2020-02-27, 21:51
Medlem
Inside info om tjejen i jkping.

En av mina närmaste vänner känner en som känner en (låter klassiskt illa men är 99 pct säker då dessa tjejer e tighta med varandra) som jobbar med att vårda kvinnan/tjejen och.....

Tjejen är helt frisk i Jönköping. Med ett undantag. Hon sprider virus och därför kan hon inte släppas ut. Det är väldigt höga nivåer och ingen vet om hon kan skrivas ut i morgon eller om 6 månader.

Otroligt jävligt virus med andra ord.
Citera
2020-02-27, 21:52
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Den som äger en rymdraket finansierar sjukvård, skola m.m. med skatter. Blir hen av med sin rymdraket och resten av tillgångarna, försvinner också pengarna till välfärden.
Du välkomnar en ekonomisk totalkollaps, samtidigt som du säger dig ha de fattigas och hjälplösas väl och ve i åtanke. Problemet är bara att det är de fattiga och hjälplösa som skulle drabbas absolut hårdast vid en kollaps.
Det där med skatter är en skröna som låter bra i teorin, den som äger rymdraketer har dock också en armé av jurister som garanterar att inte en enda peng går till spillo i onödan, som t ex att finansiera ”fattigpatraskets” välmående. De enda rika som delar med sig av sitt överflöd utan baktankar är de som börjat frukta gud på senare dagar. Det ligger i kapitalismen intresse att kliva över lik på vägen till guldet om så behövs.

Och ja, det är de fattiga som drabbas precis som jag skrev i mitt inlägg som du cherrypickade för att kunna ge mig detta meningslösa svar. Jag har aldrig gjort någon annan fattig, den diskussionen får du ta med din personliga banktjänsteman. Dessa räntegamande svin önskar jag enbart allt ont och om du tycker att det gör mig till en dålig människa så vill jag meddela att jag skiter ungefär en kubik på dina åsikter i den frågan.
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Gör man?!

ja, den kom också upp här igår. Minns jag inte fel stod det också att det var ett skådespel
Citera
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
...Kommer aldrig lyssna på Tegnell igen.

Han sade dessutom i Aktuellt 26 Februari, att han för egen del åker utomlands med sin familj för att vara säker. Om det börjar uppstå dödsfall i Sverige, så förtjänar Anders Tegnell livstids fängelse.

Anders Tegnell ljög från början, och sade att Sverige inte kommer att drabbas av någon större smittspridning. En skurk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Spekulerar du eller finna det källa?
Det står att totalt 4 blivit smittade i västra Götaland. Och att 3 ingår i samma smittokedja. De går däremot inte ut med var de blivit smittade som de gjort med alla andra. Därför gissar jag att det är 3 utav de 40 som varit nära den smittade mannen i Göteborg
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuigiCantenozzi
Det verkar råda en viss förvirring i tråden. Många som skriver att Coronaviruset är ett influensavirus.

Influensavirusen (A,B,C och D) hör till familjen Orthomyxoviridae.
Coronavirus hör till familjen Coronaviridae.

De alltså inte särskilt nära släkt med varandra, de är släkt på riktigt långt håll. Den gemensamma nämnaren är att de båda är RNA-virus.

äntligen ett vettigt innlägg... folk fattar ju inte att det här är i samma släktträd som mers och sars, inget jävla "mild" influensavirus (det kan mutera sig och utplåna oss ganska fort). Influensa kommer i dödliga former men dessa är inspärrade i lab
Citera
2020-02-27, 21:53
Avstängd
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Dödligheten är högre än en vanlig influena. Ingen som man vet nu är immun. Går det genom hela sveriges befolkning och vi bortser från äldre och sjuka där dödstalet är högt så kan dödligheten bli runt 1% på den övriga populationen eftersom alla inte kan få vård.

1% sv tio miljoner blir ändå mastiga 100.000 personer enbart iSverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Vanliga influensor är ovanligt att man får lunginflammation. Denna så får 20% svår lunginflammation.
Även om man överlever så kan cytokinstorm orsaka stora livslånga skador på lungorna. (googla ground glass pneumonia)

Vanlig influensor har vi vaccin och partiell motståndskraft mot efter ett antal varv runt jorden några år nu. Denna har vi noll resistens mot, den är helt ny för människosläktet.

Denna är mycket smittsammare än vanlig influensa, så sjukvården överbelamras väldigt fort, vilket leder till fler döda både i denna sjukdom, och i andra patientgrupper då man måste omorganisera och ställa in många operationer osv.

Hamnar man bland allvarligt sjuka patienter, så krävs syresättning. ca 14% dör.

Hamnar man i den kritiska gruppen patienter, som kräver ECMO, så dör 60% trots massiva vårdinsatser. Får man slut på platser (vi har otroligt få i dagsläget) så ökar den siffran radikalt. Vi har "nästan inga" ECMO i Sverige.

Edit: Vanliga influensor har ca 0.17% dödlighet. Hittills har vi ett snitt på 2-3.5% på Covid-19, dvs 20-30 ggr dödligare. Och det har varit i Kina där man kunnat göra sjuka insatser och haft sjukt mycket personal (40 000 flögs in utifrån till Wuhan) och har många många ggr fler lunghjälpsenheter. Vi lär inte så så bra utfall som dom ändå fick.

OK, tack för mycket bra och uttömmande svar! Tydligen dör ca 200/år i Sverige av vanlig influensa, så det blir en viss skillnad.
De flesta ålderskategorierna jag hänvisade till nådde inte ens upp till 1%. Men i snitt, inkl farfar och farmor, blir det kanske dessa 2-3%.
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Jahapp... Stockholm säger ni?

Vad trevligt det ska bli att åka tunnelbanan dag in och dag ut 2 ggr / dag från och till jobbet då med miljoner andra som ska med i dessa trånga vagnar....

Frågan är hur fasiken man kan undvika detta nu då. Rätt så kört.

Dom kanske kommer att stänga tunnelbanan snart. Det lär ju ske när det bedöms finnas en högre risk att smittas på tunnelbanan. Hela Sthlm kanske sätts i karantän likt städer i Kina och Italien. Eller åtminstone stadsdelar. Det ser jag inte som en omöjlighet.
Citera
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
ja, den kom också upp här igår. Minns jag inte fel stod det också att det var ett skådespel

https://www.bbc.com/news/av/world-asia-china-51255918/china-coronavirus-road-blocks-and-ghost-towns
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Det är inte sekundära fall eftersom man vet av vem de har blivit smittade. Så länge man kan spåra smittan så är det ok, men nu misstänker jag att det kommer fall inom de närmsta dagarna som man inte kan spåra. Jag tror att man jobbar febrilt nu med att ta reda på vilka dom smittade har varit i kontakt med.
Jo jo, men någon skrev i tråden att alla blivit smittade i andra länder vilket inte stämmer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Expressen skriver så här om USA: "Detta kan bli en hård prövning för presidenten om smittan börjar spridas på allvar och ekonomin tar stryk. Trump gör hittills sitt bästa för att tona ner faran och risken, men frågan är hur han kommer att hantera detta om det blir en verklig nationell kris. Halva befolkningen har en väldigt liten tillit till vad han säger."

Fantastiskt hur de lyckades få det att låta som något negativt. Känner inte Expressen till att Sveriges regering gör på exakt samma sätt? Tona ned, tona ned, tona ned.

I USA lär det smälla ganska friskt om det börjar spridas där med tanke på hur sjukvården är. Vissa typer av försäkringar täcker inte ambulanser ens även om de kostar tusentals kr i månaden.

Bara att ringa och bli testad kan kosta upp emot 20000kr om de skickar ambulans.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mavingon
Inside info om tjejen i jkping.

En av mina närmaste vänner känner en som känner en (låter klassiskt illa men är 99 pct säker då dessa tjejer e tighta med varandra) som jobbar med att vårda kvinnan/tjejen och.....

Tjejen är helt frisk i Jönköping. Med ett undantag. Hon sprider virus och därför kan hon inte släppas ut. Det är väldigt höga nivåer och ingen vet om hon kan skrivas ut i morgon eller om 6 månader.

Otroligt jävligt virus med andra ord.

Vem betalar för sjukhusvistelse med mat osv då?

Svenska staten eller får hon betala själv? Lär ju vara dyrt att vara inne på sjukhuset i hela 6 månader...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in