2020-02-28, 09:05
Medlem
Den här tråden vill jag specefikt ska handla om när ni tycker att börsen generellt eller enskillda bolag blivit så billiga att det är läge att gå in:

A för längre sikt +6 månader
B swingtrade

Kort och gott är frågan;

När ni köper vad och med vilken horisont?

Jag vet att det finns andra trådar om corona och börsen men jag inbillar mig att många ser den uppkommna situationen som ett bra läge och att det är motiverat att ha en tråd helt vigd till att diskutera tidpunkt.
Citera
2020-02-28, 09:10
Medlem
Soda--Pops avatar
Investera i den(de) som jobbar på att hitta ett vaccin. Vet personligen inte vilka det kan tänkas vara men när vaccinet hittas kommer dennes värde skjuta som en raket.

Nån som kan peka fingret på nåt bolag ?
Citera
2020-02-28, 09:19
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda--Pop
Investera i den(de) som jobbar på att hitta ett vaccin. Vet personligen inte vilka det kan tänkas vara men när vaccinet hittas kommer dennes värde skjuta som en raket.

Nån som kan peka fingret på nåt bolag ?

40 bolag ska testa sina vaccin inom kort https://finance.yahoo.com/video/biotech-outlook-amid-race-develop-190238653.html

Det här är ren gamling med andra ord.

Ska man köpa något, så är det aktier som alltid varit dyra, där har du klippen just nu.
Citera
2020-02-28, 09:21
Medlem
Blir det ytterligare ras i dag som eskalerar när USA öppnar och inför stängningen över helgen är det inte omöjligt att jag fyndar en liten sudd redan i em i första hand tänkta för kortsiktig vinsttill månd eller tisd.

Kommentarer på det? För ivrig? När kommer rekylen?
Citera
2020-02-28, 09:23
Medlem
Haajibs avatar
Sälj allt som har med Asien och OS i Japan 2020
Citera
2020-02-28, 09:24
Medlem
TonyBergmans avatar
Själv har jag fyllt på i typ de mesta jag äger.
Evolution gaming dippade -8% vid öppning. Där köpte jag. Även fyllt på u storytel, fortnox.
Undviker förhoppningsbolag som försöker få fram vaccin.
Jag är långsiktig så ser detta som bra tillfällen.
Citera
2020-02-28, 09:24
Medlem
Soda--Pops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Det här är ren gamling med andra ord.
Du menar gambling ? Självklart, annars vore det inte möjligt tjäna på börsen men här har du iaf en begränsad skara att gissa på vem som blir guldhönan.
Citera
2020-02-28, 09:38
Medlem
stora stabila bolag är alltid dom stora vinnarna.

Visst kan man försöka hitta raketer också, men man kan också vinna miljoner på trisslotter
Citera
2020-02-28, 10:40
Medlem
fittas avatar
Bra tråd! Den andra tråden som ville profitera på viruset kom bara med kortsiktiga idiotiska tips som begravningsbyråer och bulldozers.

Jag vill komma in billigt i stora utdelningsbolag där man kan vara mycket långsiktig.

Lågt eller acceptabelt P/E-tal.
Bra eller jämn höjning av utdelning.

Vad finns det som tagit stryk inom denna kategori just nu?

En viktig sak att tänka på är att för stora bolag finns det en positiv sak med viruset, och det är att mindre konkurrenter kommer få ta mer stryk eller försvinna. Konkurrensen inom vissa områden kan alltså minska, och för den som är stor är det lättare att hålla sig kvar eller plocka delar av marknaden.
Senast redigerad av fitta 2020-02-28 kl. 10:43.
Citera
2020-02-28, 10:53
Medlem
Soda--Pops avatar
Har gjort en mindre läsning på det jag skrev ovan, det jag talar om nu är alltså en potentiell tilfällig vinstgivare. Vacciner kommer testas och ev. resultat väntas inte meddelas förrän ca sensommaren. Följande företag i fokus hittade jag:

Moderna (MRNA)
Novavax (NVAX)
Inovio Pharmaceuticals (INO)

Nån som vet på raken ifall dessa eller nåt dotterbolag till dem finns på svenska börsen ?
Citera
2020-02-28, 11:54
Medlem
eat2grows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Bra tråd! Den andra tråden som ville profitera på viruset kom bara med kortsiktiga idiotiska tips som begravningsbyråer och bulldozers.

Jag vill komma in billigt i stora utdelningsbolag där man kan vara mycket långsiktig.

Lågt eller acceptabelt P/E-tal.
Bra eller jämn höjning av utdelning.

Vad finns det som tagit stryk inom denna kategori just nu?

En viktig sak att tänka på är att för stora bolag finns det en positiv sak med viruset, och det är att mindre konkurrenter kommer få ta mer stryk eller försvinna. Konkurrensen inom vissa områden kan alltså minska, och för den som är stor är det lättare att hålla sig kvar eller plocka delar av marknaden.
Jag tipsar dig om Castellum och Investor. Har rasat ordentligt, men är i grunden stabila bolag med bra utdelning.
Citera
2020-02-28, 13:19
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda--Pop
Du menar gambling ? Självklart, annars vore det inte möjligt tjäna på börsen men här har du iaf en begränsad skara att gissa på vem som blir guldhönan.

Ja jag menar gambling (autostavning), om man är intresserad av högrisk, är det då inte bättre att följa hypen och ta korta positioner där det rör sig i önskvärd riktning, sk trading?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in