2020-02-28, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vad jag minns använder dottern inte ordet promiskuös.
Det är Carinahs egna tolkning av vad hon egentligen säger.
Carinah78 är nog inte ensam om att använda ordet 'promiskuös' för att kliniskt beskriva LW:s "utlevelsefullhet".

Dottern E har i förhör på ett väldigt tydligt vis beskrivit sin upplevelse av att finna Mamma med två främmande karlar i huset varav den ena av dem låg med Mamma i dotterns säng.
Dottern tycks äcklad och chockad av vad hon fick se. Jag förstår henne mycket väl.

När vården i journal använder ordet 'promiskuös' för att beskriva en persons sexuella liv, är det viktigt att komma ihåg att det inte innebär en värdering eller är i sig nedsättande. Det fungerar som en beskrivning.
Fast om det har du visat dig inte ha en aning.
Citera
2020-02-28, 09:07
Medlem
Kallixs avatar
HDs ev. delaktighet.

Vi är många som tror att Hanna kan ha haft en aktiv roll i mordet. En sak jag har funderat på är att Hanna redan tidigt på morgonen den 15/5 berättade för sin chef att Lena var försvunnen. Jag kommer inte ihåg om det framkommit någon förklaring till hur Hanna kunde vetat om det innan hon gick på sitt arbetspass? Är det chefen som missuppfattat/minns fel (?) angående att Hanna säger att det är LWs pappa som ringt runt till Lenas bekanta? Eller vill Hanna inte att informationen skall härledas till Stefan?

Ur Aktbilaga 149, förhör med Hannas chef, s. 515-516.

"Hanna berättar att Lena är försvunnen På morgonen den 14:e eller 15:e maj, morgonen då Lena försvunnit, kom Hanna och sa till Maria, "vet du, hon är borta! Hon är försvunnen, hon som Stefan haft en relation med". Trots att Maria inte vet om det var den 14:e eller 15:e maj vet hon med säkerhet att Hanna pratade om att Lena försvunnit natten till morgonen som de hade samtalet. Hanna berättade att Lenas pappa ringt runt till dem som känner Lena för att fråga om någon visste var hon var då hon var borta på morgonen. Hon berättade vidare att det fanns barn i huset och att ett av barnen "fyller år men att Lena inte är hemma". Maria frågade, "vad tror du har hänt?". Hanna sa, "det är något konstigt, för barnen är allt för henne, att Lena inte skulle vara där när barnet fyller år är helt otänkbart". Maria uppfattade Hanna som bestört, hon var förvånad och skakade på huvudet då hon pratade om det. Hon sa även att "de letar efter henne" och "det är så typiskt att det ska hända nu när vi ska åka utomlands, nu ska väl Stefan sitta och oroa sig för vart hon är hela resan". Maria och Hanna pratade om att det var konstigt att Lena var förvunnen och Hanna sa, "någonting måste ha hänt". Hanna hade fått informationen direkt från Lenas pappa eller via Stefan, Maria minns inte vem av dem som pappan hade ringt till. Då Maria och Hanna hade samtalet visste Maria inte om att Lena var försvunnen. Hon läser inte Nerikes Allehanda och har ingen personlig koppling till Lena eller någon annan person som kan ha berättat det för henne. Den 14:e och 15:e maj arbetade Maria mellan kl. 07:00-16:30. Hon stämplar inte men är alltid på plats någon minut innan eller efter sju, vilket var fallet även den aktuella dagen. Sjuksköterskorna på avdelningen börjar dela medicin ca kl. 07:30 vilket gör att Maria tänker att klockan måste ha varit mellan 07:30 till 08:00 då de hade samtalet som pågick i ca 5 minuter."
Citera
2020-02-28, 09:09
Medlem
Försökt hitta några tydliga bevis i FUP:en, men hittar inget konklusivt. Inget som försvararen kan relativt enkelt få bort med rimligt tvivel för rätten. Indiciekedjan är ju ganska lång och med det blir den ganska stark. Men inte starkare än svagaste länken och det är där försvarsadvokaten kommer sätta in sin stöt.

Om SD är mördaren, så var det otroligt klantigt att använda hennes blödningar som ursäkt, även om hon säkert blödigt när dom haft sex vid något tillfälle. Tror det var det som låg i närtid i hans huvud och något som han grep som halmstrå som en förklaring om något blod skulle hittats hos honom.

Nått som jag stör mig på är hans ben. Även om det kan finnas väldigt många andra förklaringar, så verkar skadorna vara från tiden kring mordet. Om skadorna, om så bara lite rivsår, uppkom vid mordet. Kan dom uppkommit när LW låg på rygg och sparkade? Då borde det kunna finnas DNA under hennes skor?! Alternativt i vegetationen, som han skrapar mot.

Sen kommer vi till tidpunkterna.
23:24, sista tecknet från LW på datorn.
~23:30 kommer skriken.
Till det kommer promenaden till BP. Det verkar ha gått väldigt fort. Då faller tankarna på planerat mord. Men platsen är inte gjord för planerat mord, det finns för många osäkerhetsfaktorer tycker jag.
Om det inte är planerat, så då är frågan vad är det som triggar ett sånt raseri att LW mördas på så kort tid?
Citera
2020-02-28, 09:11
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tja, en orsak skulle ju kunna vara att döttrararna skulle kunna få ha det lite trevligt när de hos sin pappa, vad tror du om det som orsak?

Vi som tänker hela varvet runt har ju noterat att pappa SD inte strösslar med alltför mycket av strössel -eller kärlek.
Men inte du?

Var framkommer det att HD ens betalat? Det är troligtvis en present från SD till henne. Svårt att ha bubbelbad på HD:s lilla gräsplätt.
Senast redigerad av Rosamund 2020-02-28 kl. 09:14.
Citera
2020-02-28, 09:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
JG kommer säkert inte ljuga i vittnesbåset. Han kommer dock nog tycka det är obehagligt att lämna ut SD. Jag gillar JD. Han var lojal. Lojalitet uppskattar jag. Men inte in absurdum. Det är dags att ta bladet från mun nu.

Nu tror jag i vissa konversationer i mobilen, vet de att de kan vara avlyssnade. SD verkar ju ha bett JG att installera Telegram.
Och kanske är det därför SD talar lugnande till JG när JG verkar helt utom sig för att utredarna har inte bara upptäckt att han har raderat, utan också att har avslöjat (säkert för att han blev tagen på sängen och blev nervös) att det är SD som uppmanat honom att installera Telegram för att undgå avlyssning. Detta berättar han hackande till SD.

Och det JG nu är jätterädd för är att han ska åka dit för "skyddande av brottsling". Han svettas, han stammar. Tankar far runt på honom. Hur det kommer avslöjas, allt han har gjort på sin mobil kommer att stå på flashback (flashback snacket är beviset för att han mår pyton.) bli offentligt. Han tänker att han blir av med jobbet på universitetet; vad ska kollegorna tro.

Medan SD är cool som en filbunke.

Men ta det lugnt nu. Du kan väl inte bli åtalad för "skyddande av brottsling".

Det finns ju ingen brottsling.
Va? Nähä.. äh...

Den situationen är inte densamma nu.
Citera
2020-02-28, 09:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarumy
Börjar du inse att du öppnade truten lite för mycket ?
Det är trevligt att se dig krypa, bra för du behöver lära dig två saker.att tänka innan du talar och att vara ödmjuk inför din okunskap.

GW uttalande sig i nyhetsmorgon 26 kl 0745.
Kort sammanfattning;
Han får jävligt svårt att förklara blodet. (Apropå blodet på tvättmaskinen och på skorna).

Jo det här ska räcka, det ska det ( apropå om bevisen räcker för att få mgm fälld).
Här är ett klipp från Nyhetsmorgon just 26/2 där GW pratar om domen mot Weinstein:
https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/gw-om-domen-mot-weinstein-när-det-väl-smäller-till-blir-det-rejäla-påföljder-12528571

Om du scrollar ner lite på den sidan så kanske du hittar inslaget som du har sett där han uttalar sig om det här fallet, i så fall kanske du kan länka.
Citera
2020-02-28, 09:20
Medlem
Rosamunds avatar
https://www.na.se/artikel/just-nu-har-forts-in-i-salen-i-handfangsel-folj-rapporteringen-fran-rattegangen-om-hjarstamordet

Det är tre av målsägarna som är här för att följa rättegången nu på morgonen.
Citera
2020-02-28, 09:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Han är så manipulativ. Han gillar att mindfucka folk. Att få dom att tro att de inbillar sig.
Att ljuga och bedra verkar vara helt naturligt för honom:

Akt 146 sid 143 förhör med KJ

Senaste året, i höstas, 2017 så träffas Stefan och Lena varandra i Stefans bil. Jerry hade cyklat efter och tittat. Jerry hade efteråt frågat Stefan varför han varit på hos Lena. Lena berättar för Kristin att Stefan ska ha sagt att han vill få Jerry att tro att han ser i syner och förnekar därför sin kontakt med Lena. Stefan jobbar också på samma sätt med frun. När frun har sett något eller misstänkt något så har Stefan intalat henne at det är hennes huvud. Detta har Lena berättat. Lena berättar att om Frun misstänker något och att Stefan intalar henne att det är henens huvud som talar och at det är äckligt och sjukt att vara svartsjuk.
SE berättar vad KJ berättat att LW berättat att SD berättat att han sagt till JG.
Senast redigerad av Draifos 2020-02-28 kl. 09:30.
Citera
2020-02-28, 09:29
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Carinah78 är nog inte ensam om att använda ordet 'promiskuös' för att kliniskt beskriva LW:s "utlevelsefullhet".

Dottern E har i förhör på ett väldigt tydligt vis beskrivit sin upplevelse av att finna Mamma med två främmande karlar i huset varav den ena av dem låg med Mamma i dotterns säng.
Dottern tycks äcklad och chockad av vad hon fick se. Jag förstår henne mycket väl.

När vården i journal använder ordet 'promiskuös' för att beskriva en persons sexuella liv, är det viktigt att komma ihåg att det inte innebär en värdering eller är i sig nedsättande. Det fungerar som en beskrivning.
Fast om det har du visat dig inte ha en aning.
Det vet jag också men när man refererar till vad någon har sagt så är det ärligare att använda den personens egna ord än att skriva om det med egna ord.
Citera
2020-02-28, 09:30
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Tja, en orsak skulle ju kunna vara att döttrararna skulle kunna få ha det lite trevligt när de hos sin pappa, vad tror du om det som orsak?

Vi som tänker hela varvet runt har ju noterat att pappa SD inte strösslar med alltför mycket av strössel -eller kärlek.
Men inte du?
Har han tidigare ansträngt sig för att döttrarna skulle få det lite trevligare?
Citera
2020-02-28, 09:33
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Här är ett klipp från Nyhetsmorgon just 26/2 där GW pratar om domen mot Weinstein:
https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/gw-om-domen-mot-weinstein-när-det-väl-smäller-till-blir-det-rejäla-påföljder-12528571

Om du scrollar ner lite på den sidan så kanske du hittar inslaget som du har sett där han uttalar sig om det här fallet, i så fall kanske du kan länka.

Det är knappast upp till mig att hålla er ajour med fallet.
Häng med själva eller håll tyst. Det måste varit hundratusentals som sett inslaget.
Citera
2020-02-28, 09:37
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Lär handla om nittio minuter utsatta för ett enda syfte: att mala ner HD:s utsagor och forma dem till rimligt tvivel.😐
Lyckas Backman med detta så får SD gå.
Citat:
En gissning, helt gripen ur luften:
Under de 90 min som adv IB har till sitt förfogande med HD i vittnesbåset, kommer hon att svara så vagt och dubbelbottnat, så att när hon lämnar båset hon kommer att ha framställt sig som möjlig mördare.
Enl Reimers "doktrin" kommer det då att uppstå tillräckligt med tvivel vilket gör att TR tvingas släppa SD. Hoppas att jag inte fel-/övertolkar Reimer alltför mycket.
Det är ingen vild gissning.
Det är sannolikt Backmans idé med att förhöra HD så länge.

Men jag förstår inte hur det skulle kunna fria SD.
Det Backman framför allt kan skapa rimligt tvivel om är ifall HD har deltagit i mordet eller inte, fast bevisen mot henne inte finns.
Även om Backman kan visa att det är sannolikt att HD har varit medhjälpare så tycker jag inte att det minskar SD:s roll som mördare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in