2020-02-28, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Då borde Tegnell och andra jobba på att se till så att personalen får bra utrustning. Det borde de gjort för länge sedan.

Ja självklart. De är jubelidioter. De snackar om god beredskap men det finns knappt någon alls. Vården har inga munskydd i flera regioner och det finns inte att köpa på världsmarknaden eftersom efterfrågan är så stor. Jag tror att vi kan hamna i en situation ganska snart där vårdpersonal vägrar jobba och patienter kommer att lämnas att dö.
Citera
2020-02-28, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Korrekt, runt 15-20% får det. Jag anser dock i det här fallet att 15-20% är en stor risk.

Absolut. Men sedan är det en övervägande stor majoritet av de femton tjugo som får en lätt lunginflammation. Och det är ju hör någonstans man börjar förstå att omfattningen av viruset och hur sjuka folk kommer bli, ser just nu rätt hoppfullt ut.

Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Det är den största riskfaktorn för att dö lunginflammation.

Så är det. Men hur många utvecklar svära symptom som faktiskt får lunginflammation är ju det intressanta, och det är ju inte speciellt många sett till antalet konstaterat smittade.
Citera
2020-02-28, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattskurk
Du är ett enfaldigt nöt utav 1:a rang! Att jag äter kalvbräss kan kanske ha ett samband med att ibland ha uppfött/slaktat gödkalv? Att du ej har ringaste aning om vad bräss är äro tydligt, testa och kolla via google (tämligen säker på att även wiki har info)
& jo!
Vetenskapen samt även i mina inlägg tar upp saker som immunitet (medfött/adaptiv), B-celler, T-celler etc. etc. etc.
=>
Förklaringen till att unga ofta klarar sjukdom bättre än äldre.

Varning, ej vänligt språkbruk (snarare otrevligt):
Bräss som du äter ger inga positiva fördelar mot sjukdom. Därför förbjöd man kvacksalvare att erbjuda bräss i Sverige runt 60-70talet.
Du får gärna göra vad du vill, men det är viktigt att inte andra människor följer med på din villfarelse.
Citera
2020-02-28, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Detta tror jag med på. Jag vet flera, säkert 15 Pers, som blivit väldigt knepigt sjuka. Inte alls nästa döende, men först halsont utan halsfluss dör halsontet gått över snabbt, men sedan har influensa symptomen kommit, snorande och direkt in i ett slags torrhosta, där det ändå känts att det sitter lite i lungorna.
Precis så. Det är rossliga lungor vid hostning. Det låter iallafall så.
Citera
2020-02-28, 04:47
Medlem
För ca 14 dagar sedan besökte jag Amsterdam för att delta i en stor teknikmässa. (Intergrated Systems Europe)
Åkte till AMS på torsdagen för att återvända till Sverige på måndagskvällen.

Tisdag kväll blev jag tvärsjuk. Feber/yrsel och hosta. Vart bättre på Lördagen och på Söndagen (Ej feber/yrsel) så hade jag fortfarande en "förkylningskänsla" i kroppen och nu återstod bara nån typ av infektion i bihålorna. Har aldrig varit så snorig i hela mitt liv(på det sättet). Även om mina luftvägar i näsan var "fria" så kunde jag ändå snyta ut (för mig) stora mängder snor ur bihålorna. Envis jävla bihåle-inflammation-nånting som höll i sig t.o.m i Onsdags. Hade konstant lock för öronen Lördag-Onsdag.

Mässan jag besökte i AMS hade 80.000 anmälda deltagare men bara 52.000 dök upp pga varningar om corona / väder(flygtrafik).

Läser nu detta skrivet 28 Januari, alltså ca 2 veckor innan mässans start.
Jag citerar:
Citat:
It took a week before the show’s organisers issued a formal statement on #Coronavirus and the general consensus was that it did not address the industry’s real concern – which is “will I be safe if I visit #ISE2020 ?”. Instead, the wording hid behind general advice from the World Health Organisation and the wishy-washy there will be ‘hand sanitisers’ at the show.

If your country has closed its borders with China, stopped all air traffic with China, or like the US State Department, issued a “do not travel warning” to China does it really make sense to meet with Chinese nationals in Amsterdam? I am turning that around because the real point is does it make sense to allow Chinese nationals who can get to Amsterdam to actually come? This is a big show, 80,000 people last year. When will the organisers realise there is a danger of death and a real danger of passing on the virus when folks return home.

Citat:
It is in times of crisis like this however, where true leadership comes in and where any sane person would put societal good ahead of profit. Frankly, the show organisers have not assuaged any health concern that International visitors may have in visiting their show. Only by showing clear leadership and formally asking those flying in from China to stay away will they do that.

The death toll and the drastic measures that the Chinese government are putting in place should indicate to all just how serious this is.

If a ‘Chinese ban’ sounds rather draconian just think what would happen if only a few of the 77,700 #ISE2020 attendees returning home from Amsterdam were infected at the show. The health of all those who attend, their loved ones and anyone else they meet on their journey home (particularly those that might have a weakened immune system) should be of real concern. A person can carry the #coronavirus for up to 14 days without symptoms and in that time (still) be contagious.

Asking the Chinese not to make the trip to Amsterdam this year is a tough call. It’s problematic because undoubtedly it will cost the show money. There is a reason why 50 million Chinese nationals are under quarantine and that is a danger of death.
http://www.dailydooh.com/archives/137296

Woho...

Samtidigt i slutet på Januari hände detta:

https://science.slashdot.org/story/20/02/25/1830246/how-one-singapore-sales-conference-spread-coronavirus-around-the-world

Snyggt!

Nu till min fråga som ingen förmodligen har ett 100% svar på, men jag ger er äran att spekulera fritt!

Hur stor är chansen att det jag drabbades av så "kort" efter eventuellt "smittotillfälle" var någon form av detta smarta förbannade kuk helvetes Corona?

Min egna "worst case scenario" är att jag fått milda symtom "ovanligt" fort p.g.a "hårt leverne" under dagarna/kvällarna i Amsterdam och därmed fått den första "fasen" av smittan. Därför borde jag eventuellt undvika att få omgång nummer två(!). Det ska tilläggas att ett av mig nyligen taget DNA-test visar på 100% Nordiskt ursprung alltså Sverige/Norge/Finland och att detta kan ha lagt grunden till att jag inte fått några starka symptom då vissa typer av virus drabbar olika "folkgrupper" olika hårt?

Mässan var ju enormt besökt av Kineser, den absolut första montern vi besökte kom det fram en liten kines med taskig hy och såg allmänt sliten ut och skulle sälja/snacka, tvingade på oss hans jävla visitkort och ville ha kontaktuppgifter. Kollade på visitkortet och mycket riktigt var hans adress i China vilket även hans bajsdåliga Engelska också antydde.
Nu får jag såklart skylla mig själv att jag åkte dit men vad tror ni?
Jag vill bara ha spekulationer (precis som folkhälsomyndigheten borde kalla sina uttalanden)

Mvh
Coronademumma
Citera
2020-02-28, 04:48
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Då borde Tegnell och andra jobba på att se till så att personalen får bra utrustning. Det borde de gjort för länge sedan.

Om inte info börjar dyka upp i detta forum nästa vecka om att personal i
stor skala springer runt i friskluftsdräkter på våra sjukhus så vet vi att de
inte bryr sig det minsta, utan tänker offra 5000+ som kineserna gjort.
Citera
2020-02-28, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Precis så. Det är rossliga lungor vid hostning. Det låter iallafall så.

Ja. Hostar torrt och jag kände liksom att det fanns något långt dör nere, hostade jag hårt för att försöka få bort skiten smakade det lite illa i munnen nästan men inget kom ju upp.

Och nästan alla jag känner har haft samma skit, det är visserligen röt naturligt, vi umgås i grupp och tränar nära varandra.

Folks familjer har också åkt på det här med liknande symptom, och den sol ääm var sjuk först var faktiskt i Kina vid nyår.

En period , runt den 15-20 januari dök bara 4 personer av 20-25 (så många vi brukar vara på ett pass) upp, alls andra var sjuka i någon mån. Detta har aldrig inträffat förut. Sedan började folk komma tillbaka och nu är vi typ fulltaliga och alla beskriver samma symptom och vad de varit för sjuka.

Inget bevis eller så, inte ens nästan. Men min poäng är att det låter väldigt väldigt likt vad de som faktiskt haft Corona har snackat om.
Citera
2020-02-28, 04:51
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Det stämmer att det finns unga friska människor som dött, men av de unga människor som smittats så har väldigt få dött. Av de som är mellan 20-40 år och har smittats har 0,2 % dött. Det är lågt.

Exakt, det är därför det är märkligt att så många unga människor här, verkar personligen, vara livrädda för Coronaviruset. Att man är rädd för att en massa åldringar kan dö vid en omfattande spridning i Sverige är däremot förståeligt. Sådana som jag som är gränsfall vad gäller ökad risk pga ålder kan kanske vara lite bekymrade för egen del. Men så länge man inte är 80+ och t.ex har diabetes och hjärtsjukdom så behöver man inte känna någon större rädsla. Risken för de unga som ständigt går och bekymrar sig för Coronaviruset är istället att de grubblar så mycket att de råkar missa en bil när de skall gå över gatan och blir påkörda.

Däremot så kan sjukvården, vid en Coronaepidemi i Sverige bli så belastad att det kan bli svårt att få sjukvård för alla i Sverige. Men att hypokondrikerna på flashback får svårare att belasta sjukvården i onödan bekymrar mig föga.
Citera
2020-02-28, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlDeMumma
För ca 14 dagar sedan besökte jag Amsterdam för att delta i en stor teknikmässa. (Intergrated Systems Europe)
Åkte till AMS på torsdagen för att återvända till Sverige på måndagskvällen.

Tisdag kväll blev jag tvärsjuk. Feber/yrsel och hosta. Vart bättre på Lördagen och på Söndagen (Ej feber/yrsel) så hade jag fortfarande en "förkylningskänsla" i kroppen och nu återstod bara nån typ av infektion i bihålorna. Har aldrig varit så snorig i hela mitt liv(på det sättet). Även om mina luftvägar i näsan var "fria" så kunde jag ändå snyta ut (för mig) stora mängder snor ur bihålorna. Envis jävla bihåle-inflammation-nånting som höll i sig t.o.m i Onsdags. Hade konstant lock för öronen Lördag-Onsdag.

Mässan jag besökte i AMS hade 80.000 anmälda deltagare men bara 52.000 dök upp pga varningar om corona / väder(flygtrafik).

Läser nu detta skrivet 28 Januari, alltså ca 2 veckor innan mässans start.
Jag citerar:

http://www.dailydooh.com/archives/137296

Woho...

Samtidigt i slutet på Januari hände detta:

https://science.slashdot.org/story/20/02/25/1830246/how-one-singapore-sales-conference-spread-coronavirus-around-the-world

Snyggt!

Nu till min fråga som ingen förmodligen har ett 100% svar på, men jag ger er äran att spekulera fritt!

Hur stor är chansen att det jag drabbades av så "kort" efter eventuellt "smittotillfälle" var någon form av detta smarta förbannade kuk helvetes Corona?

Min egna "worst case scenario" är att jag fått milda symtom "ovanligt" fort p.g.a "hårt leverne" under dagarna/kvällarna i Amsterdam och därmed fått den första "fasen" av smittan. Därför borde jag eventuellt undvika att få omgång nummer två(!). Det ska tilläggas att ett av mig nyligen taget DNA-test visar på 100% Nordiskt ursprung alltså Sverige/Norge/Finland och att detta kan ha lagt grunden till att jag inte fått några starka symptom då vissa typer av virus drabbar olika "folkgrupper" olika hårt?

Mässan var ju enormt besökt av Kineser, den absolut första montern vi besökte kom det fram en liten kines med taskig hy och såg allmänt sliten ut och skulle sälja/snacka, tvingade på oss hans jävla visitkort och ville ha kontaktuppgifter. Kollade på visitkortet och mycket riktigt var hans adress i China vilket även hans bajsdåliga Engelska också antydde.
Nu får jag såklart skylla mig själv att jag åkte dit men vad tror ni?
Jag vill bara ha spekulationer (precis som folkhälsomyndigheten borde kalla sina uttalanden)

Mvh
Coronademumma

Mycket möjligt. Se mina två senaste inlögg.

Det är liksom fullt rimligt, och förmodligen har vi så sjukt många fler som varit eller är sjuka men som aldrig kommer märkas.
Citera
2020-02-28, 04:54
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Bräss som du äter ger inga positiva fördelar mot sjukdom. Därför förbjöd man kvacksalvare att erbjuda bräss i Sverige runt 60-70talet.
Du får gärna göra vad du vill, men det är viktigt att inte andra människor följer med på din villfarelse.
Var i GÖTA-PETTERS ÄROFYLLDA NAMN har du fått för dig att jag äter bräss p.g.a. Någon SMURFOIDISK! Vanföreställning DU HAR?

Läs för i SMURFANDET på om ämnet, med tur kanske kanske du kommer på grundskolenivå inom 20 år!

Då tycks inkapabel till google så hafver Du Ditt ÄrkeNöt en wiki-länk här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%A4ss
Citera
2020-02-28, 04:54
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Exakt, det är därför det är märkligt att så många unga människor här, verkar personligen, vara livrädda för Coronaviruset. Att man är rädd för att en massa åldringar kan dö vid en omfattande spridning i Sverige är däremot förståeligt. Sådana som jag som är gränsfall vad gäller ökad risk pga ålder kan kanske vara lite bekymrade för egen del. Men så länge man inte är 80+ och t.ex har diabetes och hjärtsjukdom så behöver man inte känna någon större rädsla. Risken för de unga som ständigt går och bekymrar sig för Coronaviruset är istället att de grubblar så mycket att de råkar missa en bil när de skall gå över gatan och blir påkörda.

Däremot så kan sjukvården, vid en Coronaepidemi i Sverige bli så belastad att det kan bli svårt att få sjukvård för alla i Sverige. Men att hypokondrikerna på flashback får svårare att belasta sjukvården i onödan bekymrar mig föga.

Men man kan ju vara rädd för säg sina föräldrars skull? Man vill inte att dom ska dö. Sedan kan man också vara rädd för att det jävla viruset muterar sig och då kan vi en dödlighet som även kommer drabba yngre och friska.
Citera
2020-02-28, 04:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Är helt övertygad om att folk varit sjuka och smittade under lång tid redan.men att det bara flutit igenom.

Jag är mer rädd för att andra får panik ön att något annat skall hända.

Kan förövrigt verkligen rekommendera P3 Dystopia podden. De senaste avsnitten är spot ok, även om datumen är lite läskigt acukrata haha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in