2020-02-27, 16:35
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananahammocken
Självklart förstår jag skillnaden mellan sjukdomar som olika virus ger upphov till. Men människor dör av i princip ALLA virus, och ändå kallas de inte dödsvirus? Mer det jag har synpunkter på, sen vet jag mycket väl att Sars-Cov 2 i större utsträckning ger upphov till livshotande infektioner, men människor dör av alla typer av virus, då borde du kalla dem för dödsvirus med.

Du missuppfattar mig totalt. Menar inte att ett dödsvirus är ett virus man kan dö av utan att dels risken att dö är kraftigt förhöjd och sen smittorisken på det. Det finns en orsak att detta kallas för pandemi och att vanlig influensa inte gör det.
Citera
2020-02-27, 16:36
Medlem
Reidjis avatar
Att man kan åka på det direkt efter att man tillfrisknat kommer göra detta virus väldigt seglivat. Lägg till upp till 2 veckors inkubationstid och att man smittar även utan symptom.

Sen att man blir sjuk är jag inte så rädd för. Det jag är rädd för är ifall man blir så pass dålig att man behöver sjukvård och det finns inte plats för alla söker vård för lite hosta och feber.
Citera
2020-02-27, 16:36
Avstängd
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zikavirus
I det stora hela tror jag inte det har med ålder att göra utan endast immunförsvar. Det är immunförsvaret som ska handskas med viruset, men som alla vet försämras immunförsvaret ju högre upp i åldern man kommer samt att man har mer sjukdomar som gammal.
Du ser på min lista och konkluderar att dödlighet och ålder nog inte hänger ihop?
Hmm
Citera
2020-02-27, 16:37
Medlem
Hemi57s avatar
600 personer hålls i karantän i Uppsala, efter att man misstänker smitta.
Provresultat väntas senare idag eller kväll.
Vet någon i de regionerna vilket företaget är?
Citera
2020-02-27, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TierraDelFuego
Varför påstår Folkhälsomyndigeten att viruset ej är luftburet och ej smittar via föremål som sjuka kommit i kontakt med? Även om det inte är helt säkert, borde de inte avfärda den möjligheten på det sätt de gör.
Viruset kan väl överleva ett tag på föremål vad jag läst. Finns också uppgifter att viruset spridits via ventilationssystem och rörledningar.

Det kan man fråga sig, luftburet är det inte så länge du inte står i närheten av någon som nyser. Det ska kunna överleva i upp till 9 dygn utanför värd under optimala förhållanden, märkligt att dom i Kina spruta blekmedel/desinfektionsmedel med kanoner utefter gatorna om FHM skulle ha rätt. Förstår inte var dom får sin information ifrån.
Citera
2020-02-27, 16:38
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
Att man kan åka på det direkt efter att man tillfrisknat kommer göra detta virus väldigt seglivat. Lägg till upp till 2 veckors inkubationstid och att man smittar även utan symptom.

Sen att man blir sjuk är jag inte så rädd för. Det jag är rädd för är ifall man blir så pass dålig att man behöver sjukvård och det finns inte plats för alla söker för att man har lite feber.

Tänk om man kan smittas hur många ggr som helst? Seglivat är ordet... Bara vaccin kan rädda oss då... Men viruset muterar ju konstant. Jäkla Kina alltså!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji

Sen att man blir sjuk är jag inte så rädd för. Det jag är rädd för är ifall man blir så pass dålig att man behöver sjukvård och det finns inte plats för alla söker vård för lite hosta och feber.

Undrar hur många i Kina som återinsjuknat. Skulle vara intressant med den statistiken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
600 personer hålls i karantän i Uppsala, efter att man misstänker smitta.
Provresultat väntas senare idag eller kväll.
Vet någon i de regionerna vilket företaget är?

Fisher Termo Scientific

https://www.aftonbladet.se/a/GGbLKm
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Du missuppfattar mig totalt. Menar inte att ett dödsvirus är ett virus man kan dö av utan att dels risken att dö är kraftigt förhöjd och sen smittorisken på det. Det finns en orsak att detta kallas för pandemi och att vanlig influensa inte gör det.

Vanliga influensor är etablerade och återkommande pandemier varje säsong? Vad jag förstår det som. Där människor dör och där sjuka smittar andra som kan dö.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Artikeln är låst, kan du sammanfatta?

Ser inte mer än du.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Superspridande flygvärdinna

https://www.youtube.com/watch?v=WB_YYtAmWUM

1.27min in i video

Ska ju inte gå enligt Anders ! Dessutom desinficerades Los Angeles flygplatsen !
Citera
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Tänk om man kan smittas hur många ggr som helst? Seglivat är ordet... Bara vaccin kan rädda oss. Men viruset muterar ju konstant. Jäkla Kina alltså!!

Dom säger att det är stor risk att corona kommer bli som en ny influensa som dyker upp varje säsong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in