2020-02-28, 07:33
Medlem
Ett_Jävla_Bis avatar
Men kom igen var fan får ni er verklighetsbild från?

Klart man inte kan stoppa detta genom att stänga gränserna eller stoppa flygtrafiken.

Det är inte något jävla virus som sprids här, det enda som sprids är rädsla som pumpas ut av kända lögnare, charlataner och fake news media.

Lugna ner er, sluta konsumera en massa skrämselpropaganda så är risken att ni blir smittad av något jävla coronavirus noll.
Citera
2020-02-28, 07:34
Avslutad
190 miljoner bodde. Nigeria 2017. På lite mer än dubbla Sveriges yta..tryggt
Om de nu fått första fallet.
Kan viruset få lite positiva svenska följder är det väl ändå att vi slutar vara i personligheter likt paret som gör reklam för det oranga kuvertet på tvn. Svensken har aldrig varit tuff sedan svälten på1800talet. I o med vi undgick världskrigen. Kanske dags vi vaknar upp ur törnrosasömnen.
Citera
Avslutad
istället för att vara ärliga från början så drog svenska myndigheter rena lögner från början. När jag läste det här på vårdguidens hemsida den 27 januari så var jag tvungen att ta en skärmdump för att lögnen var så uppenbar

https://minfil.com/9bt0y6dao2/Screenshot_20200127-091052_Samsung_Internet_jpg

Och detta var alltså info som vårdguiden fick direkt från folkhälsomyndigheten, rätt vrickat faktiskt, fom lär ha tagit bort det vid det här laget.
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Vid lunch imorgon anländer ett flyg från Iran till Arlanda. Har man goda rutiner för detta tror du?

Varannan dag ca som det anländer flyg från Iran till Arlanda och ännu har inga åtgärder vidtagits om screening eller karantän när vi har ingen information om utbredningen i landet mer än några siffror som enligt samtliga bedömare inte kan stämma. Finns trovärdiga uppgifter om hundratals döda i landet så om dödligheten ligger på 3% finns det nog många smittade därifrån.

Okej okej att du skriver trovärdiga källor säger otroligt lite, om du kommer med en länk så ska jag gå igenom dem med min källkritiska checklista
Citera
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Sydkorea gick igår om Kina som det land där antal smittade ökar mest.

En viss eftersläpning innan åtgärder börjar göra verkan.
Sverige har tyvärr inte gjort någon åtgärd för att stoppa spridningen.
Det kommer fortfarande fullastade plan från Italien och Iran.
Citera
2020-02-28, 07:35
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Det verkar osäkert. En som hade symptom fick negativa tester först, sju gånger tror jag. Det var läkaren i Wuhan som sedan dog.

Jag brukar inte vara nojig men eftersom jag vet att barnens skolor har haft en ”welcome corona” Inställning och båda barnen nu fått en elak hosta så undrar man

Tillägg som svar: det verkar som att vissa är helt utan symptom och ändå testat positivt

Kom ju nån studie som sa testen var ca 70 procent säker
Citera
2020-02-28, 07:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
istället för att vara ärliga från början så drog svenska myndigheter rena lögner från början. När jag läste det här på vårdguidens hemsida den 27 januari så var jag tvungen att ta en skärmdump för att lögnen var så uppenbar

Och detta var alltså info som vårdguiden fick direkt från folkhälsomyndigheten, rätt vrickat faktiskt, fom lär ha tagit bort det vid det här laget.

Man skrev bla. att viruset inte verkar vara särskilt smittsamt.
Citera
2020-02-28, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Så vitt jag kan bedöma gör de inte ett skit, men de har väl i alla fall slutat förminska situationen och ljuga om hur fantastiskt väl rustat Sverige är? Staten i Sverige generellt har väl jobbat allra hårdast de senaste decennierna på att föra över kostnader från staten till kommunen tills bristningensgränsen uppnåtts. Den är här nu, inom alla myndigheter, tyvärr, och det kommer att göra situationen svårare när fler blir sjuka.

Men jag har gott hopp om att det finns krafter i vårt samhälle som kommer att hjälpa till när det behövs, närmast civilförsvaret och militären faktiskt. Jag är glad så länge Stefan Löfven håller sig ur vägen och underlättar så mycket som möjligt istället för att skapa problem för folk som kommer att försöka hjälpa. Det är hans jobb nu.
Detta är korrekt analys av läget. Men jag tror inte att det blir så illa om alla självisolerar vid misstanke.

Worst case vore om mångkulturella guldklimparna i förorterna drabbas och alla söker vård samtidigt för sig själv och sina anhöriga. Då är vi illa ute.
Citera
2020-02-28, 07:39
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
”Många elever har tillbringat sportlovet på skidorter i Italien och på flera platser i landet kommer barnen gå tillbaka till skolan på måndag.

Men Per Follin, smittskyddsläkare i Stockholm, ser ingen större risk:

– Vi har inga uppgifter om att det skulle ha förekommit smittspridning på de skidorterna, säger han.”

Sanslöst!

Om Per Follin hade tittat på tv igår hade han fått höra om den danske tv-mannen som smittades på skidsemester i Italien.
Citera
2020-02-28, 07:39
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Sverige anser att beredskapen är god...

Beredskapen har varit god ända sedan Sverige tog emot sin första flykting 1975.

Vi vet alla hur det gick.
Citera
2020-02-28, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Okej okej att du skriver trovärdiga källor säger otroligt lite, om du kommer med en länk så ska jag gå igenom dem med min källkritiska checklista

Här får du trovärdiga källor på att det kommer flyg från Italien och Iran dagligen
Skyscanner och Flightradar
Citera
2020-02-28, 07:41
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland

Fast än så långe har vi faktiskt ingen spridning i svenska samhället. Det är som jag fördtår två som smittats i Sverige men det är av en person som varit utomlands och de har smittats i hemmet vad jag förstår. Så ingen spridning bland allmänheten. Inte än i vart fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in