2020-02-27, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Hur ser flygtrafiken ut från Iran nu? Idag kom Corona till Estland via en iranier som nyss flygit in från Teheran

Han flög via Turkiet till Lettland och sedan tog bussen från Riga till Tallinn. Han fick höra under resan att en bekant i Iran hade fått corona-diagnosen och ringde ambulansen när han anlände på busstationen i Tallinn.
Citera
2020-02-27, 16:00
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Här är teksten på italiensk från den källa du anger, ingn tvivel om att det står at de 37 är i intensiv vård:

https://www.repubblica.it/cronaca/2020/02/22/news/coronavirus_in_italia_aggiornamento_ora_per_ora-249241616/?ref=RHPPTP-BH-I249675643-C12-P3-S1.8-T2&refresh_ce

Nuovo bollettino della Protezione civile
Sono 528 i positivi, 474 in assistenza, 278 in isolamento domiciliare,
159 ricoverati con sintomi e 37 in terapia intensiva.

Google översatt till engelska:

"New civil protection bulletin
There are 528 positives, 474 in assistance, 278 in home isolation,
159 hospitalized with symptoms and [b] 37 in intensive care"

Kan du tänka dig att det är 37 tillfrisknade OCH 37 som ligger för inne för intensivvård.

l Capo della Protezione Civile, Angelo Borrelli ha aggiornato la situazione coronavirus in Italia incontrando i giornalisti. "Una buona notizia: in Lombardia ci sono 37 persone guarite su 305 contagiate". Così ha voluto esordire Borrelli. Oltre alle 37 persone guarite da coronavirus in Lombardia ci sono anche tre pazienti dimessi nel Lazio e due in Sicilia, ha aggiunto Borrelli. Poi il commissario per l'emergenza sul coronavirus ha tracciato un quadro della situazione globale nel nostro Paese: oltre 528 i contagiati, 474 in assistenza; 278 in isolamento domiciliare, 159 ricoverati con sintomi e 37 in terapia intensiva.

http://www.rainews.it/dl/rainews/articoli/coronavirus-borrelli-14-vittime-528-contagiati-37-persone-guarite-lombardia-155186bc-e276-4474-b529- c7e5e5218766.html
Citera
2020-02-27, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Splintergraft
Borde man inte straffa ''plague spreaders''? Läste en artikel att man gjorde så förr i tiden

Vilka skulle då straffa vilka...? Jag är precis hemkommen efter att ha handlat på ICA, och en av de anställda (civilklädd) skulle ta en varuvagn före mig. Hon har hand om livsmedelshanteringen i butiken, och jag frågade käckt: Jasså, du ska vara vanlig kund idag...? Och då vände hon sig om och hostade mig rakt i ansiktet 3 gånger. Jag kunde inte hjälpa det, utan sa att "Jasså, du har Kina-viruset?!", och hon fortsatte att hosta och svarade NÄ! Då kunde jag inte hjälpa det, utan sa "HUR VET DU DET?!?!" - Jag kunde sedan följa hennes väg rent akustiskt i hela butiken, och inte EN enda gång försökte hon ens hålla för munnen!

Så länge det personliga ansvaret för att inte smitta andra verkar vara nästintill noll hos ett flertal av de jag mött och det verkar som om dessa tycks tro att STATEN och de "hälsovårdande myndigheterna" tar ansvar för mig oavsett hur jag själv beter mig, - hjälper det inte ett skit med lagar, straff, påföljder av annat slag osv! Dessa bortskämda svenskar som bara så fort något sker sätter sig på röven och ropar på att någon annan ska lösa problemet ger då inte mig något hopp om att Sverige t ex skulle kunna klara en pandemi. Möjligen om man gjorde som i Nordkorea, där en man i karantän smet ut för att uppsöka en offentlig badinrättning, blev upphunnen av polisen och skjuten på fläcken.

Fastän jag var alert och försökte hålla mig på avstånd från folk hostades det rakt ut överallt, och även icke-hostande damer som borde vara hyfsat säkra att passera stod och korkade igen gångarna i butiken och babblade om att "Ja, hon har ju inte fått sova på nätterna för hon hostar så mycket!" är det ett under om jag inte får åtminstone säsongsinfluensan. Klarar jag mig ska jag om jag måste besöka affären igen i närtid göra det när där är lite folk - för folks omdömen litar jag inte ett skit på! Och vad gäller detta virus, och påplussat det dravel som pumpas ut från myndighetshåll, är jag helt klart fundersam vad gäller var detta landar.
Citera
2020-02-27, 16:02
Medlem
Samtidigt. I Svenljunga:

Citat:
SVENLJUNGA. Det nya coronaviruset smittar även det svenska näringslivet.

I Svenljunga har munskyddsfabriken infört nattskift och helgtjänst. Men samtidigt ifrågasätter experter hur bra maskerna skyddar mot smittan.

https://www.dn.se/ekonomi/pa-fabriken-syns-den-globala-coronaoron-total-rusch-efter-masker-vi-jobbar-dygnet-runt/
Citera
2020-02-27, 16:03
Medlem
Brittiska tidningar rapporterar att påven är sjuk (oklart varför dock) efter mässan igår medan ytterligare två högt uppsatta regeringsmedlemmar i Iran bekräftats smittade. Däribland vice presidenten.
Citera
2020-02-27, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BKKBaby
Taiwan har infört upp till två års fängelsestraff för folk som medvetet sprider smittan, upp till två års fängelse om man t.ex. åker tunnelbana då man vet att man är smittad.

De har även gjort det straffbart att hamstra resurser, d.v.s. att till exempel köpa på sig ett stort lager av hygienartiklar som det är brist på. Fängelse i straffskalan även där, samt dryga böter (500 000 kronors-klassen).

Skulle uppskatta om Sverige tog till liknande åtgärder men det är tyvärr bara önsketänkande. Vi funderar väl till och med på att göra det lagligt att sprida HIV vad jag vet. Synd att svenska makthavare är så urbota inkompetenta. Håll i er allihopa, för nu åker vi.

Det är redan olagligt om du medvetet sprider smitta. Mord, misshandel och försök till grovmisshandel eller grovmisshandel blir man dömd för.
Citera
2020-02-27, 16:05
Medlem
Okapihjords avatar
Bor i Göteborg. Sonen 14 år är förkyld och hostar. Han har umgåtts nära med en klasskompis som varit i norra Italien på sportlovet. Denna kompis är också förkyld och hostig och vi tror att sonen smittats av kompisen.

Jag ringer 1177 men sköterskan säger att det inte är någon fara så länge sonen inte har feber!
Barn blir ju inte lika sjuka av Corona sägs det, så visst är väl detta märkligt?!

Själv är jag astmatiker med ett flertal lunginflammationer bakom mig efter olika virusinfektioner. Detta känns inte helt hundra tycker jag.
Citera
2020-02-27, 16:05
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
På det nedskjutna planet i Iran var majoriteten på väg till Canada och i stort sett resten till Sverige.
Mångkultur är berikande på de mest oväntade sätt.

Vi kan nog förvänta oss att Iranierna kommer hit andra vägar när direktflyget inte går längre. Svårt att säga hur. Turkiet stängde gränsen mot Iran men det går kanske att muta sig in ändå. Räkna med att många desperat vill fly från smittan, "hem" till Sverige för möjlighet till bättre vård.
Citera
2020-02-27, 16:06
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwejSwej
Statliga Centers for Disease Control and Prevention i USA gick häromdagen ut med ett meddelande till allmänheten om hur de förbereder sig för ett kommande utbrott och hur befolkningen bör börja förbereda sig. Deras bedömning verkar skilja sig ganska rejält jämfört med vår motsvarande myndighet.

Ljudinspelning och transkript
https://www.cdc.gov/media/releases/2020/a0225-cdc-telebriefing-covid-19.html

Fan vad otäckt. Norge har ju börjat förbereda sig på miljon smittade. Och statliga Centers for Disease Control and Prevention i USA menar att befolkningen ska förbereda sig på det kraftiga utbrott som komma skall. I Sverige har vi tydligen god beredskap för en miljon smittade. Visst inget land har kanske det, men att ljuga om att vi har god beredskap är bara så dumt. Erkänn som det är, men påpeka att ni försöker minimera följdverkningarna.

Många i min omgivning som inte är ett dugg rädda för detta coronavirus. Själv är jag livrädd då jag har satt mig in i detta mer än dom. Lyssnar noga på epidemiologer, virusforskare för att få ett grepp om vad jag kan förvänta mig. Inte börjat bunkra än men finns ju en möjlighet om detta eskalerar att jag kommer att göra det.
Citera
2020-02-27, 16:07
Medlem
I Finland har man frågerstund där regeringen får svara, live för tillfället. Har någon ens sett röken av svetsarn under denna tid. Ett jävla skämt är han.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006418502.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Håller helt med, sjukvården ska kunna ta hand om dom livshotande fallen som inte beror på corona också. Problematiken med coronasmittade är att om dom inte ligger på sjukhus så tvingas dom till karantän i hemmet. Och där visar data att viruset ger olika sjukdomsförlopp. Tydligen uppvisar man som drabbad ofta inte många symptom alls inledningsvis men senare i förloppet kan det bli mycket värre snabbt. Därför behöver man observera dessa patienter på sjukhus. Även dom som inte uppvisar några symtom. Dom som insjuknade kraftigt och snabbt blev otroligt nog bättre snabbare än dom med segare insjuknande. Detta vet man ju inte vad det beror på. Kvinnan i Sverige som man hela tiden har sagt mår bra i flera veckor vill man inte uttala sig om nu. Tyder på att hon kanske har blivit något sämre dom senaste dagarna.

I Kina tvingades man ju tidigt att neka vissa smittade plats på sjukhus. Troligtvis var det dom som bedömdes som relativt friska som nekades vård. Dom svårast sjuka stannade på sjukhus. Ändå fanns rapporter om att man tvingades åka mellan olika adresser och hämta döda kroppar. Det tyder på att man kan snabbt bli försämrad.
Och alla skottskadade/misshandlade som dimper in med jämna mellanrum
Citera
Avstängd
Stark-Senaps avatar
Kan någon förklara vad som är själva grejen med detta s.k. DÖDSVIRUS?

Tittar man på dölighet i relation till älder (och kombinerat med andra sjukdommmar) kan jag inte se att corona-19 är värre än den "vanliga" influensan som Kina ger världen en gång per år.

80+ years old 14.8%
70-79 years old 8.0%
60-69 years old 3.6%
50-59 years old 1.3%
40-49 years old 0.4%
30-39 years old 0.2%
20-29 years old 0.2%
10-19 years old 0.2%

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

Det hela känns som en hype som har gått över styr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in