Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Riktigt så enkelt är det inte därför att programmet även påverkar omgivningen i lika stor utsträckning. Det följer av att alla krafter står i jämvikt, att övriga universum beskrivs genom inversen av varelsens vågfunktion etc.
Om jag ber dig att hålla käften så beter du dig på ett sätt mot mig. Uppmuntrar jag dig att fortsätta jiddra så beter du dig på ett annat sätt mot mig. Påverkar jag då inte vilken information som når mig, oavsett om jag är ett program eller en människa?
Det gör ingen skillnad. Visst, programmets resultat har en viss påverkan på omgivningen och därmed indirekt på den nya informationen. Men detta är helt och hållet oavsiktligt och ändrar inte processen med vilket programmet arbetar. det minsta.
Citat:
Ursprungligen postat av
MuhamtaCurry
Men vi är ju överens om att någon annan form av fri vilja inte existerar. Det påstår även du. Varför inte tillåta att folk använder begreppet när de pratar om sin "vilja" eller känsla av det. Inget brott mot naturlagar eller determinism har inträffat.
Det är användbart vid psykologiska diskussioner tex. En person som har rätt att bestämma själv och är "fri i tanken". En fullkomligt deterministisk biologisk varelse men som anser sig "fri i tanken"...
Du använder begreppet eftersom du både vill ha kakan och äta den. Du vill både tro på fri vilja och logik, problemet är att eftersom dessa två saker är oförenliga så måste du kombinera dessa med hjälp av luddiga ordlekar.
Citat:
Du håller väl själv med om att allt är orsak och verkan? Varför skulle inte en kontrollprocess i den biologiska varelsen homo sapiens vara det?
Eftersom du har noll kontroll över orsak så har du därför också noll kontroll över verkan.
Citat:
Ursprungligen postat av
BuggaMigInte
Gott, så identitet och äganderätt är praktiska konventioner utan någon reell motpart. Vad tycker du är så galet med personlig kontroll? Det tillhör samma kategori.
Nej, det gör det inte. Det finns inget fel med att säga att vi besitter identitet och äganderätt, definitionerna vi har av dessa saker är tydliga och riktiga. Att vi skulle ha kontroll över vår vilja är däremot bara ologiskt.