2020-02-28, 15:06
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Fast det är ändå helt upp till hur DNA strängen ser ut i det biologiska testet, om den är hel eller bruten.

Du har helt rätt, min kommentar kom egentligen av att det påstods att det hittats blod från MGM på ringen och som det verkar från protokollen från NFC så är det mer DNA som hittats inte rent blod om du förstår hur jag menar.
Citera
2020-02-28, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Du kolla under sampel ”skirt”.
Kolla under sampel ”ring” lite högre upp så hittar du det.
Fan. Nu orkar jag inte mer med NFC-rapporten. Jag tror er alla på ert ord! Jag behöver varken aktbilagor, sidor eller nåt annat. Orkar inte mer!!!!
Citera
2020-02-28, 15:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag såg det. Kan inte hitta det där heller. Nu är jag inte jättevass på engelskans tekniska termer här, så jag kan ha missat något.

OM RINGEN:
Skyndade mig och skummade.
Får läsa noggrannare sedan.

Det verkar som att det är små mängder och att Holland använder sig av andra skattningsskalor för att göra bedömningar av hur stor sannolikhet det är att DNA:t kommer från de efterfrågade personerna.

Kopierar bara rakt av från sid 158 i Protokollbilagan NFC (ser att det blir lite rappakalja av allt när man kopierar, men fetar och rättar till det väsentligaste (vilket tog längre tid än jag trodde)

"4.2 Tolmlng och slutsats
Prov MBP5735Nlfrån en ring
Lena WESSTRÖM
En b!Mdad DNA-prolil erhölls från detta prov. Minst två lncivider har bidragit med DNA liU provet. Offret Lena WESSTRÖMS
DNA-profil AABP5738NL matålar den blaidade DNA-profilen. Förutsatt att ringen lss fN offret och att förekomst av objektets
ordinarie låares DNA bör fctväntas på det objektet. görs mtagandet att provet lnnehåner offrets DNA.

Hanna-Sofie DAVIDSSON
Ingen indikation på förekomst 8V DNA fran Hanna-Sofie DAVIDSSON harhlttals I detta prov AABP5737NL

Karl stefan DAVIDSSON
På grundval av DNA-provjämförelsen dras slutsatsen att Karl Stefan DAVIDSSON, AABP5736NL kan ha bidragit med DNA till detta prov.

En statistisk beräkning av bevisvärdet har gjorts. Beräkningen genomfördes under användning av en databas av 2 085 mån från Nederländerna. Ett statistiskt korrektionsvärde för "Identitet genom ursprung"[ldentity by descent IBDJ eller theta på 0,03 tillämpades.

följande antaganden har gjorts:
(1) bomullstoppen innehåller DNA från två individer, och
(2) bidragen till provet är inte relaterade bli varandra, och
(3) offret är en av bidragsgivarna.

Fynden har utvärderats med beaktande av följande påståenden:

I. Provet AABP5735NL från ringen innehåller DNA från Lena WESSTRÖM och Karl Stefan DAVIDSSON.
Il. Provet AABP5735NL från ringen innehåller DNA från Lena WESSTRÖM och en slumpmässig okänd individ.

Den blandade DNA-profilen MBP5735NL är ungefär 12 miljoner gånger mer sannolik, om påstående I är sant, än om påstående II är sant.

Vänligen observera; Ovanstående beaktade påståenden formulerades till följd av de likheter som noterats mellan ifrågavarande personers DNA och spårmaterialets DNA-profil. Andra påståenden har inte beaktats i detta läge. På grundval av information hämtad från handlingarna i brottmålet kan vissa antaganden och därför andra påståenden vara relevanta. Sådana påståenden skulle kunna inbegripa antaganden om ett DNA-bidrag från en känd givare eller ett DNA-bidrag från en person relaterad till den aktuella personen. Om så anses relevant, kan resultaten av DNA-analysen betraktas i ljuset av andra påståenden. Andra påståenden kan resultera i ett annorlunda bevisvärde
"
Citera
2020-02-28, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
OM RINGEN:
Skyndade mig och skummade.
Får läsa noggrannare sedan.

Det verkar som att det är små mängder och att Holland använder sig av andra skattningsskalor för att göra bedömningar av hur stor sannolikhet det är att DNA:t kommer från de efterfrågade personerna.

Kopierar bara rakt av från sid 158 i Protokollbilagan NFC (ser att det blir lite rappakalja av allt när man kopierar, men fetar och rättar till det väsentligaste (vilket tog längre tid än jag trodde)

"4.2 Tolmlng och slutsats
Prov MBP5735Nlfrån en ring
Lena WESSTRÖM
En b!Mdad DNA-prolil erhölls från detta prov. Minst två lncivider har bidragit med DNA liU provet. Offret Lena WESSTRÖMS
DNA-profil AABP5738NL matålar den blaidade DNA-profilen. Förutsatt att ringen lss fN offret och att förekomst av objektets
ordinarie låares DNA bör fctväntas på det objektet. görs mtagandet att provet lnnehåner offrets DNA.

Hanna-Sofie DAVIDSSON
Ingen indikation på förekomst 8V DNA fran Hanna-Sofie DAVIDSSON harhlttals I detta prov AABP5737NL

Karl stefan DAVIDSSON
På grundval av DNA-provjämförelsen dras slutsatsen att Karl Stefan DAVIDSSON, AABP5736NL kan ha bidragit med DNA till detta prov.

En statistisk beräkning av bevisvärdet har gjorts. Beräkningen genomfördes under användning av en databas av 2 085 mån från Nederländerna. Ett statistiskt korrektionsvärde för "Identitet genom ursprung"[ldentity by descent IBDJ eller theta på 0,03 tillämpades.

följande antaganden har gjorts:
(1) bomullstoppen innehåller DNA från två individer, och
(2) bidragen till provet är inte relaterade bli varandra, och
(3) offret är en av bidragsgivarna.

Fynden har utvärderats med beaktande av följande påståenden:

I. Provet AABP5735NL från ringen innehåller DNA från Lena WESSTRÖM och Karl Stefan DAVIDSSON.
Il. Provet AABP5735NL från ringen innehåller DNA från Lena WESSTRÖM och en slumpmässig okänd individ.

Den blandade DNA-profilen MBP5735NL är ungefär 12 miljoner gånger mer sannolik, om påstående I är sant, än om påstående II är sant.

Vänligen observera; Ovanstående beaktade påståenden formulerades till följd av de likheter som noterats mellan ifrågavarande personers DNA och spårmaterialets DNA-profil. Andra påståenden har inte beaktats i detta läge. På grundval av information hämtad från handlingarna i brottmålet kan vissa antaganden och därför andra påståenden vara relevanta. Sådana påståenden skulle kunna inbegripa antaganden om ett DNA-bidrag från en känd givare eller ett DNA-bidrag från en person relaterad till den aktuella personen. Om så anses relevant, kan resultaten av DNA-analysen betraktas i ljuset av andra påståenden. Andra påståenden kan resultera i ett annorlunda bevisvärde
"
A phu. Tack Nöten. Då så, då är vi igång igen. Personligen tänker jag låta NFC-rapporten vara ett tag. Man blir ju vindögd av rapporterna.
Citera
2020-02-28, 15:17
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Du har helt rätt, min kommentar kom egentligen av att det påstods att det hittats blod från MGM på ringen och som det verkar från protokollen från NFC så är det mer DNA som hittats inte rent blod om du förstår hur jag menar.

Det verkar som HD avskrivits på rätt tunna grunder. Ingen DNA fanns på kjolen och ringen. Men vem förväntade sig det när hon inte träffade Lena regelbundet för intimt umgänge?
SD:s DNA kan förklaras av imtimt umgänge också tyvärr. Hans DNA hade väl inte kunnat knytas till MP?
Citera
2020-02-28, 15:18
Medlem
StudebakerHog666s avatar
"Stefan Davidsson har ensam eller tillsammans och i samförstånd med annan person på natten mellan den 14-15 maj 2018 i Örebro berövat Lena Wesström livet genom att tilldela henne minst 17 slag i huvudet och ansiktet. I vart fall merparten av slagen har skett med tillhygge..."

Citerar ur Aktbilaga 141
Det fetade motsäger dem i tråden som anser att ÅK är ute på tunn is då hon ej åtalar även HD. Som jag tolkar det kan detta åtal stå på egna ben, så att säga.
Citera
2020-02-28, 15:19
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Hmm, Reimers "doktrin" låter ju ganska trevligt, jag kanske får söka patent på uttrycket

Angående min fixering vid MGK så hänger den ihop med dels hur MGK har betett sig och motiv.

Mordet har ju skett i stark affekt, ingen slår 17 slag mot en annan människa om man inte är rejält förbannad eller rentav hatisk mot den personen och som jag ser det gällande MGK så är hon den peson som har mest anledning att verkligen hata BO, det är ju andra gången hon blir utkonkurrerad av BO.

MGM kunde ju fortsätta att leka med BO som var som en trogen hund och kom och viftade på svansen så fort MGM visade lite vänlighet, Bo bönade ju och bad MGM att inte lämna henne bara ett par dagar innan mordet.

I min bok så har MGM och MGK handlat gemensamt eller också har MGK agerat ensamt och MGM har städat upp efter henne, att MGK är inblandad är för mig självklart oavsett vad Hiding och utredarna säger.

Jag följer ju rättegången på NA och det står ju glasklart för mig att Hiding går på motiv som orsak till varför MGM ska fällas.

Måste säga att jag tänker likadant. Är orolig därför att de ska lyckas klara sig fria från straff båda två genom att peka på HD. HD har ett starkt motiv som bara förstärkts utifrån förhör med vittnen och det som framkommit i chattar. Hon ljuger mest troligt och raderar. Hon var/är psykiskt instabil, när på ett starkt hat mot BO och hela tråden blir orolig så fort hon granskas vilket känns mysko runt någon som har rent mjöl i påsen. Och som du säger, SD hade mer att vinna på att fortsätta utnyttja LW... och trigga de två kvinnorna mot varandra med smycken och fagra löften osv.

Jag gissar att SD planerat att mörda LW en längre tid för att HD velat det men fegat ur, något händer (ett nytt avslöjande från LW) som kränker HD vilken blir skogstokig och mördar LW i affekt. HD sliter av LW örhänget i raseri pga att det borde varit hennes, tycker hon. Kanske kom HD på SD och LW vid planket just innan de skulle till USA vilket blir droppen. Flytten till LWs kvarter känns ju som gjord för att ha span på SD och LW. Efter mordet städar SD upp. En del saker tar HD hand om vilka försvinner då hennes hus ej rannsakas. De har sedan tur (?) med att polisen ej söker vid planket (kanske poliskompis PW får ett övertygande tips av SD åt något annat håll?) och spår hinner försvinna i värmen. Båda är inblandade upp till öronen, båda har hållhakar på varandra. Därav myssommaren ihop glada och av med sitt gemensamma problem.
Senast redigerad av Philomena 2020-02-28 kl. 15:22.
Citera
2020-02-28, 15:20
Medlem
Citat:

Det framgår inte vad exakt det är för biologiskt cell material de testat. Det kan lika bra vara blod som något annat.

Det har inte och göra med hur rent ett biologiskt material är utan hur stort det är med avseende på celler.

Hade de haft en större mängd DNA i materialet hade svaret blivit med högre sannolikhet.

Men 1 på 12 miljoner...det är mycket talande.
Senast redigerad av viperstyle 2020-02-28 kl. 15:23.
Citera
2020-02-28, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det verkar som HD avskrivits på rätt tunna grunder. Ingen DNA fanns på kjolen och ringen och skor. Men vem förväntade sig det när hon inte träffade Lena regelbundet för intimt umgänge?
SD:s DNA kan förklaras av imtimt umgänge också tyvärr. Hans DNA hade väl inte kunnat knytas till MP?
Jag tror inte hon var med vid mordet eller ens visste om att det skulle ske. Däremot tror jag att SD hintat om det. Och detta med blodet har han också sagt till HD. Antingen genom att ljuga för HD och berätta om sexet och blodet. Eller säga att hon skall upprepa det för polisen, eftersom det finns lite risk att Ls blod finns hemma hos dom och då kan polisen tro att det är han som är förövaren.

Alternativ två är att han helt enkelt sagt till henne att han dödat LW. Men det tror jag inte, jag tror inte raketforskaren HD klarat att hålla den vetskapen för sig själv - hon är för skör. Men inom sig vet hon. SD har hintat.
Citera
2020-02-28, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Däremot blir jag inte ett dugg förvånad över att han/de slog slampan sönder och samman.Hon förstörde ju deras liv.

Hon får skylla sig själv dumhuvudet när hon bad om det.

Skulle du vilja vara vänlig och förklara detta lite mer detaljerat, det vill säga, hur har du kommit fram till att LW var en "Slampa" ?

Vad menar du med att "slå LW sönder och samman" ?

På vilket sätt bad LW om det och varför är skulden enbart hennes ?

Mvh/ @JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2020-02-28 kl. 15:24.
Citera
2020-02-28, 15:25
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror inte hon var med vid mordet eller ens visste om att det skulle ske. Däremot tror jag att SD hintat om det. Och detta med blodet har han också sagt till HD. Antingen genom att ljuga för HD och berätta om sexet och blodet. Eller säga att hon skall upprepa det för polisen, eftersom det finns lite risk att Ls blod finns hemma hos dom och då kan polisen tro att det är han som är förövaren.

Alternativ två är att han helt enkelt sagt till henne att han dödat LW. Men det tror jag inte, jag tror inte raketforskaren HD klarat att hålla den vetskapen för sig själv - hon är för skör. Men inom sig vet hon. SD har hintat.

Vad jag inte förstår är hur Hiding kan avskriva HD för anstiftan? När hon har ett starkt motiv till att vilja bli av med LW genom att utnyttja sin otrogna karl som vapen.
Citera
2020-02-28, 15:26
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det verkar som HD avskrivits på rätt tunna grunder. Ingen DNA fanns på kjolen och ringen. Men vem förväntade sig det när hon inte träffade Lena regelbundet för intimt umgänge?

Jag tycker ju att MGK skrevs av alldeles för lättvindligt men förstår Hiding & company samtidigt, blir ett elände att driva ett sådant mål, bättre att satsa på den som så uppenbart verkar skyldig.

Allt DNA som MGM har släppt kan ju enligt honom härröra från de tillfällen de träffats för att umgås intimt, Hiding måste ju bevisa att DNA-träffarna kommer från mordtillfället, därav problemen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in