2020-02-27, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lanadelmane
Är det dags att börja bunkra nu tycker ni?
Nästan sent?
Citera
2020-02-27, 14:17
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeiska-Lejonet
Försöker hitta något enkelt sätt att rengöra vatten. Hur är Dafis filter?

https://www.apotea.se/dafi-filterpatron-6-pack

Jag har köpt

https://www.overlevnadsbutiken.se/produkter/vattenrening/vattenfilter/vattenfilter-sawyer-mini.html

Bara doppa i en sjö och suga
Citera
2020-02-27, 17:05
Medlem
Jag bockar av MSB:s checklista. Vad tycker ni rutinerade preppers om den? Det står ju (av förklarliga skäl) inget om mängd per person i den, så jag tycker det är svårt att veta hur mycket man gör av med per dag. Jag lever liksom inte på kex och marmelad normalt, men om el, värme och vatten försvinner lär det ju bli det som blir basföda ett tag.
Citera
2020-02-27, 18:44
Medlem
Kom just ut från min lokala Walmart. Köpte 4kg pasta, 8 burkar tonfisk, tio burkar alfredo/pastasåser. Sedan tidigare har jag 8 Kg ris hemma och trettio konserver med köttgryta osv. Så det får räcka för mig nu, jag och frugan borde klara oss på det i flera veckor om shtf. Och väldigt billigt är det också. Typ 1000kr totalt.

Hursomhelst så var det intressant att se att det var rejält mycket mer trafik bland konserverna och pastan nu än för en vecka sedan. Ännu inget som tagit slut men på sikt kan det nog bli huggsexa.

Hur ser det ut i era matbutiker?
Citera
2020-02-27, 18:54
Medlem
raviolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Jodå, jag har god koll på själva viruset. Dock kvarstår ju faktumet att dödligheten är tämligen låg om man är normalt frisk. Därav att jag reagerar när folk börjar prata om att t ex. "preppa" inför det här, kopplat till det jag menade med sannolikhets- och riskbedömning. Även om det här är värre än en "vanlig" flunsa så är det fortfarande bara just en flunsa, oavsett vaccin eller ej.

Det är en sak att utmana ödet och t ex. åka på semester till Wuhan (eller nu t om. kanarieöarna) och en annan sak att förbereda sig för en belägring. Inget illa menat...

Jag är inte så orolig för sjukdom utan för samhällsbelastningen. Vår mat och våra dagligvaror produceras ju någonstans och ska fraktas till våra butiker. Om den kedjan störs är det bra om vi är beredda på att klara oss själva ett tag så att myndigheterna kan fokusera på att hjälpa de som är sårbara.

Samma sak om vårdcentraler och sjukhus blir överbelastade: vi som är unga och friska ska kunna klara oss hemma så långt det går och inte behöva söka vård i onödan.
Citera
2020-02-27, 19:01
Medlem
Jag köpte nyss fem stycken 20-skottsmagasin till min Browning BAR (308W/7.62 NATO) samt 200 patroner. Jag kommer nog köpa 100-200 patroner i månaden framöver, känner att det kan vara bra att ha...
Konserver och vatten har jag redan.
Citera
2020-02-27, 19:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gretasgodeman
Jag köpte nyss fem stycken 20-skottsmagasin till min Browning BAR (308W/7.62 NATO) samt 200 patroner. Jag kommer nog köpa 100-200 patroner i månaden framöver, känner att det kan vara bra att ha...
Konserver och vatten har jag redan.

Alltså det är ju inte zombies vi talar om här

Vad är en rimlig kalori-nivå att ligga på per dag? I syfte att bara överleva och inte ha det bra
Citera
2020-02-27, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
Hur är det egentligen med konserver och hållbarhet? Köpte på mig x antal konserver idag alla med utgångsdatum 2022-2023.

Det är svårt att rotera i lagret man har. Hur gör ni andra?

Köp sånt som är gott!

Skämt åsido, jag gick över förråden idag, hittade en kycklingsoppa och skickade omedelbart ner den i dagens kycklinggryta. Smakade utmärkt. Jag brukar ha ett antal burkar med färdiga maträtter som går att äta som de är hemma. Men när datumet börjar bli kort använder jag dessa som bas i en maträtt. Perfekt i sommarstugan! Exempel:

Köttsoppa berikas med korv, morötter och purjo.
Krämig champinjonsoppa blir en såsbas i stroganoff.
Konserverad köttfärssås kan man blanda med hemgjord godare från frysen.

Annars har jag idag köpt knäckebröd, skorpor, mjukost, Alvedon, Ipren, allergimedicin och slemlösande hostmedicin, vatten såklart.

Stearinljus, kortlekar, ficklampor och flaskvatten har jag alltid hemma. Uppmuntrar hustrun att dricka kolsyrat flaskvatten så att det blir lite rotation. Själv dricker jag bara sånt i nödfall.

Glöm inte tvål, viktigare än handsprit. Det har jag bara i fickan för att använda i nödfall när jag är ute på stan.

Jag är redo!

Glömde choklad, utmärkt nödproviant. Och vattenreningstabletter. Det har jag alltid hemma.
Senast redigerad av billingvar 2020-02-27 kl. 20:03. Anledning: Glömde..
Citera
2020-02-27, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Effekterna är inte i närheten av en vanlig "flunsa". Lågt räknat (40% smittade och 2% dödlighet förefaller vara de aktuella siffrorna) skulle innebära i storleksordningen sextio miljoner döda. Det är närmare 100 gånger värre än ett dåligt "normalår" då influensan dödar uppemot 700 000. Jag håller, som jag skrivit redan, med om att jag inte tror på samhällskollaps men att utgå ifrån att det blir stora negativa konsekvenser på samhällsnivå när det här pågår och att förbereda sig för det samt att bli sjuk själv är inte konstigt. Regeringar över hela världen går just nu ut och ber folk just förbereda sig just så. Fast i Sverige så ser ju inte regeringen saker komma så där dröjer det väl lite till....

Det är 10 ggr högre risk, när du väl är smittad, att dö om du har hjärt/lungfel istället för frisk.
Risken för dödsfall för i övrigt friska ligger på 0.9 %, rökare högre siffror.

Öppna gränser och fri rörlighet i all ära men om vi varit mer konservativa och stannat utanför EU hade det varit mer självklart att täta till gränserna och få respit en tid till ett vaccin blir klart.

Har iaf 2 frysar med älgkött, 4 liter olivolja, ett par kg smör, salt, kryddor och konserver, vitaminer, medikamenter, fiskevatten, egen brunn, ved, solceller, batterianläggning med växelriktare och är frisk och stark. Tror jag kan klara mig relativt OK.
Ska bunkra choklad och tvål samt mer krossade tomater till köttfärssås. Och fylla 4 -5 jeepdunkar med bensin o diesel.
Räknar mig inte som prepper men möjligen prospect prepper :-) Dock mer förberedd än de flesta.
Citera
2020-02-27, 23:28
Medlem
Det är väl ingen mening att bunkra upp? Affärerna funkade ju som normalt i Kina under karantän. Borde ju finnas mat i Sverige med framöver.
Citera
2020-02-27, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
Det är väl ingen mening att bunkra upp? Affärerna funkade ju som normalt i Kina under karantän. Borde ju finnas mat i Sverige med framöver.

Hur mycket av maten du äter produceras i Sverige?
Citera
2020-02-27, 23:57
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP123
Jag bockar av MSB:s checklista. Vad tycker ni rutinerade preppers om den? Det står ju (av förklarliga skäl) inget om mängd per person i den, så jag tycker det är svårt att veta hur mycket man gör av med per dag. Jag lever liksom inte på kex och marmelad normalt, men om el, värme och vatten försvinner lär det ju bli det som blir basföda ett tag.

Finns det el (har svårt att se att den skulle försvinna direkt) har du ju mycket i ett fyllt kylskåp och eventuell fylld frys och kan äta som vanligt i några veckor.

Jag har svårt att räkna gram och kalorier och tillhör de som höftar. Jag räknar kallt med att ha el och vatten, men skulle i värsta fall kunna göra upp en eld när gasolköket slocknar. Så mitt laget består mycket av ris, linser, bönor, pasta, olja. Så länge konserverna räcker blandar jag detta. Har en hel del kryddor för att få variation om det blir enahanda.

Så vad blir det? en handfull linser/ ris per mål blandat med en burk tonfisk t.ex. Jag skulle allt behöva gå ner några kilo, så för min del skulle jag försöka snåla in på maten.

MSB:s lista är bra men tänk på att fyll på med sådant som du verkligen behöver/ gillar. Är kaffe väldigt viktigt så ska du förstås ha det med råge. Tänk också på lite "moralhöjare" som choklad, russin, nötter, lite alkohol…

Jag har inga problem att roa mig hemma, men en del kanske behöver tänka på tidsfördriv om internet inte funkar. Böcker, spel mm. Det kanske nu man har tid att klä om soffan och måla om köksstolarna medan zombie-apokalypsen pågår runt knuten.

Har i kväll fyllt på med mer potatis och lök.

Mjöl måste jag köpa. Chapati kan man fixa över eld/ campingkök om man inte har el.
Senast redigerad av farbror Sven 2020-02-28 kl. 00:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in