Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Splintergraft
Borde man inte straffa ''plague spreaders''? Läste en artikel att man gjorde så förr i tiden
Vilka skulle då straffa vilka...? Jag är precis hemkommen efter att ha handlat på ICA, och en av de anställda (civilklädd) skulle ta en varuvagn före mig. Hon har hand om livsmedelshanteringen i butiken, och jag frågade käckt: Jasså, du ska vara vanlig kund idag...? Och då vände hon sig om och hostade mig rakt i ansiktet 3 gånger. Jag kunde inte hjälpa det, utan sa att "Jasså, du har Kina-viruset?!", och hon fortsatte att hosta och svarade NÄ! Då kunde jag inte hjälpa det, utan sa "HUR VET DU DET?!?!" - Jag kunde sedan följa hennes väg rent akustiskt i hela butiken, och inte EN enda gång försökte hon ens hålla för munnen!
Så länge det personliga ansvaret för att inte smitta andra verkar vara nästintill noll hos ett flertal av de jag mött och det verkar som om dessa tycks tro att STATEN och de "hälsovårdande myndigheterna" tar ansvar för mig oavsett hur jag själv beter mig, - hjälper det inte ett skit med lagar, straff, påföljder av annat slag osv! Dessa bortskämda svenskar som bara så fort något sker sätter sig på röven och ropar på att någon annan ska lösa problemet ger då inte mig något hopp om att Sverige t ex skulle kunna klara en pandemi. Möjligen om man gjorde som i Nordkorea, där en man i karantän smet ut för att uppsöka en offentlig badinrättning, blev upphunnen av polisen och skjuten på fläcken.
Fastän jag var alert och försökte hålla mig på avstånd från folk hostades det rakt ut överallt, och även icke-hostande damer som borde vara hyfsat säkra att passera stod och korkade igen gångarna i butiken och babblade om att "Ja, hon har ju inte fått sova på nätterna för hon hostar så mycket!" är det ett under om jag inte får åtminstone säsongsinfluensan. Klarar jag mig ska jag om jag måste besöka affären igen i närtid göra det när där är lite folk - för folks omdömen litar jag inte ett skit på! Och vad gäller detta virus, och påplussat det dravel som pumpas ut från myndighetshåll, är jag helt klart fundersam vad gäller var detta landar.