2020-02-27, 16:46
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Aftonbladet rapporterar:

Påve Franciskus har blivit sjuk och ställde därför in ett planerat möte under torsdagen, enligt AP. Det är oklart vilken sjukdom den 83-årige påven drabbats av, men under en mässa på onsdagen sågs han hosta och snyta sig.

Vi vet ju också att Irans ambassadör till Vatikanen är smittad. Om Påven har smittats i Corona så känns det som att apokalypsen är här. Som i en dålig Hollywood-rulle. Slutet är här, gott folk.

Är det konstigt att världens mest exponerade man blir smittad? Förmodligen inte.
Citera
2020-02-27, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Undrar hur många i Kina som återinsjuknat. Skulle vara intressant med den statistiken.
jag börjar tro att mer än mest är borta
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Fisher Termo Scientific

https://www.aftonbladet.se/a/GGbLKm

Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Eftersom viruset inte är luftburet, utan smittar vid nära kontakt vet man inte hur ett slutet ventilationssystem påverkar, enligt Anders Tegnell. NU är det lite olika bud, jag har sett många som säger att det är luftburet, men vem vet...vad ska man tro?
Går att läsa på hd.se

Det är luftburet: https://www.nhs.uk/conditions/sars/
Det fastslogs av forskare i hongkong redan under förra sarsutbrottet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Du ser på min lista och konkluderar att dödlighet och ålder nog inte hänger ihop?
Hmm
Viruset angriper ditt immunförsvar och det är det som ska tackla det. Alla människor över 50 har inte automatiskt dåligt immunförsvar. Ok?
Det är immunförsvaret som spelar den stora rollen när man angrips av bakterier och virus.
Citera
2020-02-27, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
C:a 14 %, har jag lärt mig i tråden idag.

EDIT: https://english.kyodonews.net/news/2020/02/944f1f45d408-virus-deaths-in-china-top-2700-total-infection-cases-exceed-78000.html

Är det korrekt att patienten blir sjukare än vid första tillfället?
Citera
Medlem
Citat:
Eftersom viruset inte är luftburet, utan smittar vid nära kontakt vet man inte hur ett slutet ventilationssystem påverkar, enligt Anders Tegnell. NU är det lite olika bud, jag har sett många som säger att det är luftburet, men vem vet...vad ska man tro?
Går att läsa på hd.se
Det är inte luftburet. I värsta fall är det en aerosolsmitta som smittar det område som blir vitt, när man andas ut när det är kallt på vintern, ungefär.
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Aftonbladet rapporterar:

Påve Franciskus har blivit sjuk och ställde därför in ett planerat möte under torsdagen, enligt AP. Det är oklart vilken sjukdom den 83-årige påven drabbats av, men under en mässa på onsdagen sågs han hosta och snyta sig.

Vi vet ju också att Irans ambassadör till Vatikanen är smittad. Om Påven har smittats i Corona så känns det som att apokalypsen är här. Som i en dålig Hollywood-rulle. Slutet är här, gott folk.

Inkubationstiden är inte 0 dagar så att dra några slutsatser får vi nog avvakta med.
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Är det korrekt att patienten blir sjukare än vid första tillfället?

Särskilt om man tar mediciner vid första tillfället.
Citera
2020-02-27, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Det är luftburet: https://www.nhs.uk/conditions/sars/
Det fastslogs av forskare i hongkong redan under förra sarsutbrottet
ja och det uttalade han igår! kn-ppg-ken där
Citera
2020-02-27, 16:49
Medlem
Med tanke på alla äckliga människor i kollektivtrafiken och annars som hostar, snörvlar och har sig kommrr det sprida sig SNABBT när det kommer
Citera
2020-02-27, 16:51
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minnessjuk
Han flög via Turkiet till Lettland och sedan tog bussen från Riga till Tallinn. Han fick höra under resan att en bekant i Iran hade fått corona-diagnosen och ringde ambulansen när han anlände på busstationen i Tallinn.

Stämmer bra det men jag undrar ändå om det fortfarande flygs reguljärt EU-Iran. Ingen flyger ju på Kina längre
Citera
2020-02-27, 16:52
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Går att läsa på hd.se

Kineserna har ju sagt sedan lång tid att det smittar via aerosoler, mindre delar än det vi kallar droppsmitta. Det är inte luftburet såsom mässling (vars hölje torkar och kan stanna lång tid och färdas långa avstånd), det är orsaken till förvirringen med olika uttryck. Aerosoler är svårt att säga på vilket avstånd som är säkert, men det beror väl på hur vindstilla det är. Jämför med andedräkten man kan se när det är kallt ute så förstår man aerosoler bättre. Droppsmitta(hosta och nysningar) som är ett par meter tycker jag verkar vara en dålig jämförelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in