2020-02-28, 04:02
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Men det var väl ett par dagar sedan han sa så? Han lär väl inte tänka likadant som det har utvecklat sig nu

Menar det var i går morse, det var i allafall samma nyhetsmorgon där han tyckte att vasaloppet var ok.
Citera
2020-02-28, 04:03
Medlem
Citat:
Flera länder har hög procentandel tillfrisknade. T.ex Storbritannien och Vietnam. Kan det vara så att man friskförklarar patienter för tidigt? I vissa länder ännu mer? Eller finns det någon annan förklaring att det skiljer så mycket mellan olika nationer?

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/

När jag väl började komma in i den här debatten (för sent, men utan att skriva) tyckte jag att du verkade vettig.
Men detta inlägg tyder ju på att du inte har haft koll på smittan på ett flertal dagar. Därmed tror jag nog att man kan se dig som en hypokondriker, vilket jag själv troligtvis är i detta fallet.
Men som svar på det du undrar över: Ja, som det ser ut just nu friskförklarar man folk alldeles för tidigt. Viruset läggee sig vilande i veckor innan det blossar upp igen ELLER så kan folk som har varit smittade bli smittade igen. Det finns inget definitivt svar, men något av dem är det, och det spelar just nu ingen större roll vilket som stämmer...
Citera
2020-02-28, 04:05
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Jag känner till att bräss och speciellt kalvbräss användes långt in på 70talet av kvacksalvare som lurade halta, lytta och cancersjuka att nu blir de friska. Man trodde att det hade samma funktion som stamceller har idag.

Anledningen till att få små barn drabbas sällan beror på underliggande faktorer som inte ännu är helt klarlagda och det kopplar du samman med att de har en större bräss = så du börjar äta andra djurs bräss.

Det är precis som att jag säger att små barn drabbas sällan av corona-viruset måste bero på att de har mindre kuk och därför skär jag av mig min egen.

Sluta upp med ditt kvacksalveri. Vanlig kost med kända tips kring C-vitamin och honung, örter ginseng alkohol och tvålen till händerna absolut.

Men bräss. Nej.
Du är ett enfaldigt nöt utav 1:a rang! Att jag äter kalvbräss kan kanske ha ett samband med att ibland ha uppfött/slaktat gödkalv? Att du ej har ringaste aning om vad bräss är äro tydligt, testa och kolla via google (tämligen säker på att även wiki har info)
& jo!
Vetenskapen samt även i mina inlägg tar upp saker som immunitet (medfött/adaptiv), B-celler, T-celler etc. etc. etc.
=>
Förklaringen till att unga ofta klarar sjukdom bättre än äldre.

Varning, ej vänligt språkbruk (snarare otrevligt):
Citera
2020-02-28, 04:06
Medlem
Och NEJ. Corona är inte influensa. Det är som att kalla en nysning för lunginflammation. Eller en sprucken nagel för bruten arm. Den liknelsen är nog bättre så alla metrosexuells fjollor blir lite uppdaterade.
Citera
2020-02-28, 04:06
Medlem
Citat:
Japp orolig blir man ju. Tyvärr tror jag att Kina har bättre förmåga att hantera ett storskaligt utbrott än Europa. Dessutom bör man eftersom man har så många fall börjat få klarhet i massa saker som sjukdomsförlopp, mekanismer osv. Kina vet mest och kan agera bäst i nuläget.

Angående den sista teorin så tror jag inte på den men tänker ändå på att så pass många är symtomfria och om dessa har smittats första rundan. Dom som uppvisar symtom kan vara dom som har smittats en andra gång. Men hur förklarar man att smittas en tredje gång som vissa då uppenbarligen måste ha gjort?
Nej ju mer tanke jag ägnar åt denna teori desto mer långsökt låter det.

Kina lyckades begränsa utbrottet till en region genom sina drakoniska åtgårder. Det är väl det man får sikta på. Italien bör relativt omgående förklara undantagstillstånd och därefter sätta Milano och Bergamo under karantän.

Uppenbart att matchen Atalanta-Valencia som spelades i Milano förra torsdagen bidragit till det enorma utbrottet. Atalanta kommer från Bergamo. Minst 10 spanjorer som var på matchen har smittats.
Citera
2020-02-28, 04:07
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Kan vi haft viruset här sedan början av januari?
Med vanliga influensasymptom och relativt låg smittspridning och det är först nu det börjar kontrolleras och synas?

Vart sjuk i mitten/slutet av januari efter träffat en bekant som varit i Italien och var förkyld, blev själv sjuk några dagar senare och hade det inträffat idag så hade jag garanterat blivit testat och isolerad, snuvig och rinnande näsa, hosta, kraftig sådan , feber och muskelvärk, tog en 5-6dagar innan det gav sig men först förra veckan så kändes kroppen hyfsat nornal igen, innan så var jag konstant trött och med känningar i musklerna när jag tränade och utan energi/snabbt trött.
Det jag minns mest är hostan, den var jobbig och för mig väldigt ovanlig, så mycket och ofta att nära började fråga om jag inte skulle kolla om jag fått lunginflammation.

Nåja, vanlig influensa eller ovanlig, jag vet inte..

Är försiktig men inte rädd, det som sker det sker, håller mig från folk och är försiktig i den kontakt jag måste ha men jag stänger inte in mig utan lever på ungefär som vanligt med den stora skillnaden att det jag äter hanterar ingen annan än jag, inget uteätande alltså och resor blir det inga de närmaste månaderna.

Vet några rätt högt i vårt samhälle som ändrat livsstil sen början av februari, stått över konferanser och slutat ha middagsmöten ute, jag följer deras exempel, känns som de vet mer än de säger.....

Inte troligt med tanke på hur utvecklingen sett ut. Smittspridning till Italien sen från Italien till Sverige osv. Corona har inte funnits i Sverige i en månad, men nu är det här och det är det vi får förhålla oss till. Jag vill inte låta som 1177 men tror inte du har haft smittan i januari månad. Men inget med det här viruset är ju säkert i nuläget. Vi vet väldigt lite för det är fortfarande i sin linda, vi är i början av en storskalig pandemi.
Citera
2020-02-28, 04:07
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Det talas om att den förste bekräftat smittade inkom till sjukhus 1 nov 2019. Detta vet man eftersom många av vårdarna som vårdade honom bekräftades i efterhand ha blivit smittade. Detta var några veckor före marknaden i Wuhan.

Men man vet ju inte bara för det att han var "patient zero". Han kan ju ha blivit smittad av någon annan och den kinesiska doktorn som dog häromveckan varnade ju tidigt för flera patienter som uppvisade symptom på nya coronavirus. Vissa hävdar att det har funnits hos människan i över ett halvår nu men upptäcktes först ganska nyligt.

Vilken är denna patient zero som du beskriver? Samma man som jag pratar om som kom in till sjukhus 1 nov? Eller någon annan?
Gå till globaltimes/Lancet/daily-mail etc. etc. å kolla studier. Ta gärna upp med dem ditt starka misstycke om att använda uttryck såsom "patient zero"..
Om du ej tidigare har studerat den finns nog länkar i mina tidigare inlägg, annars sök på deras sidor å du skola finna..

Att bevisa vem som är "patient zero" är sällan möjligt. Vem vet hur många utan/med symptom som varit i Sverige/Tyskland/Italien/Syd-Korea etc. etc. innan 1:a fallet rapporterades?
Således lite Don Quijote å väderkvarnar i farten..
Citera
2020-02-28, 04:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Klart du kan klara dig men generellt sett är nog ett flygplan det absolut bästa sättet att bli smittad på, speciellt om det serveras dryck och mat. Jag har gjort många flygresor, dock oftast väldigt långa och blir nästan alltid småsjuk ett per dagar efter.

Teoretisk är det större risk att smittas ju längre resan är.

Man tror att den torra luften i kabinen sabbar kroppens barriär mot virus, det är inte luften som är den största risken, utan ytor som brickbordet, bältesspännet, toalettknappar, samt folk som hostar och nyser på dig.

Tvätta händerna och be folk att hosta och nysa i armvecket, bör minska risken åtminstone.
Citera
2020-02-28, 04:10
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeyondBelief
När jag väl började komma in i den här debatten (för sent, men utan att skriva) tyckte jag att du verkade vettig.
Men detta inlägg tyder ju på att du inte har haft koll på smittan på ett flertal dagar. Därmed tror jag nog att man kan se dig som en hypokondriker, vilket jag själv troligtvis är i detta fallet.
Men som svar på det du undrar över: Ja, som det ser ut just nu friskförklarar man folk alldeles för tidigt. Viruset läggee sig vilande i veckor innan det blossar upp igen ELLER så kan folk som har varit smittade bli smittade igen. Det finns inget definitivt svar, men något av dem är det, och det spelar just nu ingen större roll vilket som stämmer...

Om kroppen inte kan bli av med det som hiv, vore en absolut katastrof. Ingen känd utveckling av immunitet. Just nu kan man vara oroad över utv. Men om inte kroppen kan bli av med viruset.
Då har männskligheten skäl till absolut och total panik.
Då har man ju inget val än total isolering av hela världens befolkning, och alla bärare måste kastas av på
påskön.
Citera
2020-02-28, 04:11
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91

Uppenbart att matchen Atalanta-Valencia som spelades i Milano förra torsdagen bidragit till det enorma utbrottet. Atalanta kommer från Bergamo. Minst 10 spanjorer som var på matchen har smittats.
Källa/länk?
Citera
2020-02-28, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Kan vi haft viruset här sedan början av januari?
Med vanliga influensasymptom och relativt låg smittspridning och det är först nu det börjar kontrolleras och synas?

Vart sjuk i mitten/slutet av januari efter träffat en bekant som varit i Italien och var förkyld, blev själv sjuk några dagar senare och hade det inträffat idag så hade jag garanterat blivit testat och isolerad, snuvig och rinnande näsa, hosta, kraftig sådan , feber och muskelvärk, tog en 5-6dagar innan det gav sig men först förra veckan så kändes kroppen hyfsat nornal igen, innan så var jag konstant trött och med känningar i musklerna när jag tränade och utan energi/snabbt trött.
Det jag minns mest är hostan, den var jobbig och för mig väldigt ovanlig, så mycket och ofta att nära började fråga om jag inte skulle kolla om jag fått lunginflammation.

Nåja, vanlig influensa eller ovanlig, jag vet inte..

Är försiktig men inte rädd, det som sker det sker, håller mig från folk och är försiktig i den kontakt jag måste ha men jag stänger inte in mig utan lever på ungefär som vanligt med den stora skillnaden att det jag äter hanterar ingen annan än jag, inget uteätande alltså och resor blir det inga de närmaste månaderna.

Vet några rätt högt i vårt samhälle som ändrat livsstil sen början av februari, stått över konferanser och slutat ha middagsmöten ute, jag följer deras exempel, känns som de vet mer än de säger.....

Detta tror jag med på. Jag vet flera, säkert 15 Pers, som blivit väldigt knepigt sjuka. Inte alls nästa döende, men först halsont utan halsfluss dör halsontet gått över snabbt, men sedan har influensa symptomen kommit, snorande och direkt in i ett slags torrhosta, där det ändå känts att det sitter lite i lungorna.
Citera
2020-02-28, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Relativt mild symptom första 7-8 dagarna, typ som en mild influensa eller en värre förkylning, efter 7 dagar finns det dock stor risk för lunginflammation vilket i många fall blir kraftig och det är det som alla princip dör av som avlidit, som jag tolkat det.

Det är väl snarare så att de allra flesta inte alls får någon lunginflammation....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in