2020-03-18, 17:01
Medlem
.ANDERSs avatar
Får tillbaka 30 på skatten. Har sparhorisont 10-15 år. Tanka Investor för allt det? Har annars bara indexfonder.
Citera
2020-03-18, 17:05
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Den här tråden vill jag specefikt ska handla om när ni tycker att börsen generellt eller enskillda bolag blivit så billiga att det är läge att gå in:

A för längre sikt +6 månader
B swingtrade

Kort och gott är frågan;

När ni köper vad och med vilken horisont?

Jag vet att det finns andra trådar om corona och börsen men jag inbillar mig att många ser den uppkommna situationen som ett bra läge och att det är motiverat att ha en tråd helt vigd till att diskutera tidpunkt.
Det börjar kännas som köpläge nu. Både politiker och aktiehandlare har överreagerat, fallet har varit omotiverat stort. Som någon sade: de ekonomiska konsekvenserna är större än de medicinska.
Så snart kulmen är nådd och folk vågar sig ut igen kommer det bli börsrally. Folk vill ut och gå på restaurang och leva livet, resa och ha kul. När politikerna sluta varna folk för att gå ut så släpper alla spärrar och nöjesbranschen med resor och annat kommer gå för fullt. Hur lång tid tar det, några veckor till?
Citera
2020-03-18, 17:05
Medlem
Duerfs avatar
Den som hittar rätt timing på att köpa hotellaktier när det här går över kommer tjäna väldigt mycket pengar. Det är inte det lättaste och det är inte uteslutet att företag går under, om det blir långdraget.
Citera
2020-03-18, 17:33
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djoonas
Hur hög direktavkastning blir det på 0 i utdelning?
Hur menar du då? Elux delar ut 2 x 4.25 = 8.50 kr i år. Nästa år blir det kanske 0 om det vill sig riktigt illa och corona varar 10 månader. Sedan blir det 8.50 kr igen.
Citera
2020-03-18, 17:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Så snart kulmen är nådd och folk vågar sig ut igen kommer det bli börsrally. Folk vill ut och gå på restaurang och leva livet, resa och ha kul. När politikerna sluta varna folk för att gå ut så släpper alla spärrar och nöjesbranschen med resor och annat kommer gå för fullt. Hur lång tid tar det, några veckor till?
Det är för kort period. Italien kommer lätt att ha uselt läge i 1 månad till, OM de går lika bra som i Sydkorea. Annars ännu längre. Sverige lägg på 1 månad. USA som är ett större land kan råka riktigt illa ut med extremt långdragen spridning 3-6 månader.

Sedan kommer corona tillbaka när det blir kallt i november, precis som alla influensor. Då gör vi om allt om det inte tillkommit vaccin.

Ut och flyg-resa som 2019, det tror jag dröjer 5 år till. Det känns så fel.
Citera
2020-03-18, 17:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Den som hittar rätt timing på att köpa hotellaktier när det här går över kommer tjäna väldigt mycket pengar. Det är inte det lättaste och det är inte uteslutet att företag går under, om det blir långdraget.
Då tar du ju risken att corona kommer om och om igen, vilket kommer att stoppa allt flyg-resande i kanske åratal framåt. Hotell och flyg tror jag inte återkommer på dessa aktie-nivåer på minst 5 år.
Citera
2020-03-18, 17:41
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LelandPalmer
Jag var med i kraschen efter IT-bubblan runt millenieskiftet samt kraschen efter Lehman-Brothers 2008 och jag sålde som tur var allt innan kraschen nu. Tänker inte göra om misstaget att gå in för tidigt denna gång. Börserna var övervärderade innan Corona-krisen och det finns gott om fallhöjd kvar. Bara att plocka upp en chart över Dow Jones eller Nasdaq så inser man att raset bara har börjat. Det blir såklart ett och annat upptick under vägen så finfina möjligheter till swingtrading kan det bli..
USA har fortfarande stor fallhöjd minst 20%. Stockholm är däremot extremt billigt nu jämfört minst 5 år bakåt, förutsatt att företagsvinsterna/utdelningarna blir någorlunda om 1 år. Vinsterna de kommande 3-6 månaderna blir en katastrof men det går över.
Citera
2020-03-18, 17:42
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Det går inte att tänka så som affärsman och entreprenör. Han har åstadkommit mer än de flesta och har pengar så han klarar sig
Stordalen gick all in i ving, hans största köp någonsin. Ving omsätter sannolikt 0 de kommande 6 månaderna och kommer därefter att gå i konkurs, liksom Stordalen. Han var exakt en sådan "affärsman" som man ser vid varje bubbla, en person som lånar max, satsar max, och överlever och blir rikare så länge det går uppför. Vid första dipp brukar de försvinna spårlöst.
Citera
2020-03-18, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Då tar du ju risken att corona kommer om och om igen, vilket kommer att stoppa allt flyg-resande i kanske åratal framåt. Hotell och flyg tror jag inte återkommer på dessa aktie-nivåer på minst 5 år.
Det kan jag hålla med om, men däremot tror jag att inhemsk turism kommer öka en hel del närmsta åren, så hotellen i Sverige är inte helt körda.
Citera
2020-03-18, 17:47
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det kan jag hålla med om, men däremot tror jag att inhemsk turism kommer öka en hel del närmsta åren, så hotellen i Sverige är inte helt körda.
Det stämmer till viss del, just Sverige är inte så oerhört fokuserat på utrikes-turister som Paris eller Spanien. Så exvis scandic kommer att tappa alla sina utrikes kunder, men kanske att det tillkommer lika många nya svenska? Jag kan inte siffrorna, någon får göra en analys.

Känns dock lite ofräscht än att klämma ihop sig i hotell och tåg just nu, ens i Sverige. Spridningen måste bli låg först. Det dröjer 4-8 veckor, om det går lika bra som i Sydkorea. Om det går illa som i Italien kommer 100 svenskar per dag att dö om en månad.
Citera
2020-03-18, 18:14
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Ja jag menar gambling (autostavning), om man är intresserad av högrisk, är det då inte bättre att följa hypen och ta korta positioner där det rör sig i önskvärd riktning, sk trading?

Det är det så klart. Det är ju drömmen för day- och swing tradare när det händer mycket fram och tillbaka.
De har dock otroligt mycket analysinstrument och kunskap och ändå gär kanske 40% av deras trader åt skogen men 60% går plus. De är dock iskalla och konsekventa. Vanliga dödliga är ofta alldeles för känslomässiga.
Citera
2020-03-18, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .ANDERS
Får tillbaka 30 på skatten. Har sparhorisont 10-15 år. Tanka Investor för allt det? Har annars bara indexfonder.

Ett säkert kort. Men jag skulle avvakta åtminstone ett par veckor till. Minst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in