2020-02-27, 12:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Håller med Dig att det besvaras för mycket frågor.

Hann Du se inlägget om "här finns FUP med hänvisning till FB", inlägget försvann ganska omg.
Jag blev lite förvånad att det slank igenom deras kontroll.

Nä hann inte se det.

Tyvärr blir rapporteringen så tunn, så jag gör annat mellan.

Jag såg att nyhetschefen på NA kommenterade i rapporteringen. Efter det blev det ganska tyst på SH, så jag hoppades på fortsatt rapportering och mindre svar på frågor. Men nej.

Hoppas att någon ber honom sluta svara på varenda fråga. Det är ju allmänna frågor om mordet. NU är det rättegång och frågorna borde ha koppling till det som just nu tas upp i rättegången.

Citera
2020-02-27, 12:17
Medlem
Förhör med Sillen:

Först var Hanna svävande i hur hon skulle göra med äktenskapet, sedan bestämde hon sig fö
att rädda äktenskapet ungefär samtidigt som Jonas bestämde sig för att avsluta sitt äktenskap.
Hanna bestämde sig senare för att skilja sig. Hanna har hela tiden haft vissa känslor kvar för
Stefan. Att Stefan ställt upp för henne under hennes dåliga mående, har gjort att hon känt en
tacksamhet som bidragit till att hon förlåtit Stefans otrohet.

Ja - där har vi det nog. Skuldkänslor och tacksamhet. Det är nog därför hon skyddar SD.
Senast redigerad av Picasso2 2020-02-27 kl. 12:19.
Citera
2020-02-27, 12:17
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Titt-ut...

Att SD skrattar i olika lägen kan ni lägga ned, det borde en viss självutnämnd psykolog här inne informerat om. Det är ett relativt vanligt sätt att reagera på vid stress och pressade situationer. Andra gäspar, andra nyser. Nästan som ticks. Väl känt inom polisen och än mer av förhörarna.
Har inget med att man är skyldig, bara att man är otrygg eller stressad i den situationen, som många är vid ett förhör eller liknande.

Golvbrunnen: Vattenlåset var inplockad och det ser ju ofta inte så trevligt ut under den i röret ut. Ganska naturligt att torka rent där. Dessutom kommer det lukt ur rören, så tror man att det är i området närmast. Bevisvärde noll.

Att det städades i tvättstugan efter pulversläckare är däremot nått som SD inte borde använda, det vqr en firma från försäkringsbolaget som sanerade tvättstuga och pannrum efter rökutvecklingen (bakeld), (som var före mordet).

Vattenspridare och belysning: Kan Polisen tagit vattenspridaren i beslag och därav behövde han låna? Kan han kopplat ur belysningen för att han behövde det uttaget till något för bevattningen?

Om ni vill nysta så skapa en tidslinje om alla tidpunkter nämns och används som fakta. Titta främst på chatt som skett under kvällen till och från vem, i ALL information i FUP:en.
Sen ser ni var vissa fakta används, som borde vara helt omöjliga att veta om man inte gjort på ett visst sätt. Här kommer fallgropen för SD!
Välkommen tillbaka EGT
Som vanligt med kloka inlägg när drevet intalar varandra. Ett tag var det en mosad broms som indikera mördare.

Med klipp ur 14 000 sidor om vad någon kommunicerat under flera år är jag övertygad om att få några av trådens mest illasinnade medlemmar att framstå som en mördare.
Citera
2020-02-27, 12:22
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han var där vid ett par tillfällen. Och en polis kände igenom SD från den gången. Han tog själv kontakt med poliserna - det var då han snackade om busarna "hotfulla män". Själva fan att fupen är så stor - det är stört omöjligt att hålla reda på vilken aktbilaga men läst vissa saker.

Nu pratar du nog om FUP sidan 12 i huvudprotokollet.

Jag pratar om rapporten på sidan 15:

Citat:
Han hade berättat för henne att han passerat fyndplatsen natten då Lena
mördats. Utifrån information som polisen gått ut med i media med bilder på mordplatsen, att
Lena påträffats där och att det hörts skrik en viss tid sade sig mannen ha kopplat samman
iakttagelser han gjort med mordet. Mannen uppgav att han sett en man röra sig från
mordplatsen, nedför slänten, med en påse i handen gåendes norrut mot gångbron i närheten.
Den manliga chauffören hade reagerade på att någon gick på platsen vid den tiden. Enligt
Magnus uppgav kvinnan att mannen sagt att han ringt 114 14, berättat om sina iakttagelser
samt lämnat namn och telefonnummer men aldrig blivit kontaktad av polis.

Samtalet registrerat på larmcentralen. FUP sid 220.

Citat:
Det avser HR 5700-20180515-0033 där ett samtal inkommer vid klockan 02:1 0:25 och
beskriver en mörkklädd man, vit påse, gående på motorvägen norrut men i södergående fil.
Angiven adress är E l8 /E20 Eurostop Boglundsängen, Boglundsängen Örebro. En patrull
skickas dit är och på plats vid 02:1 8:51 men hittar ingen person och ärendet avslutas med ej
spaningsresultat.

Blev lastbilsföraren någonsin förhörd?
Senast redigerad av PeterNoster 2020-02-27 kl. 12:28.
Citera
2020-02-27, 12:27
Medlem
Förhör med väninnan L*visa:

Lena största skräck var att leva ensam, något hon ofta uttryckte. Hon berättade vid något
tillfälle under uppskattningsvis hösten -17 att hon funderade på nätdejting. Hon trodde att det skulle bli svårt att hitta något på så sätt som kunde passa in i henne hektiska liv.

Kanske en orsak till att hon var så desperat efter SD?
Citera
2020-02-27, 12:28
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Det står förhörsdatum 2018-06-04. Förhör påbörjat kl 13.25. Förhör avslutat 15.17. Vad är fel där?
Jag tror jag börjar bli snurrig av allt läsande.... Men i början av förhöret beskriver JS att han lärde känna HD i oktober eller november 2018. Jag får inte ihop det.

Beskriv Hannas och din relation?

"Jonas träffade Stefan för ca 6-7 år när han hittade en geocash utanför Stefans tomt. Stefan kom ut och bjöd in Jonas på fika. Jonas är inte helt säker på att Hanna var hemma. I okt. eller nov. 2018 var det ett geocash event F AD i Uppsala. En kompis till Jonas kände Hanna och de började prata och fick bra kontakt. Etablerade en kontakt ett ömsesidigt klickande."
Citera
2020-02-27, 12:28
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Förhör med Sillen:

Först var Hanna svävande i hur hon skulle göra med äktenskapet, sedan bestämde hon sig fö
att rädda äktenskapet ungefär samtidigt som Jonas bestämde sig för att avsluta sitt äktenskap.
Hanna bestämde sig senare för att skilja sig. Hanna har hela tiden haft vissa känslor kvar för
Stefan. Att Stefan ställt upp för henne under hennes dåliga mående, har gjort att hon känt en
tacksamhet som bidragit till att hon förlåtit Stefans otrohet.

Ja - där har vi det nog. Skuldkänslor och tacksamhet. Det är nog därför hon skyddar SD.
Strunt, däremot är det inte omänskligt om hon tyckte LW under lång tid stegat upp och grävt sin egen grav.
Citera
2020-02-27, 12:30
Medlem
Honan6s avatar
Hur ligger straffskalan för mened?
Det är uppenbart att förutom SD har HD och JG undanhållit sanning och ljugit i förhör. Kan de komma undan åtal om de talar sanning under rättegången?

Vad det gäller inloggningar på LW:s konton på internet, har man inte hittat IP-adresser. Beror antagligen på att den som loggat in har använt sig av VPN-tjänster. De som använder Telegram använder gärna alla möjligheter för att inte kunna spåras...

------------

Uppdaterad Sammanfattning (light) på en sida som kan läsas direkt online (och laddas ned)

https://docdro.id/A4V1hJc

Länk till Nonada's Cloud med FUP ses på sid 14

För nytillkomna som varken vet vem den mördade eller den huvudmisstänkte är, så finns info på sid 23-25

Geocaching upptar en stor del av de inblandades liv och det finns en ofantlig mängd med bilder och text från de personer som figurerat i utredningen på deras GC-konton som ger en fingervisning om personligheterna.

Sid 2 finns länk till offrets GC-sida
Sid 6 länk till den misstänktes sida
Sid 7 länk till den tidigare medmisstänkta sida
Sid 8 länk till kompisen JG:s sida

Stämningsansökan läs och/eller ladda ned
https://docdro.id/xCp0Fwi
Citera
2020-02-27, 12:35
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack!
Ordning på dig.

Det som förvånar mig är att SD å ena sidan verkar planera själva mordet, men efterjobbet är slafsigt.

Måste ha varit mycket fokus på just MORDET.
Sedan är han väl van, att lite avspänd som han är (utan nerver) så klarar han vanligen av att sopa undan, manipulera och se ut som en glad skit. Tror han själv vill säga.

Kanske förstod han inte hur mycket blod det skulle bli.
Citera
2020-02-27, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Jag tror jag börjar bli snurrig av allt läsande.... Men i början av förhöret beskriver JS att han lärde känna HD i oktober eller november 2018. Jag får inte ihop det.

"Jonas träffade Stefan för ca 6-7 år när han hittade en geocash utanför Stefans tomt. Stefan kom ut och bjöd in Jonas på fika. Jonas är inte helt säker på att Hanna var hemma. I okt. eller nov. 2018 var det ett geocash event F AD i Uppsala. En kompis till Jonas kände Hanna och de började prata och fick bra kontakt. Etablerade en kontakt ett ömsesidigt klickande."
Man har gjort en hel del datum fel ganska ofta i dokumentet. Jag tror det beror på att detta är en tvåårsutredning. Folk som skriver ut förhören, de som intervjuas och så vidare, har ibland lite förvirrade uppfattningar vilket år och/eller månad man talar om. Lite förvirrande.
Citera
2020-02-27, 12:39
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix

FAD Uppsala var 2017
FAD Sundsvall var 2018
Citera
2020-02-27, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Finns det någon mer uppgift om att SD "svarade på jobbmail" kl. 23:00?

Om det stämmer som han skrev i konversationen borde ju dessa jobbmail inte vara så svåra att antingen styrka eller avvisa. Och i så fall även påvisa tidsspannet då dessa påstådda/eventuella jobbmail skrevs. Undrar om detta framgår i FUP.

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Undrar med vilken dator SD "svarade på jobbmail" (om detta stämmer som han skrev till LW kl. 23:00)?

I ovanstående inlägg av @GilGrissom82 står det att SD svarade på
jobbmail kl.23:00.

Jag har också läst om detta för några dagar sedan, men jag har
problem med att hitta tillbaka till vad jag läst. I början skrev jag
ner en hel del, men insåg att det tog för mycket tid...

Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det jag funderar över är att SD som - typ - sista meddelanden till LW skriver att han ska hålla på med ”jobb-mail”. Har man hittat sådana? Och exakt när har han i så fall hållit sej sysselsatt med detta?

(Har jättesvårt för att navigera och hitta tillbaka i FUP så jag kan ej citera... 😞 )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in