Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-26, 22:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Hur går knarkspan-spåret ihop med att KP tycks ha avfärdat en poliskonspiration i expressenintervjun?

Tja, Barbrogruppen var inte poliser. Tex

Vad sa han i intervjun?
Citera
2020-02-26, 22:52
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det verkar som det var minst två grupper som spanade på mordkvällen.
Knarkspan, Säpo? Rikskrim? Barbro? Stay behind? Militär underrättlesetjänst?
Misstankar finns att Margareta E förfalskade telefonkontrollen, oklart syfte ev för att sätta dit CP.
Om knarkspan hade information om att det skulle bli stort bråk mellan olika grupper kriminella kvällen-natten 28 feb-1 mars, bör ju alla polisresurser vara på tårna och inte avbryta med´hänvisning till att det är så lugnt.

Ulla Strömbäck-Larssons gubbar i gamla stan verkar vara i medelåldern /yngre medelåldern. WT-observationerna runt mordplatsen är yngre män och det är stor sannolikhet att det rör sig om knarkspanare. Tycker att Ullas gubbar luktar SÄPO lång väg och det var ju också vad Jörgen Almblad ursprungligen påstod.
Citera
2020-02-26, 22:53
Medlem
Corrigans avatar
Jag hade visst fått lite fel information om vapenfyndet i Täby. Det var två revolvrar inte en. Och den ena är en Smith & Wesson .357 Magnum, jag har fått se ett par bilder på dem. Vad den andra är för fabrikat och modell kan inte jag avgöra på bilderna. Ska se om jag kan luska fram adressen där de hittades också.
Citera
2020-02-26, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Fönster mot porten? Att övervaka trafiken till och från hans lägenhet?
Enklare att bugga med den teknik de förfogade över. T ex buggades porttelefonen?
Citera
2020-02-26, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Kan iofs varit intressant att hålla koll på den strida ström av busar som hälsade på Sigge Cedergrens . Citys knarkspan var inte populärt hos förorterna och det berodde på läckorna. Huvudläckan hette Thure Nässén.
Ture hade väl en faibesse att umgås med buset.
Citera
2020-02-26, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Tja, Barbrogruppen var inte poliser. Tex

Vad sa han i intervjun?
De skulle ha opererat helt utan kopplingar till poliser eller militärer?
Det jag citerade tidigare: "Runt utredningen finns det en massa spännande och intressanta uppslag och spår. Sydafrika, Iran och Irak, poliskonspiration, Säpo och alla möjliga tankar kring Olof Palmes internationella engagemang. Dessa teorier är intressanta. Men ju närmare brottsplatsen man kommer desto mer spekulativa blir de."
Citera
2020-02-26, 23:04
Medlem
Citat:
Hur går knarkspan-spåret ihop med att KP tycks ha avfärdat en poliskonspiration i expressenintervjun?
Skilj på "polisspåret" i varianter från prollen och Aner och de uppgifter som finns om övervakningspm och de i sinom tid motstridiga uppgifterna kring en eller flera aktiva smågrupper. Där är flera alternativ möjliga, konspiration bland en grupp poliser. Stor skillnad på piket, span och säk. Det är alltså inte polisspår utan spår från mordplats som leder mot vissa personer. Pu utesluter inget utan börjar i rätt ände.
Citera
2020-02-26, 23:08
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Anna H och Karin J har ju med bestämdhet sagt att de inte har sett SE på platsen. Det fanns en annan yngre man, Stefan Glantz, som deltog i upplivningsförsöken. Det är nog han som avses.

Vi gör så här. Vi lägger ner vår diskussion. Det var fel av mig att ställa frågor till dig.

Det är klart jag vet att Anna H och Karin J inte pekat ut SE. Varför läser du inte det jag skriver?

Om du läser förhören med tjejerna, vilket jag bad dig göra, så ser du att det förekommer en person vid Palmes kropp som drar i Palmes ben för att försöka vända på kroppen. Den personen kan alltså vara SE.

Anna H säger ju själv att hon - naturligtvis - inte lade märke till vilka som stod runt henne. Hon var ju böjd över Palme och gav honom hjärtmassage. Tror du man stirrar runt bland folk då?

Stefan Glantz gav ju konstgjord andning. Det var Anna och Stefan som skötte upplivningsförsöken. Det är klart att hon inte blandar ihop Stefan med personen som slet i benen.

Du får nog försöka lite mer min vän. Du får tro vad du vill, men låt oss åtminstone föra en saklig diskussion.

Du har exempelvis inte bemött det jag skrev om dina punkter som inte överensstämmer med verkligheten?
Citera
2020-02-26, 23:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ja den teorin är mer än lovligt långsökt. Om Stig Engström skulle smita in bakvägen var risken uppenbar att han skulle krocka med Anna-Lisa Gahn som ronderade den delen av Skandia vid nämnda tidpunkt.

Har också svårt att tro på att SE skulle promenera omkring med en revolver på måfå och skjuta Olof Palme av en slump. För att jag ska tro på SE behöver någon form av samband bevisas och då är väktarna involverade, det har jag inte sett några tecken på ännu.

AKs första kväll i skandiahuset, fadern ledare för contra, med i FBU Lidingö. Märkligt sammanträffande.
Citera
2020-02-26, 23:12
Avslutad
Någon som vet om det stämmer att SE riskerade åtal för förtal av LP innan mordet?
Citera
2020-02-26, 23:15
Medlem
Citat:
Jag tror du har rätt i det. Han har uttryckligen sagt att det inte är CP. Han skulle på samma sätt ha kunnat avfärda SE. Speciellt när media tuggat på så mycket om honom som du är inne på. Jag tycker det mesta tyder på att det är SE utifrån de intervjuer som gjorts med Petersson senaste veckan. Han har också mer eller mindre avskrivit att det är en poliskonspiration.
Att avfärda CP är en annan sak med tanke på att det varit typ samtliga åklagares huvudspår innan. Han kanske inte anser sig behöva räkna upp alla andra spår. För övrigt, skulle Ö och G och nån till räknas som poliskonspiration? De var ju inte poliser (1986 iaf)
Citera
2020-02-26, 23:17
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det känns ganska uppenbart att SE varken varit eller är deras spår. Hur man kan tro att slarvigt uppkommer hörsägen skulle vara något man jobbar med efter skolboken som utredare är obegripligt. Men det är alltid omvänd logik som gäller. Om jag påstår något rakt ut i luften är det sant om du inte kan motbevisa det 100%. Det är folielogik. Motsatt gäller, hum hum och antydningar styrker inte caset ett dugg. Jag tror alla förstår att det skulle gå på en newyorksekund att brrätta om det långsökta vapenspåret givit något annat än bom.

Ja, what can I say.

Om vapenspåret faller så undrar jag vilken bevisning KP kan komma med. För nu krävs det tunga fakta kopplade till en gärningsperson.

Tyckte KP:s svar i Brottsjournalen var lite oroande. På frågan om han vet vem som mördade Palme började han prata om rättsprocesser, alltså skillnaden mellan åklagarens framställan och rättens dom.

Det vet alla. Men den garderingen kändes inte bra. Börjar han backa nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in