2020-02-27, 01:22
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sargour
Varför vill man i Sverige inte göra detta i förebyggande syfte?

https://www.svd.se/person-i-goteborg-har-testats-positivt-for-corona

Om jag ska ta det krasst så handlar det om kostnader, det kostar personal som ska kontrollera alla som flyger in och det motiveras även med att man inte vet hur de andra kommer in..

Det är givetvis struntprat och det kan även förklara att svenska myndigheter istället för att påvisa en framtida fara istället säger att vi har läger under kontroll och vanligt folk invaggas i en falsk trygghet som SVT presenterar med olika korta reportage om corona smittan och ofta en positiv vinkling i slutändan.

Men som sagt, du måste själv bilda dig en egen uppfattning om vad du tycker, jag personligen har inte köpt några extra konserver förutom några jag testade förra veckan om de gick att äta och jag kan väl säga som så att de inte var goda.
Citera
2020-02-27, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Vad sjutton snackar du om? Om man vill få input snabbt, som under pågående epidemi, så är det så man får ut infon och tipsar om nya uppslag. Sitt inte och hitta på eget skit nu.

Eget skit? Det är en korrekt beskrivning. Rapporten har inte ens blivit granskad av experter. Och det kommer den antagligen inte ens att bli. Allan Pace som är expert inom urologi kollade på den snabbt på Newsweeks begäran och konstaterade krasst att det är en spekulativ rapport. Det finns ingen data som stöder påståendet utan är en teoretisk diskussion med liknelser. Vet du hur många sådana här typer av skrifter som skrivs precis hela tiden? Ja, det kan vara ett sätt att ge uppslag till experter men enda anledningen att just denna obetydliga och korta rapport kommit ut är för att pop-sci lockar sådana som dig.

Här är rapporten för den som är intresserad av att läsa detta sidospår. Den är fylld med "may", "suggest" och "could". https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.12.20022418v1.full.pdf
Citera
2020-02-27, 01:25
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Självklar är det så, de första smittade i Wuhan fick värsta kraften av viruset och Kina handlade därefter, det som är intressant är att viruset har redan muterat till snällare varianter men samtidigt är elakt i vissa länder.
Det som oroar mig är att det går inte säga på vilket håll viruset utvecklas, se bara på i Italien där det smittar idag runt 150 personer på en dag, imorgon kanske 180 personer och även det verkar vara en snäll variant så dör de som är gamla och har egna sjukdomar, ungefär som en vanlig influensa.

Ser man på hur det går i Iran så vet man egentligen ingenting förutom att smittan är utbredd och väldigt många är smittade och väldigt många dör, det kan bero på att antingen har de dålig sjukvård och många smittade och/eller att viruset är elakare.

Man vet inte just nu inte vad som egentligen gäller och det är skrämmande.

Här är en film, en sköterska som berättar att de under en natt förlorade 8 patienter.

https://twitter.com/AlinejadMasih/status/1232779487647031302
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Att stanna i Norge är nog ganska smart. Skulle F.. inte åka till Swe...
Jag tänkte besöka sommarstugan i mitten av april, reser via ARN och bara flygplatsen Arlanda var redan innan obehaglig att vara på med gängmedlemmar som ser ut att drifta säkerhetskontrollen.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
De kanske kan krångla till sig genom avtal genom EU.

Norge köpte in tamiflu i otroliga mängder när det var aktuellt. Jag räknar kallt med att de tar en stor summa från oljefonden och köper alla invånare minst dubbla doser.

Finns även i Sverige, så även antibiotika, enligt Folkhälsomyndigheten, citat;

Folkhälsomyndigheten lagrar tre olika antivirala läkemedel som beredskap inför en eventuell influensapandemi. De läkemedel som lagerhålls är Tamiflu (tre olika styrkor), Relenza (inhalationsläkemedel) samt Symmetrel. Utöver dessa lagras även Probecid, som är tänkt att användas i kombination med Tamiflu, eftersom det fördröjer utsöndringen av läkemedlet. Vid en behandling behövs då endast halva dosen Tamiflu.

Frågan är bara hur många doser, och är substanserna ens verkningsfulla?
Citera
2020-02-27, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Bryr vi oss bara om de som är under 20 år? Ja, det här viruset har varit mindre dödligt för barn än vad säsongsinfluensan är, men kommer vi upp lite i åldrarna (redan i 30+) är det 20-50 ggr dödligare än influensan för motsvarande åldersgrupper.

Precis det vill jag ha källa på, finns det en jämförelse någonstans med dödlighet för olika åldersgrupper för säsongsinfluensa både före och efter vaccin togs i bruk?
Citera
2020-02-27, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns även i Sverige, så även antibiotika, enligt Folkhälsomyndigheten, citat;

Folkhälsomyndigheten lagrar tre olika antivirala läkemedel som beredskap inför en eventuell influensapandemi. De läkemedel som lagerhålls är Tamiflu (tre olika styrkor), Relenza (inhalationsläkemedel) samt Symmetrel. Utöver dessa lagras även Probecid, som är tänkt att användas i kombination med Tamiflu, eftersom det fördröjer utsöndringen av läkemedlet. Vid en behandling behövs då endast halva dosen Tamiflu.

Frågan är bara hur många doser, och är substanserna ens verkningsfulla?
Ja, Sverige får ställa sig i kö om jänkarna kan stampa fram ett vaccin eller verkningsfulla mediciner.

Gällande Iran. Obehagligt att det är unga människor som dör, två 30åriga män och en yngre kvinna nämndes i twitterklippet.

Räknar med att det gäller för svenskar med? Trodde semiter saknade mottaglighet på samma sätt som asiater.
Citera
2020-02-27, 01:36
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Här är en film, en sköterska som berättar att de under en natt förlorade 8 patienter.

https://twitter.com/AlinejadMasih/status/1232779487647031302

Ja, vad kan man säga, självfallet så kommer det kommentarer om att det är fejk osv.
Jag vart ledsen när jag såg den videon.
Citera
2020-02-27, 01:37
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Jag tänkte besöka sommarstugan i mitten av april, reser via ARN och bara flygplatsen Arlanda var redan innan obehaglig att vara på med gängmedlemmar som ser ut att drifta säkerhetskontrollen.

Tänkte snarare på att norge lär få senaste medicinerna från usa om det brakar löst....
samt sveriges slappa inställning som lär leda till utbrott.... Norge lär klippa igen
gränserna omedelbart vid utbrott...
Citera
2020-02-27, 01:39
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ja, vad kan man säga, självfallet så kommer det kommentarer om att det är fejk osv.
Jag vart ledsen när jag såg den videon.

Ja, det känns inget vidare, lite som Wuhan II
Citera
2020-02-27, 01:41
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ja, Sverige får ställa sig i kö om jänkarna kan stampa fram ett vaccin eller verkningsfulla mediciner.

Gällande Iran. Obehagligt att det är unga människor som dör, två 30åriga män och en yngre kvinna nämndes i twitterklippet.

Räknar med att det gäller för svenskar med? Trodde semiter saknade mottaglighet på samma sätt som asiater.

Iranier är inte semiter.
Citera
2020-02-27, 01:41
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Den hade letat sig ut till oss ändå. Hade bara tagit längre tid. Det går inte att stoppa ett virus som är lika smittsam som en förkylning.

Det man måste göra är att förhindra smittan. Den har tydligen enligt amerikanerna en smitta på runt 1 person smittar 5,5 nya personer.

Genom att undvika att få en smittspridning på 5-25-125-625-3125-15625-78125 personer på en dryg månad.
Vilket om man räknar med att 15% av de smittade får allvarlig symtom o behöver vård i minst 1 vecka så är sjukhusplatserna fulla o materialbristen akut inom en relativ kort tid.

Kan man få ned smittspridningen till 2 så vinner man tid. Dels så kan befintliga vårdplatser utnyttjas bättre. Dels kan nya sättas upp. Dels kan mer material förhoppningsvis införskaffas.
Dessutom kan man få in mer kunskap hur man bäst hjälper de insjuknande. Samt så småningom få fram vaccin.

Men ska detta lyckas så måste hela befolkningen hjälpas åt.

1. Undvika folkmassor
2. Tvätta händerna
3. Undvik att resa
4. Känner man sig krasslig så hålla sig isolerad. Blir man dålig ringer man 117 o ber om hjälp ( Inte tar en taxi till akuten).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in