2020-02-27, 08:44
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralArmfeldt
Man har nog satt Löfven i ett, corona-skydd.

Oavsett vad man politiskt tycker om Löfven så tror jag flera av ledamöterna i riksdagen och regeringen har en skarp krissituation just nu.
Första och andra Corona fallet i Sverige är konstaterat. Förstår man konsekvensen av av viruset är det inte långsökt. Corona-kollapsen är här.
Löfvens totala passivitet i allt, ger vid hand under 20 procent. Gubben har varken intellektet eller ledarskapet att politiskt klara detta.
Vab-folket kommer att börja bränna hemma för få tillgång till hand sprit.
Här finns chansen för ett konservativt ledarskap om SD sköter politiska utspel väl.
Tror detta kommer synas ganska snart i kommande opinions undersökningar.
Ja, Corona kan bli ett nytt "Massinvandring 2015" för regeringen, men även för EU. Folk ser vilka handlingsförlamade lallare nuvarande politiker och etablissemang är i skarp belysning ännu en gång. Det enda styrande politiker har i huvudet är floskler och plakatpolitik, men i princip noll markkontakt.

Hur kommer SD hantera detta i så fall? Jag tycker mig se en alltför defensiv hållining från partiets sida, i syfte att hela tiden ställa sig in hos tänkta samarbetspartner i M och KD, eventuellt också L, och jag är rädd att SD därigenom missar chansen till ett rejält lyft i opinionen.
2020-02-27, 09:18
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, Corona kan bli ett nytt "Massinvandring 2015" för regeringen, men även för EU. Folk ser vilka handlingsförlamade lallare nuvarande politiker och etablissemang är i skarp belysning ännu en gång. Det enda styrande politiker har i huvudet är floskler och plakatpolitik, men i princip noll markkontakt.

Hur kommer SD hantera detta i så fall? Jag tycker mig se en alltför defensiv hållining från partiets sida, i syfte att hela tiden ställa sig in hos tänkta samarbetspartner i M och KD, eventuellt också L, och jag är rädd att SD därigenom missar chansen till ett rejält lyft i opinionen.

Instämmer.

Man bör göra som Salvini, driva hård opinion mot etablissemanget varför man inte stänger gränserna, speciellt för resenärer som kommer från riskzoner.

Det är så inkompetent från staten/myndigheter så man häpnar.
2020-02-27, 09:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
SD behöver inte vika ner sig och mötas halvvägs med M i migrationsfrågan. I ett regeringssamarbete är ju alla frågor uppe för förhandling och då är det högst rimligt att varje part får extra mycket genomslag för sina högst prioriterade frågor.

Precis, jämförelsen med M och S haltar för de har inte haft något genuint intresse för migrationsfrågan och har därför gladeligen förhandlat bort den frågan första förhandlingsdagen. En bättre jämförelse är MP som trots sin litenhet (Dock med ett stort stöd i förvaltning och media) får igenom sina profilfrågor, t.o.m. migrationen får de igenom trots att det inte är en miljöfråga. Jämför med MPs förhandlingsläge och ta det x5 baserat på storlek så får man SDs eventuella framtida förhandlingsläge. Tänk dig MP i en regering med 25 % av väljarna bakom sig; De skulle få 100 % av sin miljö-politik. Där hamnar SD med sin hjärtefråga.

S har förhandlat bort det mesta av sin politik för deras viktigaste fråga är regeringsmakten och den har de fått. För SD är migrationen vad regeringsmakten är för S; de kan offra det mesta för att få igenom sin linje i just den frågan.
2020-02-27, 10:00
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Samt Åkesson, om man får tro honom själv:

Åkesson: Hela mitt väsen är en kompromiss

Så sannolikheten för att han personligen kommer att förhandla som en treåring som stampar i golvet ser jag som tämligen obefintlig. Att det sen finns väljare som i sin enfald tror att ett parti kan diktera allting är ett pedagogiskt problem som de får hantera på andra sätt.

Undrar för övrigt vem som ska ersätta Bieler i Migrationskommittén nu när hon klivit av? Det var ju hon och Åkesson som satt i den för SD:s räkning.

I det förenklade narrativet "Om man är största parti som just nu inte sitter vid makten, så skall man ha statsministerposten och all makt, i himmelen och på jorden efter nästa val" ingår naturligtvis 3-åringsbeteendet som ett gångbart maktmedel.

Jag delar helt uppfattningen att Åkesson har en mognare syn på detta. Men opinionseffekterna av att förhandla bort viktiga frågor skall inte underskattas. Givetvis är "något" oftast bättre än "inget".
2020-02-27, 10:06
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Precis, jämförelsen med M och S haltar för de har inte haft något genuint intresse för migrationsfrågan och har därför gladeligen förhandlat bort den frågan första förhandlingsdagen. En bättre jämförelse är MP som trots sin litenhet (Dock med ett stort stöd i förvaltning och media) får igenom sina profilfrågor, t.o.m. migrationen får de igenom trots att det inte är en miljöfråga. Jämför med MPs förhandlingsläge och ta det x5 baserat på storlek så får man SDs eventuella framtida förhandlingsläge. Tänk dig MP i en regering med 25 % av väljarna bakom sig; De skulle få 100 % av sin miljö-politik. Där hamnar SD med sin hjärtefråga.

S har förhandlat bort det mesta av sin politik för deras viktigaste fråga är regeringsmakten och den har de fått. För SD är migrationen vad regeringsmakten är för S; de kan offra det mesta för att få igenom sin linje i just den frågan.

Möjligen kan det vara ett problem att hitta frågor där man kan förhandla till sig (ytterligare) "migration" från M och KD. Dels går de tänkta samarbetspartierna redan rätt långt i den önskade riktningen, dels tror jag inte det finns speciellt många potentiella trätofrågor i övrigt.
2020-02-27, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Möjligen kan det vara ett problem att hitta frågor där man kan förhandla till sig (ytterligare) "migration" från M och KD. Dels går de tänkta samarbetspartierna redan rätt långt i den önskade riktningen, dels tror jag inte det finns speciellt många potentiella trätofrågor i övrigt.

M och KD får nycklarna till Rosenbad och framtida cred för att ansvara för en politik som för Sverige i rätt riktning. Det borde vara tillräckligt för att SD ska få igenom väldigt mycket av sin migrationspolitik.
2020-02-27, 10:15
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman

Svårt att göra en farsot till en politiskt gynnande fråga i ett upplyst land. Bara en obetydlig andel av väljarkåren kan få för sig att "detta är sjuklöverns, EU:s och storfinansens fel - och det hade inte hänt med SD vid makten" - typ.

Alla de drakoniska åtgärder man kan tänka sig vidtar ju svensken helt frivilligt (egen karantän, isolering i hemmet mm, provtagning utanför akutmottagningarna mm) - det finns inga förebyggande åtgärder annat än av hygienkaraktär (inga vaccin) och uppenbarligen är det inte digerdöden vi talar om, i vart fall om man litar på hittillsvarande statistik.

Att föreslå att stänga danska gränsen och isolera Göteborg med omnejd blir troligen opinionsmässigt kontraproduktivt.
2020-02-27, 10:19
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
M och KD får nycklarna till Rosenbad och framtida cred för att ansvara för en politik som för Sverige i rätt riktning. Det borde vara tillräckligt för att SD ska få igenom väldigt mycket av sin migrationspolitik.

Inte otänkbart på något sätt. Kanske till och med troligt, givet risk/vinst-bedömning av att sitta i regeringsställning i en litet knepig tid framöver.
2020-02-27, 10:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralArmfeldt
Man har nog satt Löfven i ett, corona-skydd.

Oavsett vad man politiskt tycker om Löfven så tror jag flera av ledamöterna i riksdagen och regeringen har en skarp krissituation just nu.
Första och andra Corona fallet i Sverige är konstaterat. Förstår man konsekvensen av av viruset är det inte långsökt. Corona-kollapsen är här.
Löfvens totala passivitet i allt, ger vid hand under 20 procent. Gubben har varken intellektet eller ledarskapet att politiskt klara detta.
Vab-folket kommer att börja bränna hemma för få tillgång till hand sprit.
Här finns chansen för ett konservativt ledarskap om SD sköter politiska utspel väl.
Tror detta kommer synas ganska snart i kommande opinions undersökningar.
Med tanke på att sjukvården går på knäna redan innan Corona så lär detta inte bli vackert.
2020-02-27, 10:33
Medlem
Citat:
Jovisst, men för att SD ska få uppleva ytterligare en stor tillströmning av väljare krävs en stark nä-nu-jävlar-trigger av det slag som skjut- och sprängepidemin under hösten blev, och det syns ännu inga tendenser till detta gällande förnedringsrånen trots att frågan har varit rykande het under merparten av februari och täcker in mätperioderna för alla utom möjligen Novus (släpar alltid långt efter) och Demoskop (för tidigt i månaden). Men vi får nog invänta mars för att vara säkra.

M har däremot ökat, och det är ju en möjlig väg för saken att ta när steget till SD känns för långt. Alltså, om skräcken för förnedringsrån och allmänt tilltagande laglöshet sprider sig bland medelklassföräldrar i Stockholms 'finare' ytterområden/förorter typ Bromma/Nacka/Sollentuna/Täby – där det finns gott om borgare som är lite fina i kanten och som gick till C/L när M började lukta misstänkt SD-nära – så kan det ju bli så att man kryper tillbaka till M i full vetskap om att det är ett indirekt stöd för SD. Det är ju en bra värvningsväg att ha för blågula blocket eftersom C/L-väljare är hundra gånger lättare för M att fånga än för SD. Tidigare har tillväxten för blågula hängt på att SD lockar från S, medan övrigt bara har varit intern blågul kannibalism.
Så här ser UK på nästa regeringsbildning och SDs siffror i dag.

https://www.expressen.se/nyheter/kristerssons-pik-mot-c-titta-hur-bra-det-gatt/

När Sverigedemokraterna i flera opinionsmätningar på sistone har blivit största parti har Moderaterna fått backa till att vara det näst största oppositionspartiet.

Men i praktiken är det fortfarande Moderaterna som är det självklara alternativet till att ha ett socialdemokratiskt styre. Det säger M-ledaren Ulf Kristersson i en intervju med Dagens industri.

– Det är min absoluta bild att vi är det ledande oppositionspartiet och att vi kommer förbli det av flera skäl. Valresultatet är ett skäl. Alla bryr sig om opinionsmätningar men det är valresultatet som gäller och som pekar ut vad som händer på riktigt i parlamentet.

Han motiverar detta med att det är mer än opinionssiffror som spelar roll när det kommer till regeringsduglighet och menar att Moderaterna har ett större förhandlingsläge än vad Sverigedemokraterna har när det kommer till att få igenom sin politik.

Kristersson har tidigare pekat ut Liberalerna som ett möjligt parti att, förutom Kristdemokraterna, få med i en framtida regeringsbildning. Men i intervjun med DI nämner M-ledaren inte Centerpartiet i det sammanhanget:

– Man måste vara tydlig med att man vill ha en borgerlig regering. Jag skulle värdesätta om L var med på det. Jag uppfattar att de har en lite mer krass syn på januariöverenskommelsen.
2020-02-27, 10:36
Medlem
Citat:
Det är inte tu tal om att det finns bra förutsättningar för SD att få igenom mycket av migrationspolitiken.

Men om man har förväntningar på total nollinvandring dvs total nedstängning av ALL arbetskraftsinvandring (från spetskompetenser ända ner till feriearbetande bärplockare), anhöriginvandring, asylinvandring (inkl FN-konvention och kvot), postorderfruar, utlandsadoptioner, gäststudenter, EES-migration, inomnordisk migration etc och hotar med att gå till ett annat parti om inte SD lyckas tvinga igenom allt detta... ja då har man missat en del grundläggande info och tagit "tro inte på omöjlighetsapostlarna, ALLT är möjligt om man vill" lite väl bokstavligt. Det är faktiskt omöjligt att stoppa invandring från övriga EU och Norden med mindre än att man lämnar både EU och nordiska passunionen, och det finns ingen folklig eller parlamentarisk majoritet för det.
2020-02-27, 10:50
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Det är inte tu tal om att det finns bra förutsättningar för SD att få igenom mycket av migrationspolitiken.

Men om man har förväntningar på total nollinvandring dvs total nedstängning av ALL arbetskraftsinvandring (från spetskompetenser ända ner till feriearbetande bärplockare), anhöriginvandring, asylinvandring (inkl FN-konvention och kvot), postorderfruar, utlandsadoptioner, gäststudenter, EES-migration, inomnordisk migration etc och hotar med att gå till ett annat parti om inte SD lyckas tvinga igenom allt detta... ja då har man missat en del grundläggande info och tagit "tro inte på omöjlighetsapostlarna, ALLT är möjligt om man vill" lite väl bokstavligt. Det är faktiskt omöjligt att stoppa invandring från övriga EU och Norden med mindre än att man lämnar både EU och nordiska passunionen, och det finns ingen folklig eller parlamentarisk majoritet för det.
Jag tror att det är du som tolkar människors bild nollinvandring lite väl bokstavligt. När de säger detta så tror jag inte ens att de reflekterar över de grupper du nämner med undantag för asyl- och anhörig- och arbetskraftsinvandring. Att få ner dessa grupper till noll (inget prat om raketkirurger från Korea nu tack) bör givetvis vara målsättningen för SD.

Med detta sagt så håller jag med dig. Faktum är att jag är beredd att gå längre och hävda att inte ens ett parti med över 50 procent av rösterna kan diktera villkoren helt fritt.
Senast redigerad av Gynekologstol 2020-02-27 kl. 10:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in