2020-02-26, 21:35
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
Hur är det egentligen med konserver och hållbarhet? Köpte på mig x antal konserver idag alla med utgångsdatum 2022-2023.

Jag har ätit utgången makrillkonserv med +1 år över bf.
Käkar i skrivande stund utgångna oliver med +6 månader över bf.
Har en ungersk gulashsoppa som kommer inmundigas, den ligger nästan 2 år efter bäst före

Inte den som oroar sig. Men vad kan man säga på helkonserver. +5 år på bäst före? Blir de någonsin hälsovådliga förutsatt att konserven är tät sekunden före man öppnar den?

Jag brukar räkna baklänges på när saken tillverkades.
Saker som har kortare än 6 månaders bf från tillverkningsdatum är jag försiktigare med.

makrill t ex har ca 5 år. Sen tänker jag det som inte hunnit hända på fem år hinner inte hända på 1 år heller och äter med godan ro.

Det är svårt att rotera i lagret man har. Hur gör ni andra?

Konserver håller säkert lång tid efter bäst före datum.

Lukta och smaka annars, om det inte verkar dåligt så är det ingen fara.
Citera
2020-02-26, 21:57
Medlem
Gällande konserver. Förra året såg jag en riktig häftig dokumentär gällande konservering av mat. I programmet fick man följa tillverkningen av Heinz Baked Beans i tomatsås som skedde i England. Hittade en liten snutt på Youtube :

https://youtu.be/G6O2zTuGOVQ

Men det absolut häftigaste var just konserveringsmetoder, t ex att Heinz bönor och tomatsås kokas i själva burken innan tillslutning vilket innebär total konservering!

I programmet öppnade de en 45 år gammal konservburk med sardiner. Utifrån utseende, lukt och lab.tester var maten så som tillverkad igår!! Noll bakterier, noll förruttnelse! Otroligt häftigt! Så mina samlade konservburkar räknar jag med att hålla livet ut! Är burken intakt utan någon skada så är det konserverat!
Citera
2020-02-26, 22:00
Medlem
Är det dags att börja bunkra nu tycker ni?
Citera
2020-02-26, 22:05
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findnothing
Gällande konserver. Förra året såg jag en riktig häftig dokumentär gällande konservering av mat. I programmet fick man följa tillverkningen av Heinz Baked Beans i tomatsås som skedde i England. Hittade en liten snutt på Youtube :

Men det absolut häftigaste var just konserveringsmetoder, t ex att Heinz bönor och tomatsås kokas i själva burken innan tillslutning vilket innebär total konservering!

I programmet öppnade de en 45 år gammal konservburk med sardiner. Utifrån utseende, lukt och lab.tester var maten så som tillverkad igår!! Noll bakterier, noll förruttnelse! Otroligt häftigt! Så mina samlade konservburkar räknar jag med att hålla livet ut! Är burken intakt utan någon skada så är det konserverat!

Fräckt.
Citera
2020-02-26, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lanadelmane
Är det dags att börja bunkra nu tycker ni?

Man håller ju en viss grundnivå hela tiden, har du inget för att täcka det nödvändigaste för två veckor är det verkligen dags!

Idag var jag ute och fyllde på för lite bekvämligheter. Men det finns fler inköp att göra.

Efter att ha spanat lite i butiken de senaste tre dagarna så har det faktiskt börjat tömmas ut en del bland torrvaror, kex, konserver och buteljerat vatten. Det är de enda hyllplan som gått från fullmatade till halvtomma. Får se hur det utvecklar sig. Kan vara slumpen.

Listan på saker för bekvämligheter blir så oerhört lång, och frågan är hur mycket man ska ta höjd för? Elavbrott? Vattenavbrott? Tror ej på de två sistnämnda. Kompletterar med mer klorin och fler batteri imorgon för säkerhets skull.
Citera
2020-02-26, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Findnothing

Jag gör i princip så när jag kokar sylt, värmer kokta glasburkar i ugn i ca 115-125 grader, tar ut dem, häller på kokande sylt, ställer in burkarna i ugn igen, när det sjuder tar jag ut dem, skruvar på lock och vänder dem upp och ned. Har inte vågat konservera kött och annat p g a feghet
Citera
2020-02-26, 22:45
Medlem
Hittade en intressant artikel om gamla konserver:

https://mobil.corren.se/nyheter/linkoping/laddade-infor-halvvattern-med-22-ar-gammal-korv-8112234.aspx
Citera
2020-02-27, 10:08
Medlem
Försöker hitta något enkelt sätt att rengöra vatten. Hur är Dafis filter?

https://www.apotea.se/dafi-filterpatron-6-pack
Citera
2020-02-27, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeiska-Lejonet
Försöker hitta något enkelt sätt att rengöra vatten. Hur är Dafis filter?

https://www.apotea.se/dafi-filterpatron-6-pack
När brunnsvattnet blev brunt och dålig i smak köpte jag Dafi. Vattnet smakar bra och klart och rent.
Citera
2020-02-27, 10:18
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Jodå, jag har god koll på själva viruset. Dock kvarstår ju faktumet att dödligheten är tämligen låg om man är normalt frisk. Därav att jag reagerar när folk börjar prata om att t ex. "preppa" inför det här, kopplat till det jag menade med sannolikhets- och riskbedömning. Även om det här är värre än en "vanlig" flunsa så är det fortfarande bara just en flunsa, oavsett vaccin eller ej.

Det är en sak att utmana ödet och t ex. åka på semester till Wuhan (eller nu t om. kanarieöarna) och en annan sak att förbereda sig för en belägring. Inget illa menat...
Effekterna är inte i närheten av en vanlig "flunsa". Lågt räknat (40% smittade och 2% dödlighet förefaller vara de aktuella siffrorna) skulle innebära i storleksordningen sextio miljoner döda. Det är närmare 100 gånger värre än ett dåligt "normalår" då influensan dödar uppemot 700 000. Jag håller, som jag skrivit redan, med om att jag inte tror på samhällskollaps men att utgå ifrån att det blir stora negativa konsekvenser på samhällsnivå när det här pågår och att förbereda sig för det samt att bli sjuk själv är inte konstigt. Regeringar över hela världen går just nu ut och ber folk just förbereda sig just så. Fast i Sverige så ser ju inte regeringen saker komma så där dröjer det väl lite till....
Citera
2020-02-27, 10:43
Medlem
var köper man munskydd? Slut?
Citera
2020-02-27, 10:59
Medlem
somdeters avatar
Russin är gott och håller länge plus mycket energi

Jordnötter likaså
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera