Citat:
Ursprungligen postat av
Klotteriet
Jag är faktiskt orolig. Många jag pratat med och sett skrivit om detta för några veckor sen skakade på huvudet och pratade bort de medans min magkänsla hela tiden varit att detta bådar inte bra...
Nu vill jag ha seriösa svar. Går det skydda sig? Eller hur evakt sprids det? Hur nära en sjuk person måste man vara?
Samt vad bör man se till att ha hemma? Jag tänker medicinsk väg eller annat nödvändigt. Vill inte ut och slåss bland folk i butikerna om det blir kaos.
Efter viruset slog slint i Italien så utgår jag ifrån att situationen mycket väl kan bli detsamma i Sverige. Att förbereda sig kostar väldigt lite mot att vara ute i sista stund med "alla andra". Jag utgår från min magkänsla - och den är inte bra gällande detta.
Helt riktigt så vill du inte ut och slås i butikerna om det blir kaos, därför köper du in allt nu. Tänk på att det tar tid att köpa in varor och ta reda på vad man behöver därför rekommenderar jag dig att läsa på och börja tänka igenom vad som behövs.
Om/när viruset etablerar sig i Sverige (vilket jag är övertygat om bara är en tidsfråga), så vill jag undvika folk så långt det bara går. Det betyder att då måste jag ha ett fungerande system och resurser hemma som gör att jag inte behöver i onödan befinna mig kring andra människor. Helt enkelt sätta sig i karantän och undvika folk. I övrigt så litar jag inte ett skit på de Svenska myndigheterna.