2020-02-26, 12:02
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om du hade fråga "mannen på gatan" hur partierna röstade om plastpåsarna så hade 99% inte haft en aning.

Tyvärr har du rätt.
2020-02-26, 12:29
Medlem
Lao Tzus avatar
Precis läst Expressen

Stämmer detta? Dags för byte av partiledare?
Citat:
SD:s uppgång är bruten

https://www.expressen.se/nyheter/s-far-lagsta-siffran-hittills-i-ny-matning-/
2020-02-26, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Precis läst Expressen

Stämmer detta? Dags för byte av partiledare?
Uppgången under hösten och vintern bryts varje vår, det är business as usual. Om de skulle byta partiledare varje gång det sker skulle SD ha haft 10 partiledare under sin tid i riksdagen.
2020-02-26, 12:42
Medlem
Sossarnas lägsta stöd på de 40 år som IPSOS gjort sina mätningar

SD fortfarande störst. Stabiliserade till max.

Nu behöver KD och M steppa upp!

Och SD måste prata välfärd kontra massinvandring!!!!!! Lova 80 miljarder extra per år till välfärden. Pengarna tas från massinvandringen/biståndet. 320 miljarder extra till välfärden på en mandatperiod bör få en HEL DEL tröga sossar att äntligen ta steget till SD.
2020-02-26, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
I december var S nio procentenheter större än M. Nu är det bara fyra. I den här takten så är S tredje största parti i april.

Det kan nog börja röra på sig i partiledarfrågan snart. Löfven sitter nog löst.
På Twitter är Anders Lindberg fortsatt övertygad om att raset för S beror på att de valde att diskutera invandringen, och dessutom i negativa termer. Hans tips till S: Begrav invandringsfrågan helt, annars fortsätter raset till 19%. Öppna plånboken för mer välfärd istället.

Sorgligt parti, bara dåliga rådgivare överallt, såväl internt som på den enda S-märkta rikstidningen.
2020-02-26, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Måhända är det just "korkade borgare" som begriper att kompromisser är basen för allt politiskt samarbete?

Kanske en obehaglig nyhet, men något pekar på att i en tänkt samarbetskonstellation kommer SD att vara den mindre parten, givet att M och KD sätter sig ner och samverkar en smula.

Vad det skulle innebära i en tänkt framtid, där SD i bestraffningsiver och storhetsvansinne avstår från att stödja (eller delta) en borgerlig regering som förstår att "nollinvandring" inte är genomförbar vet jag inte. Att det är positivt opinonsdrivande tror jag inte.

Nollinvandring är inte bara möjlig utan nödvändig och lönsam från dag ett.

En pausad kvotflyktingmottagning sker med ett pennstreck och sedan börjar en fullt kvantifierbar räkneställning om hur många miljarder som frigjorts till välfärd istället under mandatperioden.

Arbetskraftsinvandring handlar om att inte släppa in ytterligare människor att belasta systemen, liksom anhöriginvandringen. Alltså icke-åtgärder i negativ riktning, inte svåra avvägningar eller byråkratiska mardrömmar.

Bara en idiot skulle kompromissa på dessa punkter. Ja, SD ska vara tacksamma om S inte hunnit göra dem till sina innan valet. Skulle nyliberala skitungar i M eller religiösa fanatiker i KD konstra, kommer dessa partier betala en enormt pris i ett extraval.
2020-02-26, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
På Twitter är Anders Lindberg fortsatt övertygad om att raset för S beror på att de valde att diskutera invandringen, och dessutom i negativa termer. Hans tips till S: Begrav invandringsfrågan helt, annars fortsätter raset till 19%. Öppna plånboken för mer välfärd istället.

Sorgligt parti, bara dåliga rådgivare överallt, såväl internt som på den enda S-märkta rikstidningen.

Som tur är så går det inte att öppna plånboken eftersom det inte är brist på pengar. Det är brist på vårdplatser, poliser, socialsekreterare, bostäder, etc. Dessa skapas inte plötsligt bara därför att (S) höjer skatterna. Det enda som händer är att löner/kostnader drivs upp ytterligare så att de extra pengarna förbrukas utan att något egentligen förbättras.

Raset för (S) kommer att fortsätta ner till under 20% Det är hoppfullt nu
2020-02-26, 13:09
Medlem
Haddock93s avatar
Hur tror ni Coronaviruset och dess följder kommer påverka SD i opinionen?

Viruset i sig skapar ju oro och en känsla av starka gränser, det kan också komma till att döda globalismen eftersom länder mer och mer stänger gränserna och ser till sina egna behov först och främst.

Dock brukar ju oroliga tider betyda att man går till stabila, starka och trygga partier. Har vi ens nått sånt idag?

SD har ju en ”stark” ledare kan man ju tycka medan S och M har en svag sådan, men SD har hittills inte haft chans att visa vad de går för heller.

Vad tror ni?
2020-02-26, 13:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Hur tror ni Coronaviruset och dess följder kommer påverka SD i opinionen?

Viruset i sig skapar ju oro och en känsla av starka gränser, det kan också komma till att döda globalismen eftersom länder mer och mer stänger gränserna och ser till sina egna behov först och främst.

Dock brukar ju oroliga tider betyda att man går till stabila, starka och trygga partier. Har vi ens nått sånt idag?

SD har ju en ”stark” ledare kan man ju tycka medan S och M har en svag sådan, men SD har hittills inte haft chans att visa vad de går för heller.

Vad tror ni?
Enligt normal politisk logik så borde Löfven vinna på en yttre kris. Men den logiken gäller uppenbarligen inte längre.
2020-02-26, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Måhända är det just "korkade borgare" som begriper att kompromisser är basen för allt politiskt samarbete?
Samt Åkesson, om man får tro honom själv:

Åkesson: Hela mitt väsen är en kompromiss
Citat:
Sverigedemokraterna beskrivs ofta som ett extremt toppstyrt parti. Men när samtalet kommer in på ledarskap väljer partiledaren att framhålla hur mycket han tycker om kompromisser.

– Jag går inte in på möten och dominerar. Utan jag lyssnar in. Sen formulerar jag en väg framåt i mitt huvud, och presenterar den vägen. Och då brukar de flesta vara ganska nöjda.

Den politiska vardagen präglas ibland för mycket av konfliktsökande, enligt Jimmie Åkesson. Själv är han inte rädd för konflikter, betonar han.

– Men jag tycker konflikt ofta är meningslöst. Det låter jättekonstigt att säga det, med tanke på att jag är politiker och att det nyss var partiledardebatt med konflikt hela tiden…

– Jag försöker hitta möjliga vägar framåt. Sen är det ibland mitt jobb att höja konfliktnivån i debatten. Jag är inte bekväm med det, men jag är inte rädd för det. Många gånger, i synnerhet inom politiken, möter man människor som tar konflikt för konfliktens skull. De njuter av det. Jag gör inte det.
Så sannolikheten för att han personligen kommer att förhandla som en treåring som stampar i golvet ser jag som tämligen obefintlig. Att det sen finns väljare som i sin enfald tror att ett parti kan diktera allting är ett pedagogiskt problem som de får hantera på andra sätt.

Undrar för övrigt vem som ska ersätta Bieler i Migrationskommittén nu när hon klivit av? Det var ju hon och Åkesson som satt i den för SD:s räkning.
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-02-26 kl. 13:43.
2020-02-26, 13:43
Medlem
Den dubblade kvotflyktingmottagningen var ett försök till kompromiss från SD:s sida. Det gick inte hem i opinionen eller i valrörelsen. Det var bara väldigt, väldigt dålig kommunikation. Är Sverige ett rikt land med ansvar och resurser att ge människor ett bättre liv - eller inte? Är det kris - eller inte?

Att inte gå ut med kategoriska krav på strypt nyinvandring för att i gengäld få inflytande över "integrationen", är snabbaste vägen ned i opinionskällaren.

Vill man bygga ett positivt och progressivt varumärke, är det inte kulturlotsar och sverigecentra man ska sälja in, utan återvandring.

Detta kombinerat med omsorg om svenska ungdomar är genvägen till kvinnoväljarna.
2020-02-26, 13:45
Medlem
Ett antal patetiska vänsteraktivister har sedan en tid tillbaka som modus operandi att gå in på kommentarsfälten i sociala medier (se t.ex DN på Facebook idag) och systematiskt kommentera nyheter om mätningar med den grova lögnen att SD var mycket kraftigt överskattade i mätningarna inför förra valet och att dagens siffror för SD på 23-24 egentligen motsvarar ett mycket lägre valresultat. Lögner och desinformation, VPK förnekar sig aldrig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in