2020-02-28, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Till de med medicinsk kunskap i virus, några frågor:

1: Hur länge kan ett Covid-19 virus överleva på en "död" yta i rumstemp ?
2: Vid vilka temperaturer och rh (fukt) blir viruset mindre verksamt samt sen dör ?
3: Finns det någon uppskattning i hur kritiskt denna ev luftburna smitta är, är det som vinterkräksjukan?

Sen en fundering, det finns handburen mätutrustning idag för luftpartiklar ner till 1um som bl.a används för att kolla luftföroreningar, ett aggresivt virus borde kunna vara mätbart även som en partikel om man har kännedom om hur en Covid-19 virus ev kan mäta i resistans eller annat sätt i uppförande, då borde det vara möjligt att ta fram mätutrustning där man lättare borde kunna mäta upp smittade snabbt än att bara köra med en IR-mätare i folks pannor som ger fel värden om sjukdomen inte hunnit bryta ut.

Någon nämnde pulsoximeter tidigare - kan det vara ett komplement att snoka upp en ev smittbärare ?

1) I smittande mängder lever viruset kanske någon timme, som mest. Den här typen av virus klarar inte uttorkning. Mycket små mängder av virus kan kanske leva längre men mycket små mängder virus kan inte smitta.

2) Man brukar anta att virus inaktiveras vid 50 grader C. Det är omöjligt att ange en siffra i % luftfuktighet men ju torrare desto sämre chans för att fortsätta vara aktiv, för virus.

3) Förstår inte riktigt frågan, Menar du i dödlighet eller vad gäller smittspridning eller bådadera?

Vad gäller pulsoximeter så är ju differentialdiagnoserna legio, precis som för att ta tempen med IR-termometer, om man hittar avvikande värden, så det tillför inte så mycket.

Det säkraste är ju att testa för virus och ett sätt att hitta patienter med symtom är ju att ta tempen på dem och testa vid hög temp.

Vattentätt är det ju inte hur man än gör, eftersom man kan vara bärare utan att ha symtom, tidigt i infektionsförloppet.
Citera
Medlem
.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-02-28 kl. 17:17.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Sverige ingår i världen. Gjorde det senast jag kollade i alla fall.

Mycket kontakter med italien och iran gör ju inte saken bättre. Mycket kinesiska studenter här också.

Har svårt att se att vi kan komma undan bättre än något annat land, dessvärre.

FHM borde väl uppgradera statusen om WHO gör det, eller?

Inte då. Risken var ju redan hög enligt WHO, och är nu mycket hög. I Sverige är den låg, fast vi har samma skala med hög och mycket hög.

Vi har bara hög risk för enstaka importfall, trots att det är ett fullbordat faktum.
Citera
2020-02-28, 17:10
Medlem
Vasterass avatar
Ni som bär skägg bör tänka på att den yta som förväntas täta mot smitta bör vara så renrakad som möjligt. Därtill var noga med att "trycka till" masken runt näsan med det metallinlägg som sitter på masken.

Därtill så kan du smittas om en partikel träffar ditt öga och även om du tar på smittad yta och sedan tar på öga, i näsa och mun (även anus och könsorgan).
Citera
2020-02-28, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
En viktig poäng, absolut. Men en hälsostatus en gång i veckan röjer ju inga personuppgifter. Krävs ju att någon bryter patientsekretessen för att det ska läcka ut.

Kvinnan i Jönköping var ju höljd i dunkel, blev en rejäl ryktesspridning istället.
Nja för något dygn sedan rapporterades att hon var på bättringsvägen om än inte helt återställd, det finns i tråden.

Möjligen har hon släppt sin sekretess, eftersom detta släpptes.
Citera
Medlem
Budbarares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Kanske skulle ha formulerat mig bättre, naturligtvis är Covid-19 rena atombomben mot VKS-men jag tänkte i de fysiska termer som avgör ett virus överlevnad i sin omgivning, där jag tänkte på VKS som har en helvetes hög "överlevnadsgrad" då viruset anpassat sig mot magens sura innehåll, så jag tänkte om nu Covid-19 ev har samma jävliga egenskaper som VKS, fastän Covid-19 angriper lungorna istället för magen där man skiter och spyr samtidigt med VKS-viruset.

Jag försöker alltså "klassa" hur Covid-19 egentligen är, och vilka ev svaga punkter detta virus har.

Jag flög hem från USA under förra SARS-vågen, en kompis som är läkare rådde mig då att trycka in en gel i näsborrarna när jag satt på flyget hem, vilket innehöll något medel som jag glömt bort namnet på.

Jaha då förstår jag!
Ingen har någon aning alls faktiskt, vi får invänta peer reviewed shit tyvärr.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Budbarare
Jag visste om den artikeln och läste om den några minuter efter publikation. Men hoppas på
Du menar att det inte har någon betydelse att man redan forskat på detta i 4 år, gjort framgångsrika tester, samt nu testat den mot denna corona med goda resultat? Vill gärna höra din åsikt, du verkar "insatt"
Citera
2020-02-28, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Haha, en taximan bor i bästa fall i ett trångt ruckel med sin familj annars bor han med hela släkten i ett trångt ruckligt hus. Kom hit till Thailand så kan du se själv så slutar du pumpa upp deras boenden eller annat. De trivs med att bo så konservativa som de innerst inne är och tur för oss som bor här att deras hyra är så låg och därmed även min hyra.

En kompis åkte i veckan till Koh Chang från Chang Mai för att träffa svenska släkten och kineserna väller fortfarande in. Inte i grupp sedan KINA stoppat det men som privata turister med desto mer rörelse frihet.

Som vanligt har du ingen koll. " The average salary of a taxi driver in Thailand is ฿15,000 per month or $480. For hard working taxi drivers in Bangkok, the monthly salary can be as high as ฿30,000 per month". (thaiexaminer.com).

Han arbetade i BKK troligen från flygplatsen och åkte i bland till ex till Hua Hin (Då låg hans lön troligen när 30 000 thb. Men det beror på många saker.

Du kan lätt hyra en litet radhus i en förort för 10 000THB i månaden. Så om hans fru arbetar så är det inte alls omöjligt att de gör det eller till och med köpt ett. Åk ut thanyaburi; Nothaburi eller Thonburi så hittar du hur många billiga radhus. Jag hyrde själv ett radhus (3 rum och kök) för 6000thb 2008 med trädgård.
Citera
2020-02-28, 17:12
Medlem
Nyss kläckte ATe ut "luftberoende smitta", i en mening i "efter fem". Hur ska han ha?.. virrig som den.!
Citera
2020-02-28, 17:14
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Men i Sverige är risken för allmän spridning låg.

I Sverige är risker alltid låga tills det blivit fullständigt kaos och "vi har varit naiva".
Citera
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Tack. Detta är nämligen mycket intressant (om det stämmer).

Klorokinfosfat är ett antimalariamedel och som jag skrivit tidigare i tråden. Blodgrupp 0 har ett starkt skydd mot svår malaria medan blodgrupp A ofta hamnar i koma och dör.

Malaria infekterar de röda blodcellerna och gör dem "klibbiga". I sammanhanget kan nämnas att blodgrupp 0 varken har A- eller B-antigener. Även intressant att mutationerna i FUT2 som gör en immun mot vinterkräksjukan medför att man inte har blodantigener i sitt sekret (de är non-secretors). Det finns studier om SARS som gör gällande att blodgrupp 0 hade svårare att bli smittad. Därmed intressant att Klorokinfosfat ska hjälpa mot SARS-CoV-2.

Då uppstår ju även frågan om våra olika blodgrupper uppträder på liknande sätt mot Covid-19 ?
Flera här nämner ju att nordeuropeer ska klara skiten bättre än kineserna, beroende på någon gen som skyddar lungorna bättre.

Finns det någon tabell där man kan se antal insjuknade med blodgruppen angiven och om detta ev spelat in hos de som blivit helt återställda ?
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittelkjell
Varför ska man lagra vatten?

Det är i grunden en principsak att man bör göra så. Du klarar dig 3 minuter utan luft, 3 veckor utan vatten och 3 dagar utan mat.

Vattnet ut ur din kran kan stoppas av olika anledningar, därför bör man alltid ha dricksvärdigt vatten lagrat hemma.

Glöm inte hela familjen, du kanske har husdjur som behöver vatten.
Senast redigerad av Vasteras 2020-02-28 kl. 17:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in