, ett i Region Jönköping och ett i Region Uppsala. Sveriges Radio har också uppgifter om två nya bekräftade fall i Stockholm.

SVT live
Citera
2020-02-28, 18:15
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Heja morsan! Du tänker rätt och kommer klara dig bra! Be dottern hjälpa till att släpa hem hundmat och torrvaror och så tar ni hand om varandra.

Vad tänker du? Ska du sno masken...?

9 fall i Sverige nu, varav 2 bekräftades endast för ett tiotal minuter sedan.
10. 7 sedan tidigare, två nya i Stockholm och ett i Uppsala. Så det blir 10 totalt. Fler lär säkert komma in under kvällen också.

Edit: 11 med Jönköping.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Flera tusen?! Samlar man inte in allihop direkt när de landar så kommer detta bli katastrofalt. Sätt upp ett tält intill Arlanda. Inte en enda smittad jävel ska sätta sig i Taxi eller Flygbussarna påväg in till Stockholm City. Då kan vi glömma att försöka stoppa spridningen.

Men Löfvén fortsätter prata om att de är beredda att vidta åtgärder. GÖR DET DÅ för i helvete. De hinner landa innan regeringen har sitt krismöte på måndag.

Nejdå. Man kan flyga från Italien och Iran utan kontroll. Sen kan man gå runt och smitta en massa folk innan man känner sig lite dålig. 1, 40, 200, 3000.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Aha! Ok och ett tredje i Jönköping då?
Har inte hört om något mer fall i Jönköping.
Citera
Medlem
Stefan L är numera ”vaksam, han fundera och är inte för naiv” Super ju.
Ur DN.
Citera
2020-02-28, 18:16
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Tack, ja de har högre siffror(4,3%) än andra.

De skriver också: The case fatality rate of patients with 2019-nCoV infection is lower than that of Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS) and Middle East Respiratory Syndrome (MERS).

Kinesiska sjukhus i Wuhan och många andra kinesiska städer är bland de mest tekniskt utrustade som finns i hela världen. De har mer kapacitet än Europeiska storstäder enligt WHO. Detta håller ner dödligheten. Utan all denna tekniska utrustning och personal ökar den teoretiska dödligheten. Men det finns också ett mörkertal smittade som aldrig registreras. Det håller också ner den teoretiska dödligheten. Därför kan siffrorna variera kraftigt beroende av vem som presenterar siffrorna. I Iran är den registrerade dödligheten ca 10% men då finns också ett stort förmodat mörkertal. Dödligheten i flera Afrikanska länder av det nya Coronaviruset förväntas på flera platser nå högsta teoretiska nivån om viruset får fäste där. Diabetiker och hjärtsjuka är två riskgrupper. För hjärtsjuka är dödligheten mycket hög närmare 17%.
Senast redigerad av singularitet 2020-02-28 kl. 18:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in