För ca 14 dagar sedan besökte jag Amsterdam för att delta i en stor teknikmässa. (Intergrated Systems Europe)
Åkte till AMS på torsdagen för att återvända till Sverige på måndagskvällen.
Tisdag kväll blev jag tvärsjuk. Feber/yrsel och hosta. Vart bättre på Lördagen och på Söndagen (Ej feber/yrsel) så hade jag fortfarande en "förkylningskänsla" i kroppen och nu återstod bara nån typ av infektion i bihålorna. Har aldrig varit så snorig i hela mitt liv(på det sättet). Även om mina luftvägar i näsan var "fria" så kunde jag ändå snyta ut (för mig) stora mängder snor ur bihålorna. Envis jävla bihåle-inflammation-nånting som höll i sig t.o.m i Onsdags. Hade konstant lock för öronen Lördag-Onsdag.
Mässan jag besökte i AMS hade 80.000 anmälda deltagare men bara 52.000 dök upp pga varningar om corona / väder(flygtrafik).
Läser nu detta skrivet 28 Januari, alltså ca 2 veckor innan mässans start.
Jag citerar:
Citat:
It took a week before the show’s organisers issued a formal statement on #Coronavirus and the general consensus was that it did not address the industry’s real concern – which is “will I be safe if I visit #ISE2020 ?”. Instead, the wording hid behind general advice from the World Health Organisation and the wishy-washy there will be ‘hand sanitisers’ at the show.
If your country has closed its borders with China, stopped all air traffic with China, or like the US State Department, issued a “do not travel warning” to China does it really make sense to meet with Chinese nationals in Amsterdam? I am turning that around because the real point is does it make sense to allow Chinese nationals who can get to Amsterdam to actually come? This is a big show, 80,000 people last year. When will the organisers realise there is a danger of death and a real danger of passing on the virus when folks return home.
Citat:
It is in times of crisis like this however, where true leadership comes in and where any sane person would put societal good ahead of profit. Frankly, the show organisers have not assuaged any health concern that International visitors may have in visiting their show. Only by showing clear leadership and formally asking those flying in from China to stay away will they do that.
The death toll and the drastic measures that the Chinese government are putting in place should indicate to all just how serious this is.
If a ‘Chinese ban’ sounds rather draconian just think what would happen if only a few of the 77,700 #ISE2020 attendees returning home from Amsterdam were infected at the show. The health of all those who attend, their loved ones and anyone else they meet on their journey home (particularly those that might have a weakened immune system) should be of real concern. A person can carry the #coronavirus for up to 14 days without symptoms and in that time (still) be contagious.
Asking the Chinese not to make the trip to Amsterdam this year is a tough call. It’s problematic because undoubtedly it will cost the show money. There is a reason why 50 million Chinese nationals are under quarantine and that is a danger of death.
http://www.dailydooh.com/archives/137296
Woho...
Samtidigt i slutet på Januari hände detta:
https://science.slashdot.org/story/20/02/25/1830246/how-one-singapore-sales-conference-spread-coronavirus-around-the-world
Snyggt!
Nu till min fråga som ingen förmodligen har ett
100% svar på, men jag ger er äran att spekulera fritt!
Hur stor är chansen att det jag drabbades av så "kort" efter eventuellt "smittotillfälle" var någon form av detta smarta förbannade kuk helvetes Corona?
Min egna "worst case scenario" är att jag fått milda symtom "ovanligt" fort p.g.a "hårt leverne" under dagarna/kvällarna i Amsterdam och därmed fått den första "fasen" av smittan. Därför borde jag eventuellt undvika att få omgång nummer två(!). Det ska tilläggas att ett av mig nyligen taget DNA-test visar på 100% Nordiskt ursprung alltså Sverige/Norge/Finland och att detta kan ha lagt grunden till att jag inte fått några starka symptom då vissa typer av virus drabbar olika "folkgrupper" olika hårt?
Mässan var ju enormt besökt av Kineser, den absolut första montern vi besökte kom det fram en liten kines med taskig hy och såg allmänt sliten ut och skulle sälja/snacka, tvingade på oss hans jävla visitkort och ville ha kontaktuppgifter. Kollade på visitkortet och mycket riktigt var hans adress i China vilket även hans bajsdåliga Engelska också antydde.
Nu får jag såklart skylla mig själv att jag åkte dit men vad tror ni?
Jag vill
bara ha spekulationer (precis som folkhälsomyndigheten borde kalla sina uttalanden)
Mvh
Coronademumma