2020-02-27, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
På aktuellt nyss framkom att den smittade personen i Uppsalaregionen varit på jobbet med symtom. Tydligen en arbetsplats med flera hundra anställda. Vilken arbetsplats rör det sig om?

Jag läste någonstans om vad det var för företag, men har glömt... Men är helt säker på att den infon finns, läste det antingen här eller på någon nyhetssida.
Citera
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuigiCantenozzi
Munskydd kommer inte hjälpa alltför mycket, du behöver ett andningsskydd som används korrekt. PP3 är det som gäller.

Vilket inte heller hjälper om du pillar dig i dina ögon.
Citera
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Kina skickade 40 000 extra sjukvårdspersonal till Wuhan. Tror du vi kommer skicka motsvarande procent till olika härdar i Sverige? You do the math.

En mer rättvis jämförelse är att se EU och dess medlemsländer som motsvarigheten till Kina och dess provinser. Då skulle det innebära att vi i Norden skickar vår sjukvårdspersonal till Italien för att försöka stoppa smittan där. Jag tror inte ens den mest EU-älskande liberal skulle föreslå något sådant. Visar vikten av äkta nationell sammanhållning och att papperskolosser utan folklig förankring a la EU inte duger till annat än att sno pengar och omfördela bidrag.
Citera
2020-02-27, 21:23
Medlem
Man kan nog lugnt utgå ifrån en utveckling som liknar Italien, men där infördes tidigt undantagstillstånd och man har stängt ner hela städer. I Sverige kommer man inte att göra ett piss. Spridningen kommer att bli enorm närmaste veckan. Vi kan kanske räkna med uppåt tusen fall inom kort i Sverige. Då är sjukvården redan vid kapacitetstaket. Vad som sedan händer är svårt att föreställa sig.
Citera
Avslutad
Finns det nån hemsida som mäter minskningen av utsläpp pga detta? Vore intressant att se
Citera
Medlem
Xehkes avatar
MIGAL har ett oralt vaccin redo för distribution om 90 dagar. Helt galet om det stämmer.
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Ja detta tål att upprepas.
LUGNA NER ER FOLK.

Jaså och om man tillhör denna riskgrupp ska man vara lika lugn då?
Citera
Medlem

Får man fråga men har du fått den skyddsutrustning som du krävt?[/quote]

Nej. Varken landets smitthanterings beredskap finns på flygplatsen.
Direktiv gällande hantering eller skyddsutrustning har aldrig tillgodosetts.
Och på det har fåtal flighter in till flygplatsen med smittade passagerare har inkommit.

Flera flygbolag har iof ställt in sina flyg till drabbade destinationer.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Hur väl funkar munskydd egentligen...? Tänker att det kanske är mer effektivt i väldigt tätbefolkade områden. Eller?
Ja, absolut. Munskydd är ju smått meningslösa om man inte stöter på andra människor. De som är så lyckligt lottade att de är självförsörjande i någon stuga ute mitt i geografin behöver knappast oroa sig för smitta, de kan i lugn och dricka sitt kokkaffe och invänta att stadslämlarna dött ut och faran kan blåsas över gör denna gång. Skulle detta vara ett luftslott så blir vi nog alla lika lyckliga, vi har bara fått oss ännu en påminnelse om hur bräckligt livet trots allt är. Jag är storstadsbo, därav mitt dåliga tålamod med snackpåsar som skiter där de äter och dessutom förväntar sig vuxenpoäng på köpet (mitt inlägg är alltså riktat mot dem som tar åt sig av vad jag skriver, börjar någon böla över tonläget så träffar min kritik rätt person).
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
På måndag kommer allt fixas enligt SVT, då ska krishanteringsrådet (eller vad det nu hette?) ha möte... Simma lugnt så länge

På måndag är det redan försent.

Vasaloppet startar på lördag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
EN har corona efter 1 minut smittar hen två personer som efter 1 minut också smittar två personer var osv... 2, 4, 8, 16, 32...…efter 34 minuter så har hela jordens befolkning fått Corona.

Läste någonstans att då man spårar så spårar man sådana som utsatts för corona-människan minst 15 minuter. Handlade om någon sorts EU-standard så det var nog i något av de europeiska medierna som jag bläddrat igenom idag. Antar att det tidsspannet bygger de på internationell samlad erfarenhet. I amerikansk media läste jag för ett tag sedan att då de spårar folk som rest så spårar de inte hela vagnar utan bara de som suttit på ett viss avstånd från den smittade.

Men jag läste också om ett kinesiskt fall som hade bara gått förbi ett corona-fall. Ingen djupare info om corona-människan hade nyst precis då. Det var på någon av de statsägda kinesiska medierna som jag inte orkar leta rätt på just nu.
Citera
2020-02-27, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Det går inte att lita på några siffror kring dödlighet. Råder dig att inte ens försöka. Allt mellan 1%-10% är möjliigt.
Fast nu när det kommer härja i Sverige så tycker jag det spelar roll. Men ja du har rätt. Dock tror jag på runt 4-5%

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.18.20024539v2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in