2020-03-01, 12:58
Medlem
Dorniers avatar
Beträffande pannlampa, köp en som är vattentät och har rött ljus.

Rött ljus syns inte lika mycket på håll vid mörker, om man måste hålla sig dold. Vattentät om det regnar såklart.

Silva har bra pannlampor. Man behöver inte köpa den dyraste för flera tusen, det finns såna för några hundra.
Citera
2020-03-01, 13:01
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Ok, jag har ett större gasolkök, ett sånt man förvarar i en liten väska, det har piezotändare, har funkat hittills.

En piezotändare har en liten kristall i sig som ger ifrån sig en gnista varje gång den slås till med ett metallstift. Kristallens inneboende problem är dock att efter tillräckligt många slag så går den i bitar och blir obrukbar.

Men så länge man även kan tända "piezeoköket" med en låga eller annan gnista när den inbyggda tändaren är död, så är det inga problem.
Citera
2020-03-01, 13:02
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Beträffande pannlampa, köp en som är vattentät och har rött ljus.

Rött ljus syns inte lika mycket på håll vid mörker,

Dessutom lämnar rött ljus ens mörkerseende intakt.
Citera
2020-03-01, 13:03
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Dessutom lämnar rött ljus ens mörkerseende intakt.

Precis.
Citera
2020-03-01, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Och tänk inte negativt på att du är 1.60 som du skrev. Det kanske är en fördel. Om vi nu ska tala om kaos, så är mycket också ren slump. Vem vet, plötsligt har du jägar-Nisses eller kaos-Hassans vapen. Ombytta roller.

För framtiden: jägarexamen, ja.

Jo, så kan det vara. Som liten kvinna vet man att man måste vara beredd på att någon kan ge sig på en. Ingen förväntar sig att man ska kunna försvara sig. Men allt sitter inte bara i fysisk styrka, mycket sitter i huvudet.
Citera
2020-03-01, 14:59
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP123
Jo, så kan det vara. Som liten kvinna vet man att man måste vara beredd på att någon kan ge sig på en. Ingen förväntar sig att man ska kunna försvara sig. Men allt sitter inte bara i fysisk styrka, mycket sitter i huvudet.

Absolut. Och är du ung, frisk och i ok fysisk form så har du flera stora fördelar.

Att t.ex. trycka en kulspetspenna med all kraft i halsen på en förövare kan också lösa ett problem.
Senast redigerad av farbror Sven 2020-03-01 kl. 15:01.
Citera
2020-03-01, 15:22
Medlem
raviolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Om man idag fyller dunkar, flaskor med kranvatten, blir inte vattnet "stale" efter ett tag? Odrickbart?

Du har redan fått bra svar här om lagring, men jag vill också tipsa om att när det är dags att dricka så ska det hjälpa att ”vispa runt” i vattnet så att det får i sig lite ny luft. Det ska tydligen göra smaken bättre om det har varit lagrat länge, har inte haft möjlighet att testa själv.
Citera
2020-03-01, 21:24
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Vilka typer av varor tror ni det kommer bli brist på inom de 2 närmsta veckorna?

Vad jag hittills sett:
* Munskydden (de vita), vet ej status för de bättre gummi maskerna.
* Handsprit.
* Konservburkar verkar gå åt i större omfattning än tidigare (ej brist - mer utplockat)
* Storpack med kolhydrater, tex ris har jag också uppmärksammar (ej brist - mer utplockat)

* Engångshandskarna kan jag tänka mig kommer gå åt om det uppmanas från myndigheterna att skydda sig från droppsmitta.
*Ögonskydd?

Vad tror ni?
Citera
2020-03-01, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Vilka typer av varor tror ni det kommer bli brist på inom de 2 närmsta veckorna?

Vad jag hittills sett:
* Handsprit.
* Konservburkar verkar gå åt i större omfattning än tidigare (ej brist - mer utplockat)
* Storpack med kolhydrater, tex ris har jag också uppmärksammar (ej brist - mer utplockat)

* Engångshandskarna kan jag tänka mig kommer gå åt om det uppmanas från myndigheterna att skydda sig från droppsmitta.
*Ögonskydd?

Vad tror ni?

I stan där jag bor är alla filter av klass FP3 slut.
Mesta slutsålt av halvmasker/helmasker, nitrilhandskar, skyddsglasögon och handsprit.
Konserver är betydligt mer urplockat än tidigare.
Citera
2020-03-01, 21:43
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn

Vad jag hittills sett:
* Handsprit.

*Ögonskydd?

Vad tror ni?

Tydligen har folk börjat hamstra främst torrvaror och konserver enligt en artikel på SVT där man intervjuat personal på större matbutiker

Citat:
Oron för coronaviruset har i helgen lett till en kraftig ökning i försäljning av torrvaror och konserver i flera stora matbutiker. Butikspersonal som SVT Nyheter har pratat med beskriver situationen som mycket ovanlig.
Ralf Flanders, butikschef på Stora Coop i Bromma i Stockholm – Sveriges största Coop-butik – beskriver situationen under lördagen som extrem.
– Försäljningen av torrvaror som pasta, ris och olika typer av konserverad mat ökade med 60 procent. Det är helt otroligt, säger han.

[.....]

– Jag har inte varit med om något liknande tidigare. Det har gått mycket pulvermjölk, det har varit slut hela helgen. Även konserver – bönor, korv och grönsaker, säger en anställd i butiken.
– Det är väldigt utrensat, det började på torsdagen. Kunder har påpekat att de vill bunkra upp på grund av coronaviruset.
– Det ser man med blotta ögat att folk har plockat ut. Det är väldigt specifikt: köttkonserver, ris och pasta. Allt som är konserverat och torrt har gått.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraftigt-okad-forsaljning-av-torrvaror
Citera
2020-03-01, 21:56
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Tydligen har folk börjat hamstra främst torrvaror och konserver enligt en artikel på SVT där man intervjuat personal på större matbutiker

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraftigt-okad-forsaljning-av-torrvaror
Fyfan, hade helt missat den artikeln. Trodde inte det var såpass hårt tryck i Stockholm.

Jag tror att den stora folkrusningen (oavsett antalet smittade i Sverige) kommer när WHO går ut med att detta är en pandemi. Då tror jag fan det blir en rusning till butikerna som vi aldrig tidigare har skådat.

Det jag måste ordna är fler engångshandskar och ögonskydd då det ändå tillhör det grundläggande skyddet.
Citera
2020-03-01, 22:13
Medlem
Jag brottas nu ned frågan om det är dags att börja bära engångshandskar när jag lämnar hemmet?

Har införskaffat 1400 nitrilhandskar och funderar på att skaffa fler innan folk inser att det är minst lika viktigt som ansiktsmask.

Viruset finns där ute nu och det krävs ju bara att man använder en kundvagn som någon smittad vidrört med snoriga fingrar, att man tar emot en smittad sedel, trycker på fel hissknapp, nuddar fel matbricka så sitter man i skiten.

Än så länge är ju smittspridningen någorlunda begränsad men vid någon tidpunkt kommer det ju bli dags att bära handskar ute i samhället och vid något senare tillfälle blir det dags att bära mask.

Hursomhelst. Jag känner att jag vill börja bära handskar redan nu men problemet är det sociala stigmat. Det blir pinsamt att vara först att promenera runt med blå nitrilhandskar, folk kommer stirra och tycka att jag är paranoid.

Så när är det egentligen dags tycker ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in