2020-02-28, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Till de med medicinsk kunskap i virus, några frågor:

1: Hur länge kan ett Covid-19 virus överleva på en "död" yta i rumstemp ?

Det har gjorts iakttagelser om att viruset kan klara sig på en yta i uppemot 9 dagar. Men tror inte det är bekräftat.

Inte ens forskarna som jobbar med detta virus i skrivande stund kan svara på dina frågor, för de lär sig nya saker hela tiden. Ännu mindre kan någon här svara på det.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Det kan ju bli kul det här. Några rapporter om smittade i Afrika?

Ett fall i Lagos. En italienare som varit i Milano.

Källa: flera medier, bl.a. RAI
Citera
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag tycker precis tvärtom; Patienter med symtom kanske inte söker av rädsla för att de ska röjas av personer som inser vilken patient det rapporteras om.

Det vore inte bra för att förhindra smittspridning..

Patientsekretess är alltid bra.

En viktig poäng, absolut. Men en hälsostatus en gång i veckan röjer ju inga personuppgifter. Krävs ju att någon bryter patientsekretessen för att det ska läcka ut.

Kvinnan i Jönköping var ju höljd i dunkel, blev en rejäl ryktesspridning istället.
Citera
2020-02-28, 17:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Men i Sverige är risken för allmän spridning låg.

Japp för här i Sverige vet myndigheterna uppenbarligen något som man inte vet i resten av världen.
Citera
Medlem
Budbarares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zikavirus
Läste du artikeln? Testa öppna länken och ta in informationen så slipper du höja blodtrycket sådär. Kallar du Israel ett u-land förresten? Hehe. Skön är du!

Jag visste om den artikeln och läste om den några minuter efter publikation. Men hoppas på
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Men i Sverige är risken för allmän spridning låg.

Sverige ingår i världen. Gjorde det senast jag kollade i alla fall.

Mycket kontakter med italien och iran gör ju inte saken bättre. Mycket kinesiska studenter här också.

Har svårt att se att vi kan komma undan bättre än något annat land, dessvärre.

FHM borde väl uppgradera statusen om WHO gör det, eller?

Citera
2020-02-28, 17:06
Medlem
DjPuttes avatar
Tror man håller sig borta från foliehattarna och domedagstomtarna ett tag till med andra ord, Det är samma hysteri och svammel inlägg i kubik ännu för denna tråd måste vara roligt gotta sig åt Coronaviruset och spä på fake news rykten så man mår bra!

Har aldrig varit orolig kommer aldrig vara orolig för en förkylnings variant som folk oroar sig för, Merparten av de som insjuknar överlever de som går med är äldre personer med dåligt immunförsvar som skulle kanske går med i en vanlig förkylning likväl men så ni vet den sk vanliga förkylningen som rullar runt just nu är en variant av svinflunsan!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/9vQ1Xl/det-finns-en-dodligare-smitta-an-corona--som-ingen-bryr-sig-om
Citera
2020-02-28, 17:06
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Goda nyheter!

Zhong said one drug used in clinical trials to treat patients -- chloroquine phosphate, which is used against malaria -- was having a positive impact, with patients generally testing negative after around four days.

Klorokinfosfat har visat sig vara effektivt och patienter som blir behandlade med medicinen visar negativa prover efter ca 4 dagar.

https://www.reddit.com/r/COVID19/comments/faupmk/chloroquine_update_patients_generally_testing/

Tack. Detta är nämligen mycket intressant (om det stämmer).

Klorokinfosfat är ett antimalariamedel och som jag skrivit tidigare i tråden. Blodgrupp 0 har ett starkt skydd mot svår malaria medan blodgrupp A ofta hamnar i koma och dör.

Malaria infekterar de röda blodcellerna och gör dem "klibbiga". I sammanhanget kan nämnas att blodgrupp 0 varken har A- eller B-antigener. Även intressant att mutationerna i FUT2 som gör en immun mot vinterkräksjukan medför att man inte har blodantigener i sitt sekret (de är non-secretors). Det finns studier om SARS som gör gällande att blodgrupp 0 hade svårare att bli smittad. Därmed intressant att Klorokinfosfat ska hjälpa mot SARS-CoV-2.
Citera
2020-02-28, 17:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Glöm inte att lagra vatten, du behöver helst 2-3 liter vatten/ dygn, också lätt att glömma en sådan skitsak som toapapper.

Varför ska man lagra vatten?
Citera
2020-02-28, 17:08
Medlem
.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-02-28 kl. 17:17.
Citera
2020-02-28, 17:09
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det är trams att vi inte gör nånting. Men det man gör ska ju faktiskt vara till nytta och inte vara meningslöst. Så länge vi inte har allmän smittspridning i Sverige så finns det ju ingen större anledning att stoppa evenemang. Grejen är att i teorin kan man stänga skolor, stänga arbetsplatser, stoppa människor att resa mellan orter mm mm. Men kommer folk acceptera det när ingen blivit smittad på hemmaplan slumpmässigt. Antagligen inte. Plus att det blir allmänt kaos i Sverige. Är det värt det för att rädda några hypotetiska liv? Nä, Sverige gör helt rätt (för stunden) att inte få panik.

Gå all in, gör som Kina, inför rigorösa åtgärder. Om smittan sprider sig ändå, okej, vi gjorde i alla fall vad vi kunde. Om den inte sprider sig, grattis Sverige, ni lyckades förhindra en epidemi tack vare er eminenta krisberedskap och agerande i akut läge. Stående ovationer! WHO skulle prisa oss precis som Kina.

Men, vad vet jag.
Citera
2020-02-28, 17:09
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Budbarare
Vi är osäkra, vi kan dra paralleller med SARS bara

SARS kunde överleva på rostfritt stål i 28 dagar i 4c
65 grader borde döda viruset.
Vad menar du med kritiskt? Detta är ju en atombomb jämfört med vinterkräksjukan.

Kanske skulle ha formulerat mig bättre, naturligtvis är Covid-19 rena atombomben mot VKS-men jag tänkte i de fysiska termer som avgör ett virus överlevnad i sin omgivning, där jag tänkte på VKS som har en helvetes hög "överlevnadsgrad" då viruset anpassat sig mot magens sura innehåll, så jag tänkte om nu Covid-19 ev har samma jävliga egenskaper som VKS, fastän Covid-19 angriper lungorna istället för magen där man skiter och spyr samtidigt med VKS-viruset.

Jag försöker alltså "klassa" hur Covid-19 egentligen är, och vilka ev svaga punkter detta virus har.

Jag flög hem från USA under förra SARS-vågen, en kompis som är läkare rådde mig då att trycka in en gel i näsborrarna när jag satt på flyget hem, vilket innehöll något medel som jag glömt bort namnet på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in