2020-02-28, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Vad är hans agenda? Fantiserar han om att Sverige ska se honom som en fadersfigur man kan luta sig mot och söka tröst när det stormar?
Jag är helt säker på att han är framputtad av myndigheten för samhällsskydd och beredskap/ eller myndigheten för psykologisk försvar etc. Hans roll är bara att trycka ut lugnande propaganda. Inget annat.
Citera
2020-02-28, 07:57
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Tegnell är igång igen:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MRkGBK/efter-coronautbrottet-stoppa-irans-flyg-till-sverige

”Det bästa är att informera allmänheten om riskerna”

Jaha men har herr Tegnell och FHM tänkt på att många svensk-iranier inte kan svenska språket särskilt bra. Har inte hört att man informerar på andra språk som t ex arabiska nationellt. Rykten? Jaja då finns det inga bevis alltså för att siffrorna i Iran är mörkade. Men! Hur kan vi veta det? Tegnell har ju blåljugit för svenska folket förr. Litar inte på hans ord för fem öre längre.
Citera
2020-02-28, 07:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Man blir rätt uppgiven när man hör företrädare från Folkhälsomyndigheten och andra myndigheter.
Sitter och tittar på TV4 och morgonsoffan. Schyman, Hamilton och Hörstadius diskuterar viruset. Schyman försöker tona ned det hela. "Det är bara gamla och sjuka som drabbas". Underförstått, det drabbar inte henne. Är hon verkligen säker på det? Dessutom är det väl ett synnerligen elitistiskt synsätt? Dvs, det gör inget att personer som är sjuka och gamla dör. Intressant att höra det från en fd vänsterpartist. Jag tycker det spelar en jävla roll!

11:45 landar ett plan från Teheran i Stockholm. Det enda raka vore ju att placera varenda passagerare på detta plan i karantän för att förhindra smittspridning. Men det kommer ju givetvis inte att ske. De passagerarna kommer istället åka med flygbussar, arlandaexpress och taxi. Sedan sprids viruset till hela Stockholm. På måndag sitter massor av människor och nyser på t-banor och bussar. Viruset kommer sprida sig bortom kontroll. Känns onekligen som att det inte finns någon reell vilja att begränsa spridningen i Sverige. Det är bara tomt prat alltihopa. De kan inte spåra någon smitta när folk som är sjuka vistas i offentliga utrymmen. Det är bara bullshit.
Citera
2020-02-28, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Varför skriver du att det sprids okontrollerat? Då skulle vi exempelvis ha spridning i svenska samhället vilket vi inte har. Så helt fritt sprids det absolut inte.

Smittan i Sverige har ökat med flera hundra procent på ett dygn! Nu ska du även påstå att det är en kontrollerad smittspridning!! Ni samhällsförstörare slår tom knut på er själva under pandemier.
Citera
2020-02-28, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Nej det är jag inte, jag är så långt ifrån en socialdemokrat du kan komma. Jag förstår inte riktigt vad du menar med trovärdig källa bara för att jag ska kolla på ett par flygplan. Har du varit ombord på dessa och sett smittade? Tror du varje plan som lämnat ett land innehåller smittan?

Glömde att du nyss fick reda på att du är avlyssnad i telefonen. Du vet att allt du gör bevakas, facebook är ett väldigt bra ställe för att göra en genomgång av dina aktiviteter för att sedan lägga in exat saker du vill se. Jag har gjort flera egna forskningar ihop med en vän, vi satt och pratade om olika saker vi ville lära oss bygga till vår odling. Mindre än 24 timmar har jag på youtube helt plötsligt 5-10 videos angående det vi pratar om i mitt flöde

Det räcker med att det finns en smittad på iranflyget så blir resterande 400 utsatta för smittan. Personen bor låt oss säga i Rinkeby och går till Moskén varje vecka och träffar 500 människor. Detta med iranflyget 2 ggr i veckan är inte bra att de inte stoppat.
Citera
2020-02-28, 08:01
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Man blir rätt uppgiven när man hör företrädare från Folkhälsomyndigheten och andra myndigheter.
Sitter och tittar på TV4 och morgonsoffan. Schyman, Hamilton och Hörstadius diskuterar viruset. Schyman försöker tona ned det hela. "Det är bara gamla och sjuka som drabbas". Underförstått, det drabbar inte henne. Är hon verkligen säker på det? Dessutom är det väl ett synnerligen elitistiskt synsätt? Dvs, det gör inget att personer som är sjuka och gamla dör. Intressant att höra det från en fd vänsterpartist. Jag tycker det spelar en jävla roll!

11:45 landar ett plan från Teheran i Stockholm. Det enda raka vore ju att placera varenda passagerare på detta plan i karantän för att förhindra smittspridning. Men det kommer ju givetvis inte att ske. De passagerarna kommer istället åka med flygbussar, arlandaexpress och taxi. Sedan sprids viruset till hela Stockholm. På måndag sitter massor av människor och nyser på t-banor och bussar. Viruset kommer sprida sig bortom kontroll. Känns onekligen som att det inte finns någon reell vilja att begränsa spridningen i Sverige. Det är bara tomt prat alltihopa. De kan inte spåra någon smitta när folk som är sjuka vistas i offentliga utrymmen. Det är bara bullshit.

Att det är äldre och sjuka som dör är bara sant om samtliga får vård. Hur kan hon va så säker på att platserna räcker till vid en eventuell epidemi?
Citera
2020-02-28, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
om de smittar innan symptom, visar då testerna innan symptom också ?

överallt läser man ju att man söka vård för test om man visar symptom, det är ju lite sent

I Italien har de testat folk utan symptom som varit i kontakt med smittade och fått positiva svar. Så man kan testa positivt innan man får symptom.

En kvinna de intervjuade hade överhuvudtaget inga symptom flera dagar efter testet heller. Hon fick fortsätta sin karantän i hemmet eftersom hon inte behövde sjukhusvård.
Citera
2020-02-28, 08:02
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Vad är det för källa? Hur är du säker på att det finns några smittade med på dem flygen? Har du skannat av alla som åker med planen? Bara för att flyg anländer ifrån smittade länder betyder inte det per automatik att det sitter 10 smittade på planen :S

Inte per automatik men det är rimligt att göra en riskbedömning baserad på sannolikhet och allvarlighetsgrad. Jag antar att det är vad andra länder och framförallt flygbolag gjort när vissa flyglinjer stoppats några veckor framöver.

Det vore en rimlig försiktighetsåtgärd att åtminstone screena samtliga passagerare från länder med stor spridning.
Citera
Avslutad
Först börsen sedan bostadspriserna. Tippar en rejäl dipp i vår o att alla sitter kvar om möjligt i sina fågelbon och kurar. Coronaeffekten som mäklarna kommer att säga.
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Svetsar-gnome

Nja min politiska inställning är nationell konservatism och inspiras mycket av den kära donald trump. Det jag kan se är att du inte kan föra en normal vuxen konversation, vilket får mig att bli ledsen för kan tänka mig vem som har makten hemma om din son berätta för dig om världen
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Varför skriver du att det sprids okontrollerat? Då skulle vi exempelvis ha spridning i svenska samhället vilket vi inte har. Så helt fritt sprids det absolut inte.
Det sprids okontrollerat i Europa, men än så länge inte i Sverige. Med Europa menar jag delar av Europa och inte hela Europa (än).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ett_Jävla_Bi
Men kom igen var fan får ni er verklighetsbild från?

Klart man inte kan stoppa detta genom att stänga gränserna eller stoppa flygtrafiken.

Det är inte något jävla virus som sprids här, det enda som sprids är rädsla som pumpas ut av kända lögnare, charlataner och fake news media.

Lugna ner er, sluta konsumera en massa skrämselpropaganda så är risken att ni blir smittad av något jävla coronavirus noll.
Vi hade inte smittat någon i landet på ett bra tag till om flyg från Kina, Iran eller Italien stoppats eller kontrollerades, du inser det va? Orsaken till att det inte görs är att det är dyrt och att vi som Anders Tegnell påpekade, inte kan binda upp sjukvårdspersonal för detta på flygplatser. Vad kan orsaken vara till detta då förutom dålig planering och beredskap? Med den bristen och pressen vi har i sjukvården så blir det lite tungt om det bryter ut stort här. Är du under 50 år så kan du vara lugn och barn verkar som tur är helt skonade. Äldre löper högre risk och det är väl självklart att dom försöker minimera den risken. Ekonomin blir ju också drabbad i och med karantäner för att skydda riskgrupper men också på grund av många långa sjukskrivningar.

Så du har helt fel i det mesta där men rätt i att ångest och rädsla är onödig om man inte tillhör riskgrupper. Man bör dock vara orolig och visa hänsyn till sina äldre nära och kära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in