2020-02-26, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Ja men det program som just nu och sedan 20.03 sänds ut i P1 är Europapodden. Vet du inte vilket program du lyssnade på?
Har du ingen förmåga att leta själv? De sände givetvis presskonferensen och talade om den efteråt.
Citera
2020-02-26, 20:44
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Om det visar sig att politiker och myndigheter har utsatt svenska folket för fara genom undlåtelse att genomföra adekvata åtgärder i tid, missvisande information etc, finns verkligen inget utrymme i svensk lag för att ställa dessa till svars?

Nä, i Sverige kommer landsförrädare och politiker undan utan straff tyvärr.
Citera
2020-02-26, 20:44
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flerkonton
Har du ingen förmåga att leta själv? De sände givetvis presskonferensen och talade om den efteråt.

Jag har inte bett dig om någonting, lilla vän.
Citera
2020-02-26, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgg712
Kan inte låta bli att skaffa mig ett konto för att ge mig in i leken. Börjar med den felaktiga uppfattningen att om man är ung och frisk men ändå blir så svårt sjuk så blir man utan vård eftersom det självklart kommer vara brist på resurser.
Svensk sjukvård har extrema prioriteringsregler vid kris. Är det en ungdom kommer man således plocka bort en multisjuk med dåliga odds för att rädda den med bättre odds.
Gör man inte tvärtom? Vårdar de 10% som blir riktigt sjuka och sätter övriga i karantän?
Citera
2020-02-26, 20:45
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Ödsla inte energi på miffon. Att det skulle bli såhär tror jag många i gruppen har förstått länge. Vissa vill dock inte fatta för att de är rädda eller bara har svårt att ta in fakta
Ska försöka blunda.
Jag tror precis som du att det handlar om förnekelse som bottnar i rädsla. Det finns inget annat svar, man är inte rationell om man viftar bort ett pågående globalt problem, man är efterbliven.
Citera
2020-02-26, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut221
Fast om man är så sjuk att man håller på att dö - tror du inte man försöker ta sig till sjukhuset då? Det är ju just dem som gör det. Jämfört med alla som snuvar och hostar lite som stannar hemma och försvinner från statistiken.

En sak som oroar mig dock är att Kina byggde ett sjukhus på en vecka och har mer utrustning än Sverige har. Bara naiva svenskar som tror att vi har high-tech sjukhus med en respirator per capita.

Det fanns artiklar bland annat i kinesisk press som handlade om att många av de äldsta inte orkade åka till vården för att sitta i kö i flera timmar innan de ens skulle kunna bli bedömda. Av denna orsak räknade man med att antalet döda åldringar i hemmen var rätt stort.
Citera
2020-02-26, 20:46
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Patetiskt
Hade det inte varit allvarligt och som kan påverka oss så hade jag skrattat. Så går det när man lägger locket på. Garanterat enorm spridning pga deras regim

Regimen gick ju ut och uppmanade folk att rösta på valdagen, trots en pågående epidemi, allt för att försöka få upp valdeltagandet. Inte så smart: Nu riskerar samma politiker att bli sjuka.
Citera
2020-02-26, 20:47
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Tja se min länk. Spola bakåt för nu är det typ slut.

Såhär gick konversationen:
Reporter: så man slänger efter varje gång?
Expert: ja ... blabla
Reporter: så den här sjuka kvinnan i jönköping, hur många kontakter har hon per dag?
Då svarar experten att ungefär tiotal uppsättningar går åt.
Jag missade programmet. Vad slänger man, skyddsutrustning?
Citera
2020-02-26, 20:48
Medlem
Tegnell borde avgå.

Björn Olsen borde sättas in.

Påstår Tegnell att viruset inte smittar via ytor? De flesta andra källor säger ju att det gör det. Litar mer på de andra än på Tegnell.
Folkhälsomyndigheten har hela tiden legat steget efter, underdrivit situationen, kommit med gamla och faktiskt felaktiga uppgifter.
Citera
2020-02-26, 20:48
Medlem
Hur går det med fallen i Karlskrona?
Citera
2020-02-26, 20:50
Medlem
Nytt fall i Göteborg. Vårdas på Östra sjukhuset. Mår under omständigheter bra, men nu pågår "kontakt spårning" för att se vicka han haft kontakt med.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/bekr%C3%A4ftat-fall-av-corona-i-g%C3%B6teborg-1.24573678
Senast redigerad av instagramupproret 2020-02-26 kl. 20:50. Anledning: glömde länk
Citera
2020-02-26, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Regimen gick ju ut och uppmanade folk att rösta på valdagen, trots en pågående epidemi, allt för att försöka få upp valdeltagandet. Inte så smart: Nu riskerar samma politiker att bli sjuka.
Exakt! Vilka idioter.... Dock finner jag det oroande att Sverige avvaktar med restriktioner. Varför säger de inte att folk borde avvakta med att resa? Varför stoppas inte flygen från länder med högre risk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in