Citat:
Fint att du tänker på din mamma så jag svarar utan större sjukvårdsutbildning.Vad tror ni man får för intensiv vård? Syrgas? Vad mer?
Man ökar ju chanserna att överleva med vård självklart. Men vad händer OM värsta scenariot inträffar. Och så många kommer vara sjuka att sjukvården inte kan hjälpa fler. Man får ligga hemma!
Hur förbereder man den delen på bästa sätt? För att överleva? Är det att köpa hem mängder med syrgas? Hade det ökat överlevnadschansen?
Tänker inte för min egen del, Utan på min mamma som har KOL så hon ligger mycket värre till. Och blir det värre i Sverige kommer jag göra allt jag kan för att förbereda om vården sviker.
Man ökar ju chanserna att överleva med vård självklart. Men vad händer OM värsta scenariot inträffar. Och så många kommer vara sjuka att sjukvården inte kan hjälpa fler. Man får ligga hemma!
Hur förbereder man den delen på bästa sätt? För att överleva? Är det att köpa hem mängder med syrgas? Hade det ökat överlevnadschansen?
Tänker inte för min egen del, Utan på min mamma som har KOL så hon ligger mycket värre till. Och blir det värre i Sverige kommer jag göra allt jag kan för att förbereda om vården sviker.
Blir det så illa så är det väl syrgas, respirator och ECMO i den ordningen. Den sista maskinen är det få av i landet. Annars blir man troligen inlagd för observation först om man har svårare att andas och det finns plats.
Är det så att detta sprids och din mamma kan vara hemma så kanske hon ska hålla sig inne så mycket som möjligt tills det blåst över om några månader. Handla mat och det hon behöver så hon inte behöver gå omkring i affärer. Tvätta ofta händerna båda två och se till att ha så lite närkontakt med henne som möjligt, gärna mask på då du hälsar på. Köp tvättlappar så dörrhantag och annat som tas på snabbt kan torkas rent. Vill man kan man torka av förpackningar från affären med tvättlappar. Köp inget som ligger öppet som frukt eller grönsaker till henne. Blir du själv sjuk så blir det krångligt om ingen annan kan hjälpa till, ha beredskap för det och en plan. Köp nu så hon har det mesta hemma för en månad eller två.
Finns inga platser på sjukhus och hon blir sjuk så blir det naturligtvis svårt och ha KOL och jag förstår din oro. Syrgas skaffar sjukvården fram om det behövs hemma. Nu tror jag dom ändå kan lyckas bromsa spridningen ganska bra bara myndigheterna sätter igång och tar det på allvar så att platser räcker till (även om kanske inte maskiner gör det). Bäst är att se till att hon håller sig från smitta tills ett vaccin eller bra läkemedel kommer.
Det här är ju för din mamma som har KOL och du behöver naturligtvis inte vara så slaviskt noggrann om du bor på annat håll annat än att tvätta händer ofta. Jag antar att du är yngre och frisk så vi kommer att klara oss ganska bra.
Ett försök att hjälpa till från mig, hoppas det går bra för er.