2020-02-28, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Vad tror ni man får för intensiv vård? Syrgas? Vad mer?

Man ökar ju chanserna att överleva med vård självklart. Men vad händer OM värsta scenariot inträffar. Och så många kommer vara sjuka att sjukvården inte kan hjälpa fler. Man får ligga hemma!

Hur förbereder man den delen på bästa sätt? För att överleva? Är det att köpa hem mängder med syrgas? Hade det ökat överlevnadschansen?

Tänker inte för min egen del, Utan på min mamma som har KOL så hon ligger mycket värre till. Och blir det värre i Sverige kommer jag göra allt jag kan för att förbereda om vården sviker.
Fint att du tänker på din mamma så jag svarar utan större sjukvårdsutbildning.

Blir det så illa så är det väl syrgas, respirator och ECMO i den ordningen. Den sista maskinen är det få av i landet. Annars blir man troligen inlagd för observation först om man har svårare att andas och det finns plats.

Är det så att detta sprids och din mamma kan vara hemma så kanske hon ska hålla sig inne så mycket som möjligt tills det blåst över om några månader. Handla mat och det hon behöver så hon inte behöver gå omkring i affärer. Tvätta ofta händerna båda två och se till att ha så lite närkontakt med henne som möjligt, gärna mask på då du hälsar på. Köp tvättlappar så dörrhantag och annat som tas på snabbt kan torkas rent. Vill man kan man torka av förpackningar från affären med tvättlappar. Köp inget som ligger öppet som frukt eller grönsaker till henne. Blir du själv sjuk så blir det krångligt om ingen annan kan hjälpa till, ha beredskap för det och en plan. Köp nu så hon har det mesta hemma för en månad eller två.

Finns inga platser på sjukhus och hon blir sjuk så blir det naturligtvis svårt och ha KOL och jag förstår din oro. Syrgas skaffar sjukvården fram om det behövs hemma. Nu tror jag dom ändå kan lyckas bromsa spridningen ganska bra bara myndigheterna sätter igång och tar det på allvar så att platser räcker till (även om kanske inte maskiner gör det). Bäst är att se till att hon håller sig från smitta tills ett vaccin eller bra läkemedel kommer.

Det här är ju för din mamma som har KOL och du behöver naturligtvis inte vara så slaviskt noggrann om du bor på annat håll annat än att tvätta händer ofta. Jag antar att du är yngre och frisk så vi kommer att klara oss ganska bra.

Ett försök att hjälpa till från mig, hoppas det går bra för er.
Citera
2020-02-28, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
780 million people in China are living under travel restrictions due to the coronavirus outbreak

”Nearly half of China's population -- more than 780 million people -- are currently living under various forms of travel restrictions as authorities race to contain the spread of a deadly virus.”

https://edition.cnn.com/2020/02/16/asia/coronavirus-covid-19-death-toll-update-intl-hnk/index.html

Jodå men "travel restrictions" betyder ju inte full karantän.
Citera
2020-02-28, 15:57
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Det är en mediahysteri kring något som inte är farligare än influensan. Medias drev är mer farligt än själva viruset. Stänger ner företag, sätter folk i karantän, hindrar folk från att resa. Även sett filmer från Kina där man svetsar portar till folks trapphus, helt sinnessjukt.
Lika farligt som influensa, ja, om det är spanska sjukan du tänker på så hade den också en 2-4% dödlighet. Om det är vanlig influensa så har du helt fel. Däremot drabbas en stor majoritet av den smittade populationen inte av större men än vid en vanlig influensa.
Citera
2020-02-28, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Det är en mediahysteri kring något som inte är farligare än influensan. Medias drev är mer farligt än själva viruset. Stänger ner företag, sätter folk i karantän, hindrar folk från att resa. Även sett filmer från Kina där man svetsar portar till folks trapphus, helt sinnessjukt.

Spanska Sjukan började på liknande sätt. Låg dödlighet, drabbade främst äldre och redan sjuka.

Men så muterade den, blev mycket dödligare och slog till igen och dödade tiotals miljoner.
Citera
2020-02-28, 15:58
Medlem
Budbarares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett

Jag skrev full eller partial lockdown. flera hundra miljoner är i full karantän, vissa provinser har andra svårigheter. Varje provins i Kina är rätt decentraliserad och tar egna beslut gällande karantän osv.
Citera
2020-02-28, 15:59
Medlem
arbetets avatar
Brittisk man dör i Japan som var med på kryssningsfartyg:

First British coronavirus death as male passenger from quarantined Diamond Cruise ship dies in Japan

https://www.thesun.co.uk/news/11063174/first-british-coronavirus-death-passenger-quarantined-cruise-ship-dies-japan/
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
25% av de 60-80% sjuka kommer bli mycket svårt sjuka och kommer behöva respiratorer och annat liknande.
Många av de svårast sjuka överlever inte. Det är idag omöjligt att förutspå hur många av de 25% svårast sjuka kommer överleva. Ledsen att jag uttalar mig i bredare termer.

CHINA LIES. DON'T BUY CHINA'S STORY.

Vi vet redan att Kina ljuger. De påstår att SARS är naturligt, men i SARS INGÅR EN COCKTAIL AV MÄSSLINGEN OCH PÅSSJUKA, en cocktail som INTE förekommer naturligt i naturen.
Här är mer info om lögnerna: COVID-19 kan ha läckt från ett labb.
https://nypost.com/2020/02/22/dont-buy-chinas-story-the-coronavirus-may-have-leaked-from-a-lab/

För ett par timmar skrev du att 60-80% av världen kommer att smittas och av dessa kommer 25% att dö. Du har fortfarande inte kommit med länkar.

Vad är det för siffror du har nu? Fortfarande inga källor.

LuluBrooksie: "Precis, det har också sagts i mängder av källor motsv. folkhälsoinstitut i andra länder, att 60-80% av världens befolkning kommer smittas, och av dessa kommer 25% dö."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkmunk45
Spanska Sjukan började på liknande sätt. Låg dödlighet, drabbade främst äldre och redan sjuka.

Men så muterade den, blev mycket dödligare och slog till igen och dödade tiotals miljoner.

Nu var ju spanska sjukan 1918 där man hade absolut 0 möjligheter till smittspårning, sämre hygien, sämre sjukvård, betydligt mindre kunskaper etc.
Citera
2020-02-28, 16:00
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Gilla läget, jag bara levererar underlag till tråden.
Citera
2020-02-28, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GobbeMobilen
Har i andra led hört att den första i GBG som konstaterades smittad ska vara IT-tekniker och varit på ett Apotek och arbetat. Apoteket ska vara satt i karantän och anställda får inte åka hem.

Låter lite väl otroligt istället för att sättas i karantän hemma. Någon annan med samma info, vilket Apotek isåfall?
Här saknas viktig information.
Har han gått sjuk till jobbet?
Eller litar dom inte på att det inte smittar utan symptom?
Citera
2020-02-28, 16:02
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
För ett par timmar skrev du att 60-80% av världen kommer att smittas och av dessa kommer 25% att dö. Du har fortfarande inte kommit med länkar.

Vad är det för siffror du har nu? Fortfarande inga källor.

LuluBrooksie: "Precis, det har också sagts i mängder av källor motsv. folkhälsoinstitut i andra länder, att 60-80% av världens befolkning kommer smittas, och av dessa kommer 25% dö."
Ja, UTAV de 25% som smittas HÅRT kommer många bli svårt sjuka och det är ingen av oss som vet om de kommer klara sig. Hittills ser procenten inte ljus ut direkt. Det är ingen lögn. Det är inte ett dugg konstigt att bland de svårast sjuka finns de flesta dödsfallen, inget är "färdigräknat" ännu.

DYOR - Do Your Own Research
Citera
2020-02-28, 16:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ja, varför skulle du inte utveckla immunitet?

Vadå ja, hur vet du att man utvecklar immuniteten, var har du fått den informationen ifrån? Det man sett så långt är att viruset ligger kvar latent precis som herpes?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in