2020-02-25, 23:42
Medlem
ljugerbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Och på mitt jobb pratar alla om det hela tiden. Men då reser vi mycket i tjänsten också.

Samma här, folk reser mycket både i tjänsten och privat och därmed diskuteras läget såklart. Sambon fick ställa in resan till Milano igår. Själv landade jag just efter en flygning med en man som hostade oavbrutet i timmar, för att mötas av ett flyg från Milano. Halva kontoret firar sportlov i Italien eller Asien, så skulle säga att i princip endast enstaka juniorer runt oss är någorlunda opåverkade av situationen.

Det är lika naivt att likna detta vid en vanlig förkylning som vid en zombieapokalyps. Själv är jag än så länge mest orolig för att bli strandad vid någon mellanlandning, då smittan fortfarande är någorlunda begränsad i Europa. Omvärderar riskanalysen löpande dock.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Var kan man följa vad DN-tåget har för sig?
Wolodarski twittrade tills de kom till venedig sedan blev det tyst.

Senaste infon om att de dragit från venedig var aftonblafets live uppdatering

Stor chans de tar med sig smittan hem. Det e precis det som skett i tyskland nu
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Man har en helt annan beredskap än här, och det gäller inte bara inför såna här händelser. Det är inte så att man bara fokuserar på detta.
Typ igår var det ett jordskalv på nån plats man fick ta itu med, och i morse slog polis till och plockade in några tiotal cammorister (inkl nån politiker ...).
Man har dessutom nyligen haft rejäla skyfall som orsakat översvämningar etc.

Skulle inte förvåna mig om de får skicka hit folk och hjälpa oss om coronan slår till.
Ptja, Italien har väl bl.a skickat hit sina brandplan ett otal gånger vid det här laget. Varför beter sig Sverige, ett av EUs rikaste länder, som en jättebebis i de här sammanhangen? Vi framstår som alldeles hjälplösa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Vad är det som säger att elen och vattnet kommer gå när pandemin kommer hit?
Jag säger inte att det kommer göra det, men ingen vet helt säkert därför kan det vara bra med konserver. Men givetvis kan man handla annan mat också..men att man ändå har ifall att
Citera
2020-02-25, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Vad är det som säger att elen och vattnet kommer gå när pandemin kommer hit?
Hantverkare och tekniker blir sjuka...?
Citera
2020-02-25, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NordicKnight
Några fler som frågar sig om inte många länder ännu pga misstag eller ignorans, bakat in Corona fall i årets flunsa statistik, då man ej ännu testar i större utsträckning?

Dvs, felrapporteringen kan vara ganska hög just nu, tror det dröjer ytterligare 21 dagar innan vi börjar se utbrottets verkliga siffror.
Det finns naturligtvis en underrapportering eftersom de flesta fallen är milda, av COVID-19.
Citera
2020-02-25, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är kul att jämföra stämningen i denna tråd med stämningen i verkligheten.

När jag nämnde coronaviruset i dag på kneget frågade en kille om media inte hade släppt det där än. Han var TOTALT oberörd som de flesta.

Håller med. Var på Ica Maxi idag och möttes av välfyllda butikshyllor med gott om både konserver och torrvaror. Efter att ha läst denna tråd under dagen förväntade jag mig en sönderslagen butik med skrikande människor som hysteriskt sliter varor från varandras händer.
Citera
2020-02-25, 23:45
Medlem
Jag är inte historiker men har ändå läst en hel del. Om jag har förstått det rätt var böldpesten på medeltiden en orsak till renässansen. Folk dog, det blev brist på arbetskraft, lönerna höjdes. Individualismen kunde påbörjas från ett kollektivt mörker av födelse, arbete och död. Det blev lediga gårdar där alla hade dött, bönder kunde flytta ifrån en usel feodalherre i västvärlden till en bättre. De vilda djuren i Europa överlevde. Är vi inte i det läget idag? Löner pressas nedåt, för att få en bostad i en storstad krävs rejält kapital överallt i världen.

Av alla däggdjur idag är bara 3 % vilda, resten är våra kossor, får och grisar. Skogar finns inte mer, de är sterila monokulturer och åkerjordarna utarmas. Haven fiskas ut och plastas igen. En global pandemi, sjukdom x är något jag har hoppats på och sett framemot de senaste 40-50 åren. Tyvärr verkar inte denna sjukdom inte vara tillräckligt potent.

Det hölls en befolkningskonferens 1980, den misslyckades fullständigt. Varför? Det finns väl ingen idag som tror på att bara alla folk får det bättre ekonomiskt så föder de färre barn. Indien är väl ett exempel gott som något, muslimer och hinduer är ungefär lika fattiga, ändå har det i Västbengalen tippat sedan 1980-talet med 15 % muslimer till 40 % idag. Finns det någon i Rosengård som saknar tvättmaskin, tvättmaskiner var något den framlidne marxisten Hans Rosling brukade propagera för, då får man tid att "läsa sagor för barnen". Nej, sjukdom x behövs mer än något annat idag. Dags för en reboot.
Citera
2020-02-25, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Jag säger inte att det kommer göra det, men ingen vet helt säkert därför kan det vara bra med konserver. Men givetvis kan man handla annan mat också..men att man ändå har ifall att
Ja jag vet men sen tänkte jag lite på det, det kommer ju ta ett tag i alla fall innan det brakar ihop.
Citera
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klotteriet
Jag är faktiskt orolig. Många jag pratat med och sett skrivit om detta för några veckor sen skakade på huvudet och pratade bort de medans min magkänsla hela tiden varit att detta bådar inte bra...

Nu vill jag ha seriösa svar. Går det skydda sig? Eller hur evakt sprids det? Hur nära en sjuk person måste man vara?

Samt vad bör man se till att ha hemma? Jag tänker medicinsk väg eller annat nödvändigt. Vill inte ut och slåss bland folk i butikerna om det blir kaos.

Efter viruset slog slint i Italien så utgår jag ifrån att situationen mycket väl kan bli detsamma i Sverige. Att förbereda sig kostar väldigt lite mot att vara ute i sista stund med "alla andra". Jag utgår från min magkänsla - och den är inte bra gällande detta.

Helt riktigt så vill du inte ut och slås i butikerna om det blir kaos, därför köper du in allt nu. Tänk på att det tar tid att köpa in varor och ta reda på vad man behöver därför rekommenderar jag dig att läsa på och börja tänka igenom vad som behövs.

Om/när viruset etablerar sig i Sverige (vilket jag är övertygat om bara är en tidsfråga), så vill jag undvika folk så långt det bara går. Det betyder att då måste jag ha ett fungerande system och resurser hemma som gör att jag inte behöver i onödan befinna mig kring andra människor. Helt enkelt sätta sig i karantän och undvika folk. I övrigt så litar jag inte ett skit på de Svenska myndigheterna.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej de omfattas naturligtvis inte av sekretessen men hon har ju inte träffat så många sedan hon kom hem, vad jag förstår.
Det räcker med att hon träffat ”några” som i sin tur träffar några som ... Och har man koll på alla sen hon blev smittad?
(Nu har jag förvisso avvikit från själva sekretessen, men det innebär ju samtidigt att det är fler som vet nån som vet ...)
Citera
2020-02-25, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Man har i decennier varnat för en ny spanska sjukan. Om man kallar det för sjukdom x eller något annat är mindre intressant. Inte förrän man ser det i verkligheten förstår man att man måste agera. Det ekonomiska och mänskliga priset är allt för högt för att inte agera. Vi kommer att se samma mönster när antibiotikaresistensen blir alltmer utbredd, när växthuseffekten blir allt mer utbredd, när djuren utrotas i allt högre takt. Enskilda individer och forskare är snabba att analysera situationen, men människor som grupp är oerhört trögtänkta och innan en idé har passerat det politiska filtret har det ofta gått för långt.

En global pandemi hade med enkla medel och helt gratis kunnat avstyras långt innan genom att se till att kineserna inte äter virusbärande djur. Men kommunistdiktaturen har inte prioriterat det.

Antibiotikaresistens kan fortfarande avstyras med enkla medel genom att förbjuda u-länder att sälja penicillin okontrollerat och givetvis genom att förbjuda antibiotika i djuruppfödningen. Men det börjar bli bråttom, det går inte att vara passiv hur länge som helst. Då hamnar vi i globala allvarliga situationer. Det kanske är en lärdom vi kan dra av den rådande situationen. Forskarna brukar faktiskt ha rätt för det mesta, särskilt när det råder konsensus på ett område.
Det är inte frågan om det kommer en pandemi av Spanskans typ. Det är frågan om när.

Om detta är den pandemin är för tidigt att uttala sig om. Jag tror inte att den är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in