2020-02-27, 18:45
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag har ingen aning vad Stilnoct förpackas i, det kanske inte ens är inhandlat med recept i Sverige. Men man får vibbar av att någon i huset kan ha brottats med egna demoner, eller så har man som en del i planeringen beställt tabletterna. Mina kunskaper om olika nätshoppar och om Stilnoct säljs med det namnet utomlands är tyvärr bristfälliga. Det måste i alla fall ha stått så på burken.

Om nu "vittnet Fredrik" kommer ihåg rätt eller verkligen har sagt så. I det sekretessbelagda FU-protokollet finns det sannolikt korrekta uppgifter. Men, helt enligt praxis, är detaljerna i denna FU förborgade för alla Kalle Blomkvistare.
Citera
2020-02-27, 18:47
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vill man använda sig av alternativa metoder står det var och en fritt.
Denna icke vetenskapligt beprövade metod som Reimer rekommenderar och liknande inställning - kan vara en anledning till förfallet likaväl.
Om föräldrarna greppade alla halmstrå och fick för sig att ME är botbart. Efter stora förhoppningar kan djup besvikelse komma - ihop med skuld.

Det finns mycket kritik kring den dyra metoden. Dels hur den är uppbyggd pedagogiskt och kan frambringa skuld att inte tänka tillräckligt rätt om framsteg uteblir. Dels att ledaren inte är utbildad (legitimerad) och det finns ingen uppföljning.
Fortsättningsvis så krävs att de signerar ett mer än märkligt kontrakt.

Ett barns självmordförsök är tillräckligt allvarligt för att man okritiskt ska rekommendera metoden.
Jag hoppas verkligen inte Sverige sväljer humbug på det sätt som läkare i Norge gjort.
Det är i sig mycket intressant att Reimer själv rekommenderar LP och samtidigt jagar annat med blåslampa. Dubbelmoral per se.

September 2019:
Reimer har ekonomiskt intresse i LP. Hans släkting har ett företag. Och han är delägare.
Citera
2020-02-27, 18:47
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Har du ordagranna källor till uppgifterna som jag har fetat?
Har sett att du skrivit dessa uppgifter ett antal gånger i tråden.
Tack på förhand.

Nej uppgiften att Hanna skulle blött från magen är endast något som framförts i Höglunds bok.
En teori från en av de första poliserna på plats som förklaring till blodstänk runt Hannas mun, blodstänk som också fanns på närliggande sängkläder.
Ingen annanstans har det officiellt framkommit något om blodstänk runt Hanna.

Det är MYCKET osannolikt att dessa blodstänk skulle kommit från en blödning i hennes mage. Se nedan.
Dessutom - har det uppkommit blodstänk på täcket eller kudden vid Hannas kropp - borde hon ju faktiskt varit nedbäddad när hon mördades.
En märklig omständighet att hon skulle hon gått och lagt sig - och väntat på att bli ihjälstrypt?

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej det är fel.
Hon har inte tagit sömnmedel - som i stort sett aldrig orsakar en blödning i den redan kraftigt sura magslemhinnan - och därför fått en ”blödning från magen”. Det är dumheter, oavsett i vilken bok det står.

Det finns betydligt mer som kan ge små blodstänk runt munnen eller runt ansiktet på en ihjälstrypt kvinna.
Ihoppressade skadade övre slemhinnor, hon kan ha bitit sig i tungan, i läppen, ihoptryckt luftstrupe med skadad vävnad, skadad matstrupe i halspartiet, vidgade kärl med kärlbristningar pga strypningen.

Har hon hostat upp blod kommer det från luftvägarna eller ur munslemhinnan eller tungan.
Absolut inte ända nerifrån magsäcken.

Dessutom försöker någon som håller på att bli stryp automatiskt ta sig loss. Man fäktas och river, försöker lossa greppet runt halsen, kanske också river sig själv på halsen.

Nej - det är helt orimligt att Hannas små blodstänk skulle tagit den långa vägen från magsäcken upp. Hon har inte fått någon ”blödning i magsäcken” pga pH-neutral sömnmedicin som är betydligt mindre sur än magsyran.
Man hostar inte upp maginnehåll - man kräks upp det. Då blir det betydligt mer som kommer upp efter en kvällsmåltid, som hon ju ätit, än bara lite blodstänk.
Senast redigerad av Solglittret 2020-02-27 kl. 18:51.
Citera
2020-02-27, 18:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Reimer har ekonomiskt intresse i LP. Hans släkting har ett företag. Och han är delägare.
Jaha, delägare. Då går det bra att rekommendera ovetenskapliga metoder.

Vore nog hög tid för en kritisk artikel i svensk media om LP.
Citera
2020-02-27, 18:52
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Jaha, delägare. Då går det bra att rekommendera ovetenskapliga metoder.

Vore nog hög tid för en kritisk artikel i svensk media om LP.
Ja. Det är katastrof att de sätter en sådan rubrik och lägger artikeln bakom en betalvägg. LP rekommenderas inte i Sverige alls.
De som genomgår LP måste skriva på ett bindande avtal att inte kritisera metoden offentligt. Det kostar mkt pengar att gå 3dagarskursen. En kurs som går ut på att man ska tänka sig frisk. Om man inte blir frisk anser de som förespråkar LP att det beror på patientens bristande motivation. Alltså det är den sjukes fel att den fortfarande är sjuk.
Senast redigerad av Lillamig72 2020-02-27 kl. 19:00.
Citera
2020-02-27, 18:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Om nu "vittnet Fredrik" kommer ihåg rätt eller verkligen har sagt så. I det sekretessbelagda FU-protokollet finns det sannolikt korrekta uppgifter. Men, helt enligt praxis, är detaljerna i denna FU förborgade för alla Kalle Blomkvistare.
Uppgiften om Stilnoct låter sannolik med tanke på uppgift om sömnmedel i FUP.
Svårt att förväxla med annat som Imovane eller Propavan.
Det som kan förväxlas är Zolpidem och Zopiklon men han säger ju det namn han minns.
Citera
2020-02-27, 19:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja. Det är katastrof att de sätter en sådan rubrik och lägger artikeln bakom en betalvägg. LP rekommenderas inte i Sverige alls.
De som genomgår LP måste skriva på ett bindande avtal att inte kritisera metoden offentligt.
Jag fördjupade mig då LP nämndes i tråden, var bland det mest oseriösa jag läst - så hur läkare inom vården i Norge okritiskt kan rekommendera detta är helt obegripligt.

Det är ju fullständigt bortom allt vad vården ska vilar på:
Vetenskap och beprövad erfarenhet.

Får de betalt eller vad fan är det frågan om??
Citera
2020-02-27, 19:03
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Jag fördjupade mig då LP nämndes i tråden, var bland det mest oseriösa jag läst - så hur läkare inom vården i Norge okritiskt kan rekommendera detta är helt obegripligt.

Det är ju fullständigt bortom allt vad vården ska vilar på:
Vetenskap och beprövad erfarenhet.

Får de betalt eller vad fan är det frågan om??
De som rekommenderar det har ett ekonomiskt intresse.
Citera
2020-02-27, 19:04
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
De som rekommenderar det har ett ekonomiskt intresse.
Alla läkare i Norge rekommenderar det inte.
Citera
2020-02-27, 19:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Alla läkare i Norge rekommenderar det inte.
Nej, gu'bevars och tack och lov.
Men de som gör sitter på höga stolar och det är nog så illa.
Sen är det illa om det okritiskt etableras i Sverige. Nu har dock Socialstyrelsen gjort utredning, via SBU, och sistnämnda ger Reimer svar på tal i debattartiklar.
SBU utredde forskningsläget över världen och senaste rön.
Citera
2020-02-27, 19:17
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Dubbelkollade nu och det stod:
"Sömntabletterna var av märket Stilnoct. Det hann han märkligt nog notera."
Jag har polistidningen och där står att poliserna tog en mikropaus i köket för att göra upp en plan.
Om de är vana att observera saker så kan de snabbt ha läst vad det stod på burken.
Citera
2020-02-27, 19:28
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Nej, gu'bevars och tack och lov.
Men de som gör sitter på höga stolar och det är nog så illa.
Sen är det illa om det okritiskt etableras i Sverige. Nu har dock Socialstyrelsen gjort utredning, via SBU, och sistnämnda ger Reimer svar på tal i debattartiklar.
SBU utredde forskningsläget över världen och senaste rön.
Ja. Reimer har gjort bort sig i Sverige. Så han siktar på Norge istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in