2020-02-27, 21:41
Medlem
NormanRosemonts avatar
Expressen skriver så här om USA: "Detta kan bli en hård prövning för presidenten om smittan börjar spridas på allvar och ekonomin tar stryk. Trump gör hittills sitt bästa för att tona ner faran och risken, men frågan är hur han kommer att hantera detta om det blir en verklig nationell kris. Halva befolkningen har en väldigt liten tillit till vad han säger."

Fantastiskt hur de lyckades få det att låta som något negativt. Känner inte Expressen till att Sveriges regering gör på exakt samma sätt? Tona ned, tona ned, tona ned.
Citera
2020-02-27, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Ja. Två personer som varit i Italien. De har fått besök hemma av vårdpersonal i skyddsdräkter, blivit testade och satta i karantän hemma. Så vitt jag vet väntar de fortfarande på provsvar.

Väldigt många år sedan någon använde Hallandsposten som källa till något.

Ajdå, vilket område i Halmstad?
Citera
2020-02-27, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Israeliskt forskningsinstitut. Jag hoppas verkligen att det stämmer och att vi hittar läkemedel under tiden som hjälper allvarligt sjuka.

https://www.google.com/amp/s/m.jpost.com/HEALTH-SCIENCE/Israeli-scientists-In-three-weeks-we-will-have-coronavirus-vaccine-619101/amp

Ja vi håller tummar och tår.
Läskigt dock om det blir nån ny svininfluensa-historia där folk får narkolepsi och förstör sina liv på det sättet istället. Jag kommer vara jävligt eftertänksam innan jag ger mig på vaccin. Men för den mest allvarliga riskgruppen så är det förstås bättre än att dö.
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Verkar verkligen vara allvar därborta!

Kinakontroll, killen har feber och försöker smita.... spikmatta och hårdhandskar...

https://www.facebook.com/100004009165251/posts/2010364462440506/?d=n

Man ser ju klart och tydligt att detta är ett skådespel :/
Citera
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Tydligen ett redan färdigt vaccin som dom bara behöver ändra någon sekvens i för att det ska bita på Corona. Jag hoppas innerligt att det stämmer och att vi finner Remedisivir och Chloroquine fungerande för att rädda allvarligt sjuka i Covid
Nej det stämmer inte. Tidigast om ett år finns ett vaccin testat och klart. Men en "bromsmedicin" kan finnas om några månader.
Citera
Medlem
Har kommit till insikten att ”var man för sig själv”. Här skriver många i ilska över Sveriges agerande kring förberedelser och diverse åtgärder som borde ha vidtagits tidigare och man klankar ner på folkhälsomyndigheten och andra institutioner m.m.

För det första:
Det finns inte ett land i världen som hade kunnat ta hand om alla dess medborgare om majoriteten av befolkningen hade insjuknat. Det blir katastrof utan dess like oavsett vilka åtgärder en regering tar om viruset får fotfäste.

För det andra:
Sverige skulle aldrig eller kommer aldrig att ha den kapacitet som krävs för att klara av en riktig pandemi.
Varje medborgare får förbereda sig bäst den vill och räkna med att klara sig själv.
Om viruset får fotfäste kommer myndigheter att falla som dominobrickor oavsett vad.

Bunkra mat, mediciner m.m och
Förbered er på det värsta men hoppas på det bästa.
Senast redigerad av Triwe 2020-02-27 kl. 21:47.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Har vädret någon relevans för spridningen?

Ja virus sprids längre i kyla än i värme.
Så på så sätt är norden i ett större riskområde om det får fäste här.
Vasaloppet borde helt klart ställas in.
Citera
2020-02-27, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av decodeme
En AI-driven simulering som drivs av en teknikchef säger att Coronavirus kan infektera så mycket som 2,5 miljarder människor inom 45 dagar och döda så många som 52,9 miljoner.

Ska Man tro på detta?

Källa:
https://www.forbes.com/sites/johnkoetsier/2020/02/05/ai-predicts-coronavirus-could-infect-25b-and-kill-53m-doctors-say-thats-not-credible-and-heres-why/#3c89f9d811cd

2% dödlighet för alla grupper i genomsnitt är väldigt högt, om man får tro experterna.

Att 20-25% av jordens befolkning kan smittas så småningom låter väl inte otroligt iofs. Det har ju talats om 40%. Men det tar ett par år.

Verkar osannolikt, men helt omöjligt är det väl inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
På måndag är det redan försent.

Vasaloppet startar på lördag.
M.
Och en massa sportlovsfirare dimper ner på söndag.
Som har varit i Italien och åkt skidor i Thailand och solat och i iran och hälsat på släkten osv.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Har du någonsin jobbat tillsammans med en myndighet någon gång? Det går inte jättefort.

Alla berörda ska blixtinkallas nu! Ett nationellt nödläge föreligger, men... vi tar det på måndag, vi tar helgen nu...
Citera
2020-02-27, 21:45
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananahammocken
Haha nej alltså det var jag som tyckte att hon skulle rapportera, Aftonbladet skiter nog i den kommentaren haha.

Ja, men 1177 har dissat människor som inte varit i riskområden, inte människor som varit där och symtom uppstår inom 2 veckor, vad jag förstår det som?

Jag som har varit aktiv i tråden under några timmar. Det var en i tråden tidigare som hävdade att en tjejkompis till honom nyligen befunnit sig i norra Italien och har fått hosta. 1177 hade sagt att det inte var någon fara eftersom hon inte hade någon feber.

Definitivt är det så att man inte kan lita på 1177 helt till fullo. Dom kan inte veta allt om en patient som ringer in och jag dömer inte dom för det. Men i ett sådant här fall borde dom väl ändå inte ignorera symptomet?
Citera
2020-02-27, 21:45
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Som någon annan skrev... Du verkar inte må vidare bra som det är. Jag tror du har hängt alldeles för mycket i den här tråden. Gå ut och andas frisk härlig luft istället.
Som sagt, du fortsätter att tugga på tomgång. Jag ska strax gå ut och skaffa mig lite mer nödvändigheter så att en eventuell frivillig karantän framför Netflix blir så behaglig som möjligt. Kom ihåg mina spydigheter när du undrar om du hamnat i DDR när du får suga av en gubbe i parken för ett paket toarullar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in