2020-02-26, 20:10
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Du använder begreppet eftersom du både vill ha kakan och äta den. Du vill både tro på fri vilja och logik, problemet är att eftersom dessa två saker är oförenliga så måste du kombinera dessa med hjälp av luddiga ordlekar.

Nej. Vi definierar begreppet "fri vilja" olika bara.

Din definition har aldrig existerat och är därmed meningslös. Vem har sagt att fri vilja skulle vara att bryta mot naturlagarna?

Det är en ogenomtänkt idé.
Citera
2020-02-26, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Nej. Vi definierar begreppet "fri vilja" olika bara.

Din definition har aldrig existerat och är därmed meningslös. Vem har sagt att fri vilja skulle vara att bryta mot naturlagarna?

Det är en ogenomtänkt idé.
Din definition är inte fri vilja och är därmed värdelös.
Citera
2020-02-26, 21:00
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Din definition är inte fri vilja och är därmed värdelös.

Din definition är något som kan liknas vid magi. Bryta mot naturlagarna och förändra universums historia...och min definition är den värdelösa? I think nut!..

Citera
2020-02-26, 21:20
Medlem
Citat:
Det gör ingen skillnad. Visst, programmets resultat har en viss påverkan på omgivningen och därmed indirekt på den nya informationen. Men detta är helt och hållet oavsiktligt och ändrar inte processen med vilket programmet arbetar. det minsta.
Prova att stänga i dig i ett mörkt rum och se om det påverkar vilken informationen som når dig. Känns det långtråkigt så får du intala dig själv att det är oavsiktligt och att du inte bestämmer själv när du vill gå ut. Ta med dig rejält med mat och vatten så hörs vi om tre månader.
Citera
2020-02-26, 21:39
Medlem
Citat:
Din definition är något som kan liknas vid magi. Bryta mot naturlagarna och förändra universums historia...och min definition är den värdelösa? I think nut!..

Det där är irrelevant. Om jag definierar en enhörning som ett magiskt väsen med horn i pannan och du definierar det som en vanlig häst så är min definition rätt och din fel trots att det jag definierar inte existerar.
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Prova att stänga i dig i ett mörkt rum och se om det påverkar vilken informationen som når dig. Känns det långtråkigt så får du intala dig själv att det är oavsiktligt och att du inte bestämmer själv när du vill gå ut. Ta med dig rejält med mat och vatten så hörs vi om tre månader.
Jag hittar inget argument i ditt inlägg.
Citera
2020-02-26, 21:51
Medlem
Citat:
Jag hittar inget argument i ditt inlägg.
Nej, man skall inte förvänta sig att meningsmotståndarna förstå ironi. Men varför stänger du inte in dig i ett mörkt rum om du saknar fri vilja?
Citera
2020-02-26, 21:57
Medlem
Citat:
Nej, man skall inte förvänta sig att meningsmotståndarna förstå ironi. Men varför stänger du inte in dig i ett mörkt rum om du saknar fri vilja?
Därför att det är omöjligt att göra något som man finner meningslöst.
Citera
2020-02-26, 22:02
Medlem
Citat:
Därför att det är omöjligt att göra något som man finner meningslöst.
Va? Jag bemöter ju dina inlägg trots att det är som att diskutera med en betongvägg. Går det att tänka sig något mer meningslöst? Ändå gör jag det.

Lyssna till Redoxreaktion. Han kan berätta att hela livet är meningslöst.
Citera
2020-02-26, 22:04
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Det där är irrelevant. Om jag definierar en enhörning som ett magiskt väsen med horn i pannan och du definierar det som en vanlig häst så är min definition rätt och din fel trots att det jag definierar inte existerar.

Fri vilja existerar och är enkelt att bevisa. Du vill stå på ett ben och du står på ett ben. Beviset är obestridligt och uppenbart. Samtidigt är du precis likt alla homo sapiens helt förutsägbara deterministiska varelser. LaPlace demon kan beräkna hur du kommer leva ditt liv och universums historia men ur ditt perspektiv är din vilja fri.
Citera
2020-02-26, 22:26
Medlem
Citat:
Fri vilja existerar och är enkelt att bevisa. Du vill stå på ett ben och du står på ett ben. Beviset är obestridligt och uppenbart. Samtidigt är du precis likt alla homo sapiens helt förutsägbara deterministiska varelser. LaPlace demon kan beräkna hur du kommer leva ditt liv och universums historia men ur ditt perspektiv är din vilja fri.
Genom haltproblemet visade dock Alan Turing att inte ens den ökande demonen kan förutse universums framtid. När demonen förkunnat vad som komma skall kan vi välja att göra något annat än demonen förutspådde (eftersom förutsägelsen ger oss nya indata.) Vi lever helt enkelt i ett universum som inte tillåter sådana kausalitetsbrott som korrekta förutsägelser vore.
Citera
2020-02-26, 22:40
Medlem
Citat:
Va? Jag bemöter ju dina inlägg trots att det är som att diskutera med en betongvägg. Går det att tänka sig något mer meningslöst? Ändå gör jag det.

Lyssna till Redoxreaktion. Han kan berätta att hela livet är meningslöst.
Du tycker att det är mer meningsfullt att bemöta mina inlägg än att inte göra det, annars hade du aldrig bemött dem. I varje given situation kan vi bara göra det vi helst vill göra, något annat vore omöjligt.

Citat:
Det där bevisar bara att du är fri att utföra handlingen du vill utföra. Viljan att stå på ett ben har du inte valt att ha, den har uppstått hos dig automatiskt utom din kontroll. Viljan att stå på ett ben är precis densamma oavsett om du lyckas ställa dig på ett ben eller inte.
Citera
2020-02-26, 22:43
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Genom haltproblemet visade dock Alan Turing att inte ens den ökande demonen kan förutse universums framtid. När demonen förkunnat vad som komma skall kan vi välja att göra något annat än demonen förutspådde (eftersom förutsägelsen ger oss nya indata.) Vi lever helt enkelt i ett universum som inte tillåter sådana kausalitetsbrott som korrekta förutsägelser vore.

Blir lite OT men Demonen kommer naturligtvis inte förkunna vad som komma skall. Haltproblemet beskriver ett program som har möjlighet att läsa utkomsten av ett annat program. Det beskriver inte universum.
Senast redigerad av MuhamtaCurry 2020-02-26 kl. 22:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in