2020-02-28, 00:09
Medlem
ni som tror ni dör för att ni inte äter 5000 kalorier per dag har väldigt fel.

Bodde i afrika 4 månader och det var ju ingen lyx om jag säger så. Levde på en näve ris om dagen, mjölk,vatten, och kött av olika slag. dock fick man bara mindre bitar kött. Mjölken var också mycket fetare än den vi köper i sverige då den kom direkt från djuren.

Poängen är att det går att vänja sig vid att va hungrig. Vet många som absolut måste äta fruktost, lunch, mellanmål, middag,kvälsfika. Ser man det rent biologiskt så är det helt fel. Även tandläkare kan intyga detta. Äter man för ofta får tänderna aldrig vila tex.

Själv äter jag 1 eller 2 gånger per dag.

Om jag ska bunkar upp så väljer jag ris och pasta. Potatis blir ju dålig. Sen valfri koserverat kött. Bullens funkar absolut bra och man kan räkna. Tex ta 2 korvar och 1 dl ris till lunch så vet man hur mycket man får i sig och vad som är kvar. Köp vitaminer också, speciellt c-vitamin som faktiskt visat sig kunna bota många sjukdommar och inlmaationer.
Citera
2020-02-28, 00:09
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lanadelmane
Är det dags att börja bunkra nu tycker ni?

Svar ja. Jag tycker att man alltid ska ha mat mm för några månader hemma. Sådant som du kommer att äta upp med tiden. Inga äckliga grejor som du inte gillar.

Om det blir riktigt struligt kan du fokusera på annat, kanske känna mer lugn och mindre stress, och kan släppa/ ta lättare på matfrågan.
Citera
2020-02-28, 00:19
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
ni som tror ni dör för att ni inte äter 5000 kalorier per dag har väldigt fel.

Bodde i afrika 4 månader och det var ju ingen lyx om jag säger så. Levde på en näve ris om dagen, mjölk,vatten, och kött av olika slag. dock fick man bara mindre bitar kött. Mjölken var också mycket fetare än den vi köper i sverige då den kom direkt från djuren.

Poängen är att det går att vänja sig vid att va hungrig. Vet många som absolut måste äta fruktost, lunch, mellanmål, middag,kvälsfika. Ser man det rent biologiskt så är det helt fel. Även tandläkare kan intyga detta. Äter man för ofta får tänderna aldrig vila tex.

Själv äter jag 1 eller 2 gånger per dag.

Om jag ska bunkar upp så väljer jag ris och pasta. Potatis blir ju dålig. Sen valfri koserverat kött. Bullens funkar absolut bra och man kan räkna. Tex ta 2 korvar och 1 dl ris till lunch så vet man hur mycket man får i sig och vad som är kvar. Köp vitaminer också, speciellt c-vitamin som faktiskt visat sig kunna bota många sjukdommar och inlmaationer.

Jag håller med. Jag nämnde potatis för det verkar som om många tänker äta stapelvaror från dag 1. Potatis är en utmärkt gröda som har allt och som ju håller ett tag.

Om det blir problem med vatten är ris, bönor, linser, quinoa, couscous bättre än pasta som kräver mer vatten.
Citera
2020-02-28, 01:36
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag håller med. Jag nämnde potatis för det verkar som om många tänker äta stapelvaror från dag 1. Potatis är en utmärkt gröda som har allt och som ju håller ett tag.

Om det blir problem med vatten är ris, bönor, linser, quinoa, couscous bättre än pasta som kräver mer vatten.
Pasta och en del liknande kräver ganska lite vatten om man är beredd att kompromissa lite med konsistensen. Fråga inte varför men jag experimenterade lite med det här för många år sen och det blir lite slemmigt med all stärkelse men man klarar sig med så mycket vatten som går åt för att göra pastan mjuk nog att äta. Vill man spara energi/bränsle kan man dessutom låta pastan bli mjuk i vatten och sen bara värma upp lite (men det blir ganska äckligt).
Citera
2020-02-28, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Pasta och en del liknande kräver ganska lite vatten om man är beredd att kompromissa lite med konsistensen. Fråga inte varför men jag experimenterade lite med det här för många år sen och det blir lite slemmigt med all stärkelse men man klarar sig med så mycket vatten som går åt för att göra pastan mjuk nog att äta. Vill man spara energi/bränsle kan man dessutom låta pastan bli mjuk i vatten och sen bara värma upp lite (men det blir ganska äckligt).

Om man har ont om vatten så dricker man givetvis kokvattnet från pastan. Det lär alltså inte kräva mer eller mindre vatten än andra torrvaror. Vatten ska man ju ändå dricka.

Kokvattnet ska man aldrig hälla bort om det är brist på vatten och/eller bränsle. Jag har ibland gjort te eller kaffe med kokvattnet när jag har kokat ägg.

Om man sitter i en lägenhet och behöver snåla med bränsle så är det bara att låta saker med längre koktid ligga i blöt tills de mjuknat, innan man kokar upp.

Man kan också dra nytta av eftervärme genom att helt kort koka upp en kastrull med något som behöver kokas i ett tag och sen sätta på locket och trä ett värmeisolerande hölje/fodral/skal över kastrullen och låta eftervärmen göra jobbet.
Citera
2020-02-28, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Splintergraft
Alltså det är ju inte zombies vi talar om här

Nej, men desperata och hungriga människor som inte har ätit på flera dagar. Lägg till det obehagliga faktum att vi i Sverige idag har ca 3 - 4 miljoner kulturberikare som hatar svenskar, som älskar att kaosa loss i största allmänhet, som ofta är kriminella, som ofta ingår i gäng och klaner och som ofta är beväpnade.

De kommer inte heller få någon mat när affärerna är länsade och kommer i många fall förmodligen ge sig ut för att råna, våldta och mörda svenskar.

Citat:
Vad är en rimlig kalori-nivå att ligga på per dag? I syfte att bara överleva och inte ha det bra

Om du inte arbetar hårt fysiskt räcker det gott och väl med 2000 kcal per dag för en vuxen normalstor man. Jag är större än genomsnittet, styrketränar och springer gansks regelbundet, och kan till synes ändå gå upp i vikt när jag äter drygt 2000 kcal per dag.

Det är inte så nyttigt men 100 kg spagetti kostar bara ca 1000 kr på lågpriskedjorna och spagetti innehåller 350 kcal/100 gram.

Med 100 kg pasta/ris/couscous/etc och lite matolja och andra tillbehör kan en normal vuxen man äta i 200 dagar utan att gå ner i vikt. En så kolhydratrik föda och mycket stillasittande inne i en lägenhet (med corona-zombies kringströvande på gatorna utanför) skulle förmodligen leda till att mannen i fråga blev rätt plufsig.

Om vi bara pratar överlevnad och svält så överlever i stort sett alla normalviktiga och friska människor minst en månad utan att äta någonting överhuvudtaget.

Vill du dra ut på det och spara mat så kan du ju ligga på bantarnivå och äta 1000 - 1500 kcal per dag, vilket underlättar kroppens nedbrytning av fett och muskler och deras omvandling till energi.
Senast redigerad av Tumidanda 2020-02-28 kl. 02:51.
Citera
2020-02-28, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Finns det el (har svårt att se att den skulle försvinna direkt) har du ju mycket i ett fyllt kylskåp och eventuell fylld frys och kan äta som vanligt i några veckor.

Jag har svårt att räkna gram och kalorier och tillhör de som höftar. Jag räknar kallt med att ha el och vatten, men skulle i värsta fall kunna göra upp en eld när gasolköket slocknar. Så mitt laget består mycket av ris, linser, bönor, pasta, olja. Så länge konserverna räcker blandar jag detta. Har en hel del kryddor för att få variation om det blir enahanda.

Så vad blir det? en handfull linser/ ris per mål blandat med en burk tonfisk t.ex. Jag skulle allt behöva gå ner några kilo, så för min del skulle jag försöka snåla in på maten.

MSB:s lista är bra men tänk på att fyll på med sådant som du verkligen behöver/ gillar. Är kaffe väldigt viktigt så ska du förstås ha det med råge. Tänk också på lite "moralhöjare" som choklad, russin, nötter, lite alkohol…

Jag har inga problem att roa mig hemma, men en del kanske behöver tänka på tidsfördriv om internet inte funkar. Böcker, spel mm. Det kanske nu man har tid att klä om soffan och måla om köksstolarna medan zombie-apokalypsen pågår runt knuten.

Har i kväll fyllt på med mer potatis och lök.

Mjöl måste jag köpa. Chapati kan man fixa över eld/ campingkök om man inte har el.

Stort tack för svar!

Jag är en sådan som nästan alltid har en tom kyl o bara handlar det jag ska äta samma vecka, så jag har en hel del shopping kvar att göra. Har köpt en del konserverad frukt som annanas och aprikoser. Det åt vi som efterrätt ibland när jag var liten, så jag antar att det finns något sentimentalt värde i det. Sitta och tänka på barndomen medan världen går under utanför fönstret.
Citera
2020-02-28, 06:40
Medlem
Sist jag hade influensa, det måste ha varit en sådär femton år sedan, så var jag rätt rejält sänkt. Jag var så sjuk att jag inte ens orkade äta något. Så jag tror inte att största risken är att samhället kollapsar, utan att jag gör det. Dessutom om många blir sjuka samtidigt så lär man få klara sig själv. Så jag har köpt en del juice och saft så jag får i mig något om jag blir dålig.

Hörde just på nyheterna att Socialstyrelsen låter hälsa att "vår beredskap är god". Djävla lögnhalsar!
Citera
2020-02-28, 07:25
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raviolo
Jag har försökt söka i forumet men hittar ingen tråd som fokuserar på sjukdomsutbrott och epidemier.

Med tanke på det nya coronaviruset som nu sprids i Kina; Vad kan man göra för att förbereda sig om något sådant (eller allvarligare) skulle utvecklas till en pandemi och spridas till Sverige?

Det handlar framför allt om skydd mot sjukdom men också om det är något specifikt som man bör tänka på om handeln och import skulle lamslås i ett antal veckor medan utbrottet pågår.

1. Bunkra upp med mat och förnödenheter så att du slipper gå ut bland folk för att handla och riskera att smittas.
2. Handsprit och rengöringsmedel i tillräcklig mängd hemma
3. Munskydd/ögonskydd (skydda kroppens slemhonnor mot viruset)
4. Undvik att ta i saker där andra kan ha spritt smitta till. Torka av toasitsar, handtag och tvätta händerna OFTA , Väldigt ofta.
5. Ta inte hem folk i onödan och vistas inte bland folk mer än nödvändigt.
6. Se till att ha febernedsättande mediciner och vätske ersättning hemma. En tub med syrgas är också toppen vid andningsproblem. Då kan man lägga på ett tillskott av syre om man har svårt att andas.
Fungerar även med Svetsgasen syre (även med ODOROX som dock luktaar illa som faan men inte är skadligt)
7. Håll dig informerad om utvecklingen.. via Internet, Radio,TV och lokal info.
Citera
2020-02-28, 07:35
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2

Potatis och pastavatten innehåller näring och skall inte hällas ut. Har man ex kokat potatis så använder man vattnet till en soppa. Lägg i några buljongtärningar och småbitar av rester från grönsaker. det kan ex vara småbitar av morötter, paprika, broccolistamar och liknande rester från tallriken. Ben från en avgnagd fläskkotlell. Ja nii fattar. En mjuk rynkig yomat skärd i småbitar eller den friska delen av en halvrutten morot. Äts det inte direkt så kan soppan värmas upp då och då och förvaras i kylen.

Folk kastar aldeles för mycket ätbar mat.. bara för att en grönsak ser lite tråkig ut eller för att den ruttnat i en ände så är den inte oanvändbar.. Skär bort det dåliga och rengör den del som är OK. kapa ner i 5-10 mm bitar och lägg i buljong.. en näve snabbmakaroner eller bitar av snabbnudlar i så har man en god soppa.
Citera
2020-02-28, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Splintergraft
Alltså det är ju inte zombies vi talar om här
Impulsiva och aggressiva kaosmänniskor som vill ta allt du har ifrån dig är så nära zombies man kan komma anser jag.
Citera
2020-02-28, 08:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Nej, men desperata och hungriga människor som inte har ätit på flera dagar. Lägg till det obehagliga faktum att vi i Sverige idag har ca 3 - 4 miljoner kulturberikare som hatar svenskar, som älskar att kaosa loss i största allmänhet, som ofta är kriminella, som ofta ingår i gäng och klaner och som ofta är beväpnade.

De kommer inte heller få någon mat när affärerna är länsade och kommer i många fall förmodligen ge sig ut för att råna, våldta och mörda svenskar.

Om du inte arbetar hårt fysiskt räcker det gott och väl med 2000 kcal per dag för en vuxen normalstor man. Jag är större än genomsnittet, styrketränar och springer gansks regelbundet, och kan till synes ändå gå upp i vikt när jag äter drygt 2000 kcal per dag.

Det är inte så nyttigt men 100 kg spagetti kostar bara ca 1000 kr på lågpriskedjorna och spagetti innehåller 350 kcal/100 gram.

Med 100 kg pasta/ris/couscous/etc och lite matolja och andra tillbehör kan en normal vuxen man äta i 200 dagar utan att gå ner i vikt. En så kolhydratrik föda och mycket stillasittande inne i en lägenhet (med corona-zombies kringströvande på gatorna utanför) skulle förmodligen leda till att mannen i fråga blev rätt plufsig.

Om vi bara pratar överlevnad och svält så överlever i stort sett alla normalviktiga och friska människor minst en månad utan att äta någonting överhuvudtaget.

Vill du dra ut på det och spara mat så kan du ju ligga på bantarnivå och äta 1000 - 1500 kcal per dag, vilket underlättar kroppens nedbrytning av fett och muskler och deras omvandling till energi.

Men här tänker jag att äta sin normala kalorienivå är ''lyx'' under kaos. Har man bara lite mat hemma så vill man ju kunna sprida ut den maten så långt som möjligt. Jag tänkte mer typ 500kc/dag om syftet bara är att live another day och spara maten. Jag kommer gå ner i vikt och hata livet men jag kommer leva iallafall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in