2020-02-28, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Dagens Eko alldeles nyss: ett av skälen till att så få personer identifierats med corona i Afrika kan bero på att det bara finns två laboratorier på hela kontinenten som har förmåga att göra analyser som identifierar viruset i fråga. Det ena ligger i Senegal och det andra i Sydafrika. Jag undrar hur mannen i Nigeria upptäcktes?

Troligen genom klinisk bedömning. Man kan ju anta att han kom från Kina för det första. Sedan visade han väl upp typiska symptom. En sak som Kineserna använder är lungscreening. Om man ser förändringar på lungorna vet man att det inte är influensa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
2 nya fall i Stockholm upptäckta enligt SVTs direktrapportering.

Fan du han före mig!
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7418398
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Då förståra jag. Vi vet nog tyvärr för litet om det där för att vara helt säkra ännu.

Däremot så kan man ju begrunda att i Wuhan som är större än Sverige har bara en liten procent av den totala befolkningen smittat, trots att smittan tros ha börjat i november 2019.

Så nej, jag tror inte att det här viruset är så smittsamt som calici.

Det här smittar max på en radie av två-tre meter. Det där med fisarna kan du nog glömma.

De stängde ner landet, spärrade in Wuhan och utfärdade dekret om social distansering, dvs att människor skulle hålla sig borta från varandra. Kommer Europa klara av samma sak? Det är frågan. Europa är inte ett land med en regering, utan en samling länder som fattar beslut oberoende av varandra. EUs mandat i Europa är ingenting mot Kinas styre.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Om alla haft inopererat microship i armen som fungerade som GPS tracker då hade det varit as lätt spåra folk. Då kunde man se via en dator exakt vart personen vistas och vilka som varit i närheten. Alla skulle haft ett spec nummer så man skulden ex se vilka numer som varit i närheten. Numrera skulle va personnummer
Behövs inget chip, räcker med en smartphone. Och just så gör men till viss del i Kina har jag läst.
Citera
2020-02-28, 18:08
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Nu har jag förberett mig i en månad för virus eländet. Har bara 5000 kvar av min pension när räkningarna är betalade och bor ensam med en stor hund och ett vuxet barn som ofta bor och äter hos mig fast hon har egen lägenhet. Vad kan man göra? Har ingen bil utan måste släpa hem allt i en shoppingvagn.

Har 25 kilo hundfoder. Viktigt. Har pasta, ris, 10 paket torra bönor från turkaffären, buljong tärningar, några torra soppor och lite burkar med olika mat. Kaffe, olika sorters te och mediciner. Matolja, mjöl , torrjäst och margarin. Toapapper tvål och klorin. Plus maten för den här månaden. Billiga matvaror som man kan överleva på. Min dotter har massor av knäckebröd och annat bra ha.
Jag har inte bunkrat vatten, bor bara 200m från ett stort vattendrag och vatten kan kokas i värsta fall.

Igår köpte jag en rotfrukts borste att använda att tvätta för hand. Tvättstugan i mångkulturhusen är full av råttor och ohyra, smuts och snusk. Går inte att använda i virustider. Har ingen tvättmaskin.

Inga dyra konserver har jag råd med, tyvärr. Eller frystorkat och sådant.

En flaska vodka om jag blir sjuk. Bra mot andnöd och hosta.
Ville bara tipsa att det går att förbereda sig utan panik och även om man inte inte har mycket pengar.
Har också en machete en slipad skruvmejsel och lite annat kul att försvara oss med.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Är inte ett sjukhus som en akutmottagning, vårdcentral eller en mottagning för lunginflammation, den sista plats man vill vistas på för det fall att man inte är smittad av detta virus? Är det inte där smittrisken är som allra störst av alla platser i hela samhället?

Man vill väl inte gå till sjukvården under en epidemi med mindre än att man redan är hyfsat säker på att man redan har viruset. Annars lär man ju få det där i väntrummet eller av vårdpersonalen.

Precis. Den sista platsen man vill vara på. Sitta i ett väntrum med folk som sitter och hostar och nyser bredvid dig.

Där hade man ju från myndigheterna ett bra råd i början. Känner du av symptom ring 112 så kommer ambulans i hazmat kläder och tar dig till vård. Men just för det finns det ju bara ett begränsat antal innan ambulans med hazmat inte längre klarar av antalen fall.
Citera
Medlem
Citat:

Jag undrar när det kommer till Skåne!
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:

Jag väntar på en rapport på någon som ser en person i Sverige med skyddsmask.
Citera
Avslutad
Man får bara hoppas att inte nån självmordsterrorist kommer på idén att smitta sig själv med corona, och sedan gå runt och smitta så många han kan.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
[quote=farbror Sven|70459658]Lägg av med att lägga ut ...bla.bla

Vilket dravel, kan du inte ta en tillsägelse själv, när du är så bra på att dela ut det samma. Uppför dig ordentligt, punkt
Citera
2020-02-28, 18:09
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
presskonferens. Att ledaren här och nu får annan information av samarbetsländer som får honom att tänka om och lägga korten på bordet för folket.

Eller så kan det bli nya kejsarens kläder det här. Det är inte bra...
Jag hittar inte info om PK någonstans, vart ? när ? Tv-sänt ?
Själv vet jag bara att på Måndag ska Sveriges ledare ha krismöte ang. Coronan.
Citera
2020-02-28, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Hur blir det med dricksvattnet? Klarar svenska vattenverk att rena dricksvattnet från coronaviruset?

Vissa vattenverk kör med UV-rening, annars är klor effektivt.

"Osynligt ljus renar vatten
Det mänskliga ögat kan bara uppfatta en del av det elektromagnetiska spektrumet. Blått och violett ljus befinner sig i ena änden av det synliga spektrumet. Ljus med ännu kortare våglängd, under 400 nanometer, kallas ultraviolett ljus. UV-ljus kan oskadliggöra mikroorganismer genom att det skapar felaktiga bindningar i cellernas gener, DNA-molekyler. Resultatet blir att organismen inte längre kan föröka sig. På så sätt oskadliggörs mikro- organismerna. UV-ljus är olika effektivt på olika mikroorganismer eftersom deras genmaterial är olika väl skyddat. Bäst effekt har det på bakterier som E. coli, Salmonella och Shigella samt på parasiterna Giardia och Cryptospori- dium. Många virus påverkas också av UV-ljuset men det finns även virus som är tåligare och inte påverkas vid de doser som normalt används till dricks- vatten. Dessa UV-tåliga virus är dock känsliga mot klor"

https://sydvatten.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in