2020-02-27, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Min vän är från Ryssland och ha daglig kontakt med sin familj som berättade detta för mig för två veckor sen.

Kan tyvärr inte ta dig för ditt ord eftersom det är du som haft kontakt med din ryska vän och inte jag, därför kan jag inte bedöma om det är lögn eller inte men eftersom jag själv har frågat en vän jag spelar med som beslutsamt menar att det inte föreligger några problem med tillgången till mat i Moskva så är det självklart att jag litar på honom framför ditt ord.
Citera
Medlem
Man undrar när det skall börja märkas på gatan i Sverige. Hittills har jag knappast ett något tecken på en pandemi. När kommer det att börja tunnas ut med folk på stan och när kommer man att börja få se folk med munskydd och liknande? Svenskarna kommer inte att reagera i första taget men börjar folk dö i samma stad så måste det ändå bli någon effekt kan man tycka. Det är trots allt folks beteende som är det enda som kan stoppa sjukdomen eftersom myndigheterna vägrar. Om folk fortsätter leva som vanligt så kommer viruset att ta för sig som från en buffe.
Citera
Medlem
Kom så åker vi med till Vasaloppet säger Virus100,000,007 till V100,000,008, det luktar fågel från många länder och jag vill föröka mej nu äntligen i Sverige utan kod!
Citera
2020-02-27, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananahammocken
Nej, verkligen inte, 1177 är nästan lika vårdslösa som Tegnell när det kommer till människors hälsa. Tycker man borde ringa smittskyddsenheter istället så få de göra bedömning, 1177 saknar ofta kompetens och ger standardiserade svar.
1177, går väl mest över en mall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det där med skatter är en skröna som låter bra i teorin, den som äger rymdraketer har dock också en armé av jurister som garanterar att inte en enda peng går till spillo i onödan, som t ex att finansiera ”fattigpatraskets” välmående. De enda rika som delar med sig av sitt överflöd utan baktankar är de som börjat frukta gud på senare dagar. Det ligger i kapitalismen intresse att kliva över lik på vägen till guldet om så behövs.

Och ja, det är de fattiga som drabbas precis som jag skrev i mitt inlägg som du cherrypickade för att kunna ge mig detta meningslösa svar. Jag har aldrig gjort någon annan fattig, den diskussionen får du ta med din personliga banktjänsteman. Dessa räntegamande svin önskar jag enbart allt ont och om du tycker att det gör mig till en dålig människa så vill jag meddela att jag skiter ungefär en kubik på dina åsikter i den frågan.

Om jag hade haft en personlig banktjänsteman, så hade han fortfarande kunnat leva ett rätt gott liv även om det blir en medicinsk och/eller ekonomisk kollaps. Däremot de som idag är låginkomsttagare, och idag lever hyfsat, men inte i något överflöd. När kollapsen kommer blir de tvungna för slita stenhårt för bokstavligt talat varenda smula att ge till sina barn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Krishanteringsrådet ska mötas på måndag!? Inte nu? Har dom viktigare saker för sig i helgen?

Vad tror dom kommer hända under helgen?

Kommer helt osökt tänka på dessa passagerare som sitter kvar om det börjar brinna, handlingsförlamade, paralyserade, inser inte situationens allvar. 80% av människor fungerar på det sättet! Det är precis det vi INTE behöver nu!
Det är dags att acceptera att majoriteten av befolkningen hela vägen från hemlösa till statsministern inte kommer att ta till sig allvaret. Man får ta reda på information på egen hand och sen göra en egen bedömning på hur man ska hantera detta. Om man enbart lyssnar på SVT/media och myndigheterna så kommer man att släpa efter något enormt i sina förberedelser om det skulle bli stora problem.

Jag tycker det verkar fullständigt huvudlöst att vänta så länge med krishanteringen när spridningen bevisligen redan är igång. Framförallt blir jag mycket upprörd över hur jävla hemligt allting ska vara. Som att vi alla är småbarn som inte kan hantera verkligheten. Men det är som vanligt faktiskt så man borde inte vara förvånad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Inte bara vasaloppet då antar jag. I stort sett alla offentliga evenemang där folk tränger ihop sig och som bara är till för nöjes skull borde kanske ställas in? Att folk ska avstå från sådant på eget bevåg verkar vara att hoppas på för mycket.
Då skall du se tunnelbanan i rusningstrafik. Heliga Guds moder, varenda babbe i Stockholm lär bli drabbad.
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mavingon
Inside info om tjejen i jkping.

En av mina närmaste vänner känner en som känner en (låter klassiskt illa men är 99 pct säker då dessa tjejer e tighta med varandra) som jobbar med att vårda kvinnan/tjejen och.....

Tjejen är helt frisk i Jönköping. Med ett undantag. Hon sprider virus och därför kan hon inte släppas ut. Det är väldigt höga nivåer och ingen vet om hon kan skrivas ut i morgon eller om 6 månader.

Otroligt jävligt virus med andra ord.

Men i Sverige strävar vi ju efter att ha självkarantän i hemmet. Så länge man sköter hemkarantänen så är det ju inga problem. Jag litar ej fullt ut på din källa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Läste att en i Sthlm är smittad och hon reste med flyg från Iran. Vet man något mer om henne och vart hon befunnit sig i Sthlm?

Ja jag läste det, hon har alltså varit i Iran och hela flygplanet med 400 Pers kan ha smittats. Sedan bor hon säkert i någon förort med massa ungar så det kommer spridas som en löpeld nu.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Allt handlar ju givetvis bara om pengar..girighet och egoism
Jajamän, att det sedan finns en massa småråttor som applåderar den utvecklingen får mitt blod att koka.
Citera
2020-02-27, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Ja, och de gick ju ut med idag att tidigare friskförklarade har börjat smitta igen. Helt seriöst. Vad är detta för mördarvirus?
Extremt muterbart
Extremt smittsamt
Och hög dödlighet ca 4-5%....

Du säger extremt muterbart. Nyfiken på exakt vad du menar? Muterar det mer än vad RNA-virus gör i vanliga fall. Jag har inte sett några indikationer på att mutationsfrekvensen är högre för detta virus än andra RNA-virus, men jag kan absolut ha missat något.
Citera
2020-02-27, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Hur gör folk där? Flera som kör med masker?
Har inte märkt det än nu idag men lär bli fler och fler kommande veckorna om siffran av smittade stiger.

Kan stiga rejält om de inte hittar dessa människor som persiskan kommit i kontakt med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in