Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-26, 23:34
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag ger upp.

Ta de frågor jag ställde i stället.

Poängen är att det Ljungqvist säger idag är irrelevant. Han såg aldrig Engström på mordplatsen och det framgår om man läser förhören.
Citera
2020-02-26, 23:41
Bannlyst
En sak jag inte fattat är hur de lyckats lösa mordet genom att enligt dem "utgå ifrån mordplatsen" så här 34 år efter mordet?

Vadå, har de åkt tillbaka till mordplatsen någon gång i november 2019 och lyst med ficklampan och fått DNA efter gärningsmannen? Förstår inte hur man ska kunna lösa ett mord efter så många år genom att gå tillbaka till mordplatsen. Någon får hjälpa mig.
Citera
2020-02-26, 23:45
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
En sak jag inte fattat är hur de lyckats lösa mordet genom att enligt dem "utgå ifrån mordplatsen" så här 34 år efter mordet?

Vadå, har de åkt tillbaka till mordplatsen någon gång i november 2019 och lyst med ficklampan och fått DNA efter gärningsmannen? Förstår inte hur man ska kunna lösa ett mord efter så många år genom att gå tillbaka till mordplatsen. Någon får hjälpa mig.
Krister Petersson säger att de har kommit fram till vad som har hänt, genom att läsa och analysera de gamla vittnesförhören. Till Expressen säger han,

"Min uppfattning har varit att det är viktigt för oss att återvända till brottsplatsen och se vad vi kan med förnyade ögon och titta på och se vad personer kring brottsplatsen verkligen sagt och på så sätt försöka komma fram till vad som har hänt"

"Krister Petersson säger att man i gruppen suttit och analyserat de gamla vittnesförhören och försökt komma fram till vilka slutsatser som är rimliga att dra, vad vittnena har sagt. Det är det som jag menar är att komma tillbaka till brottsplatsen"

"Läs eller försök minnas vad vittnen har berättat, säger Krister Petersson"

"man måste kunna föra en gärningsman till brottsplatsen. Det har varit vår primära uppgift och det har vi jobbat efter."

Med andra ord, de har lyckats föra en gärningsman till brottsplatsen genom att läsa och analysera de gamla vittnesförhören.
Citera
2020-02-26, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
ok men det behöver ju inte bero på en handpåläggning rent hypotetiskt kan han ju för fan lika gärna ha drägglat,runkat eller tappat ett hårstrå på offret eller hur? den lilla mängd dna som skulle ha lämnats vid en handpåläggning för 34år sedan när dna inte ens höll som bevismaterial är försumbar.

Dessutom hur många snuthänder, ambukanspersonal,LP och läkare har varit och tafsat på rocken efter han dog/ i samband med livräddningen i en tid när man inte ens tänkte på dna?

Rent hypotetiskt så har du rätt, det behöver inte vara DNA från en hand.
Saliv, kanske. Runkat, nja ser det som mindre troligt. Detta borde noterats av vittnen. Menar du att GM gjorde detta innan eller efter skotten? Även om det för vissa av oss går fort så tror jag det är fel tillfälle att förlusta sig för en GM.
Handpåläggning, mer troligt då det finns vittnen som hävdat detta.
Du skrev en massa annat som jag inte förstår vad du menar...
OM t.ex CP DNA hittats på kläderna. Hur förklarar man det? En hypotetisk fråga.
I min värld så är det spik i kistan.
Citera
2020-02-26, 23:47
Medlem
p.norths avatar
Den här vapen handlaren, brukar denne låna ut sina vapen till bekanta bara sådär, tro?
Om tex S. E hade lånat en revolver av denne, och statsminister blev skjuten av en likadan puffra som han då äger och hans vän S. E var vid mordplatsen, hur tror ni att vapenhandlaren hade tänkt? Inte för att jag tror att han hade lämnat ut revolvern till S. E möjligtvis att dom har varit och provskjutit tillsammans.
Varför skulle S. E ens ha med sig en sån rejäl puffra på sin arbetsplats egentligen?
Citera
2020-02-26, 23:49
Moderator
OYs avatar
Citat:

Att gå tillbaks till mordplatsen innebär att man tittar på förhör samt även besöker mordplatsen fysiskt för att bilda sig en uppfattning om vad som har hänt, och vad som sannolikt inte kan ha hänt i relation till vittnesmål.
Citera
2020-02-26, 23:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Tack, du har koll på läget. Jag uppskattar, som någon kanske har märkt, fakta. Så det rör sig alltså om brorssonen och inte om sonen.

Ja såna här Myheritage-tester tror jag kan bidra mycket i samtidens och framtidens polisarbete. Det finns väl säkert nån sekretess som spökar, men när den väl är ur vägen så blir det bra. För de grova brotten tycker jag polisen ska få använda vilka register de vill.

Som sagt, TU är fortsatt intressant.
För mig som är oinsatt om denne TU, på vilket sätt är han intressant?
Citera
2020-02-26, 23:52
Medlem
p.norths avatar
Man kunde ha planterat vissa saker för att kunna sätta åt C. P
Citat:
Ursprungligen postat av Nmb
Rent hypotetiskt så har du rätt, det behöver inte vara DNA från en hand.
Saliv, kanske. Runkat, nja ser det som mindre troligt. Detta borde noterats av vittnen. Menar du att GM gjorde detta innan eller efter skotten? Även om det för vissa av oss går fort så tror jag det är fel tillfälle att förlusta sig för en GM.
Handpåläggning, mer troligt då det finns vittnen som hävdat detta.
Du skrev en massa annat som jag inte förstår vad du menar...
OM t.ex CP DNA hittats på kläderna. Hur förklarar man det? En hypotetisk fråga.
I min värld så är det spik i kistan.
Citera
2020-02-26, 23:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att gå tillbaks till mordplatsen innebär att man tittar på förhör samt även besöker mordplatsen fysiskt för att bilda sig en uppfattning om vad som har hänt, och vad som sannolikt inte kan ha hänt i relation till vittnesmål.
Men inget ögonvittne runt mordplatsen vet ju vem GM var/är? Hur kan man identifiera GM genom att läsa gamla förhör?
Citera
2020-02-26, 23:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Krister Petersson säger att de har kommit fram till vad som har hänt, genom att läsa och analysera de gamla vittnesförhören. Till Expressen säger han,

"Min uppfattning har varit att det är viktigt för oss att återvända till brottsplatsen och se vad vi kan med förnyade ögon och titta på och se vad personer kring brottsplatsen verkligen sagt och på så sätt försöka komma fram till vad som har hänt"

"Krister Petersson säger att man i gruppen suttit och analyserat de gamla vittnesförhören och försökt komma fram till vilka slutsatser som är rimliga att dra, vad vittnena har sagt. Det är det som jag menar är att komma tillbaka till brottsplatsen"

"Läs eller försök minnas vad vittnen har berättat, säger Krister Petersson"

"man måste kunna föra en gärningsman till brottsplatsen. Det har varit vår primära uppgift och det har vi jobbat efter."

Med andra ord, de har lyckats föra en gärningsman till brottsplatsen genom att läsa och analysera de gamla vittnesförhören.
Hur ska gamla förhör med vanliga ögonvittnen kunna identifiera GM?
Citera
2020-02-26, 23:56
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Hur ska gamla förhör med vanliga ögonvittnen kunna identifiera GM?
Läs dessa fyra, då har du svaret

A https://drive.google.com/open?id=0BxuBxyn2s5hMVDFMbjBQQ19nbUk
B https://drive.google.com/open?id=0BxuBxyn2s5hMYVJEZFdMUGt4Vzg
C https://drive.google.com/open?id=0BxuBxyn2s5hMdGUwbjJ1WVNuOXc
D https://drive.google.com/open?id=0BxuBxyn2s5hMcVJSWV9jNzJhbGs
Citera
2020-02-26, 23:56
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
För mig som är oinsatt om denne TU, på vilket sätt är han intressant?

Jag skrev ett längre svar på exakt den frågan till enough-is-enough i dag. Kan du vara snäll och läsa det svaret så får du fakta. Sen vet OPK123 och DVDetektiven en hel del om detta.

TU är inte en person som kan knytas till Sveavägen, men som trots det kan vara intressant.

Han kallades "Säpomannen" i Aftonbladets stort uppslagna artikel om Aktionsgruppen Arla Gryning 1993.

Om du känner till Ulf Lingärdes PM så kan du läsa där. TU beskrivs där som delaktig i en komplott för att mörda Palme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in