2020-02-29, 20:34
Medlem
Varför har HELA VÄRLDEN massa fall av Corona men inte Kambodja , Vietnam, Thailand osv som lever på just turismen?
Alla är friska där 🤡🤡🤡🤡
Citera
2020-02-29, 20:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Jovisst, men nu ser inte verkligheten ut så, att folk stannar hemma bara för att de "borde" ta eget ansvar.

Den här större vårdkapaciteten du nämner, har du några konkreta siffror jag kan använda? Hur många är idag inlagda på sjukhus i onödan och kan sparkas ut för att bereda extra plats?

Totala antalet sängar i sjukvården lär ju inte räcka till Coronapatienter om det sätter fart som i Wuhan. Danskarna planerar använda sina kaserner när sjukhusen är fulla. Tyvärr har Sverige gjort om kasernerna till högskolor o annat.
Citera
2020-02-29, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Varför sprids viruset så sakta i Sverige? I dag har vi bara ett enda nytt fall. I Italien, Iran och Sydkorea sker ökningen av antal fall explosionsartat. Visst, länderna har större folkmängd, men ändå.

Kan det bero på årstiden?

2 nya fall idag, uppe på 13. Många faktorer spelar in. Som någon skrev tidigare, sydkorea såg det lugnt ut upp till 100 fall, sen exploderade det. Det kallas exponentiell tillväxt, ser lugnt ut i början, sen stiger det brant. Risken finns att det tar fart även i Sverige med andra ord.
Citera
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Så hur blir folk smittade? Även om man vidtar de åtgärder som krävs så har ju över 1000 människor smittats i italien. Och 13 i sverige? Även om man tvättar händerna med tvål, handsprit och använder sig utav mask så kan man lätt bli smittad? Räcker det att bara vara nära en person på samma sätte i bussen?

nej det smittar inte genom att sitta nära en person , viruset är dropp/vätskeburet
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Nej tyvärr så har de inte rätt angånde 1% death rate, hur de får den siffran tror jag ingen kan svara på. T.om de värsta syndabockarna nämner ju inte lägre än 4.3% just nu, medans den verrkliga är snarare det dubbla med intensivvård. Utan är den runt 20%.

Sa inte Kina att det var något över SARS v1? Dvs drygt 10?
Citera
2020-02-29, 20:36
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.aljazeera.com/news/2020/02/coronavirus-outbreak-bigger-latest-updates-200228232914773.html

USA har fått sitt första dödsfall.

Oj! Av hur många konstaterade fall?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Tänker på alla stackars arbetare på jordens krematorier :/ de lär ju få jobba dygnet runt fram tills jul minst. Om någon månad lär Norden börja få rullning på fallen vi med
Jag tror att när det kommer igång på allvar så blir det massgravar. Det kommer inte att funka att bränna alla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Ok. Verkar som att vi kan börja med siffran 100 ordinarie intensivvårdsplatser.

Låt säga att försvaret kan skramla fram ytterligare 200 rostiga sängar och mögligt material från något överblivet bergrum som inte blev nerlagt på 90-talet, så har vi i BÄSTA fall plats för totalt 300 patienter. Vi räknar positivt här. (Var vårdpersonalen skall komma ifrån låter vi vara osagt, men vi låter vår SuperRegering trolla fram dessa).

Procentuellt verkar 2% av de som blir sjuka kräva kvalificerade vårdplatser. Detta ger oss, att när 15000 personer blivit smittade, då är vården full. Först då kommer vi förstå varför kineserna gör som de gör.

Dubbleringstiden verkar internationellt vara ca 2.5 dagar, så låt oss säga tre dagar, vilket ger oss följande antal smittade:

2020-02-29: 13
2020-03-03: 26
2020-03-06: 52
2020-03-09: 104
2020-03-12: 208
2020-03-15: 416
2020-03-18: 832
2020-03-21: 1664
2020-03-24: 3328
2020-03-27: 6656 => 133 svårt sjuka, ordinarie sjukvård är nu full.
2020-03-30: 13312
2020-04-02: 26624 => 532 svårt sjuka, den framtrollade extrakapaciteten är nu full.

2020-04-03: Nya sjuka avvisas och får gå hem. Här misstänker jag att Sverige stängs ner på allvar.

Senast i början av april kollapsar vårdsystemet. Och detta förutsätter att vi samtidigt har all personal frisk och kry.

Framöver litar jag på min egen beräkning, ända fram tills den dag Löfven kläcker ur sig antalet extra "hemliga" vårdplatser och varifrån personalen skall komma. Jag vill inte behöva höra: "Vi har varit naiva".

Själv hoppas jag på att jag har riktigt jävla fel.

Detta kan skrämmande nog vara en helt rimlug bedömning.

Sen är ju inte sjukvårdspersonal, poliser, det lilla fåtalet militärer vi har i Sverige, servicetekniker och arbetare som ser till att elnät, VA-system, kommunikationsinfrastruktur m.m. fungerar immuna mot viruset eller immuna mot normala mänskliga instinkter att rädda sig själva och sina familjer.

Eftersom Sverige är det överlägset mest vanstyrda och oseriösa landet i Norden så är risken stor att smittspridningen blir värst här, varpå Norge, Danmark och Finland kanske känner sig tvungna att stänga sina gränser mot Sverige, vilket lär orsaka stora störningar i transporter, vilket lär leda till tomma mataffärer och svält, vilket i sin tur lär leda till kaos och våldsamheter.

Det sägs ofta att även västerländska och någorlunda civiliserade samhällen är "nio måltider från anarki" eller "nine meals away from anarchy". Det vill säga att när folk inte har fått äta på tre dygn så är de beredda att göra nästan vad som helst för att få mat. Detta kan mycket väl bli verklighet på vissa ställen inom bara några veckor.
Citera
Medlem
Gnomonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Vet inte riktigt vad ditt syfte nu är med det här? Låt mannen spela lite golf, han har blivit utsatt för ett sånt hets och varit en mer jagad man än någon annan.

Still vänta hela Amerika från botten till toppen. Sen 1950 talet här frågan ställt sig om du varot nöjd med presidenten de senaste fyra åren. Har du koll på hur många procent som svarade ja?

Har trumpen inga RÅDGIVARE som informerat gubben om den Muterande VirusHYDRAN o DROPPVIRUS? Golf kan galningen glömma snart sitter han i karantän o twittrar, sen slipper jag höra hans eviga MANTRA fejk News puh.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Nej tyvärr så har de inte rätt angånde 1% death rate, hur de får den siffran tror jag ingen kan svara på. T.om de värsta syndabockarna nämner ju inte lägre än 4.3% just nu, medans den verrkliga är snarare det dubbla med intensivvård. Utan är den runt 20%.

Självklart, i din förutbestämda värld.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Så hur blir folk smittade? Även om man vidtar de åtgärder som krävs så har ju över 1000 människor smittats i italien. Och 13 i sverige? Även om man tvättar händerna med tvål, handsprit och använder sig utav mask så kan man lätt bli smittad? Räcker det att bara vara nära en person på samma sätte i bussen?

Självklart blir man smittade om man är inom 1-2 meter ifrån en person som är smittad. Räcker med att vara bredvid en smittad under en mycket kort stund.
Tunnelbana, buss och tåg är det absolut mest riskabla då luften bara cirkulerar runt och sprids genom vagnen...
Corona viruset smittar genom aresolerna, alltså luftvägspartiklar som kommer ut i utandningsluften. Det behövs alltså varesig nysning eller hosta för att smitta andra. Det är därför folk smittar under hela inkubationstiden trots att de inte fått symptom ännu. Det har nyligen publicerat en stor studie om detta som en grupp forskare gjorde i England och den bekräftades av forskarna i Kina.
Citera
Medlem
MorT2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Hört rykten om Järfälla, men kan inte bekräfta..

Vart har du hört de ryktena? Tänker du på videon på de två i overall och munskydd på balkongen? Det var Rinkeby. Dock stod platsen anvisad som Hässelby eller dyligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in