2020-02-26, 18:34
Medlem
Reflexdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Två Skelleftebor som varit i norra Italien och är krassliga utreds för tillfället enligt norran.se.

https://www.norran.se/nyheter/coronaviruset-tva-skelleftebor-har-testats-efter-italienresa/

Huvva om viruset kommit till stan. Jag har gamla föräldrar och vill inte att de ska bli sjuka.
Citera
2020-02-26, 18:35
Medlem
Xehkes avatar
Första uppskattningen på r0 på Diamond Princess har kommit. 2.28 ligger siffran på. Vilket ändå borde ses som positivt.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32097725
Citera
2020-02-26, 18:35
Medlem
någon som hört mer om de 7 smittade barnen i Italien?
Citera
2020-02-26, 18:36
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Ja. Såklart. Den tidiga CFR på Svininfluensan låg även den på ca 2% i början men gick ner till hela 0.02% när man fick en klar bild läste jag någonstans.

... och därför måste detsamma även gälla för SARS-CoV-2 menar du? Om inte varför överhuvudtaget nämna något helt irrelevant?
Citera
2020-02-26, 18:36
Medlem
Barn överlag slarvar ju med ex handhygienen och hostar rakt ut tänk när viruset börjar spridas på förskolor/hög-gymnasieskolor
Citat:
Ursprungligen postat av FinaChristina
Som jag delade innan, uppmanar nu sthlms skolor att barnen som varit på resa till område med coronasmitta! ska komma tillbaka och hosta i armvecket
Citera
2020-02-26, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Ja. Såklart. Den tidiga CFR på Svininfluensan låg även den på ca 2% i början men gick ner till hela 0.02% när man fick en klar bild läste jag någonstans.
Finns det någon källa som visar detta. Vore skönt att få då situationen börjar kännas lite obehaglig. Inte rädd för egen del men för nära och kära. För hittills vad jag sett så är det i princip samma siffror
Citera
2020-02-26, 18:37
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Om det är så omöjligt att stoppa införseln av coronahostare i landet eftersom det handlar om så många människor som är i behov av karantän kan man väl gå igenom reselistor och konfrontera varenda jävel som varit i högriskländer och åtminstone tvinga dem till provtagning tills de visar negativt? Dessa uppgifter finns garanterat sparade i någon databas i vårt övervakningssamhälle.

Bara för att man inte kan lösa problemet till 100% är det ingen ursäkt till att kapitulera.

Det skulle inte praktiskt fungera samt vi vet just nu inte hur många vi har redan smittade i Sverige.
Citera
2020-02-26, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systerysterr
Kloka ord men tyvärr är publiken i denna tråd inte intresserad av lugnande besked. Man får ju hoppas att majoriteten som postar här inte representerar majoriteten av svenska befolkningen för då är jag djupt oroad över varför svenskar blivit så korkade.

Håller med, men finns det nån sanning i dem?
Ørjan Olsvik, professor i medicinsk mikrobiologi:

Det kan tyckas att vi är lite eller kanske mest bekymrade för säkerheten. För de flesta är coronavirus inte farligt. De som är döda var redan sjuka. Corona är ett vanligt virus som är mildare än en vanlig influensa.

Man har ju inte hört så många påståenden i Sverige/Europa/Kina som styrker att det rör sig om "ett vanligt virus".

Det här kan jag dock hålla med om:

Så vi har en tradition att överreagera när ett nytt virus kommer. Vi är historielösa och mänskliga, vi följer rädslan, även om den inte är verklig.

Låt oss inte göra samma misstag igen. Låt oss inte skapa onödig rädsla och i värsta fall ett vaccin som friska människor blir sjuka resten av livet.

Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Om det är så omöjligt att stoppa införseln av coronahostare i landet eftersom det handlar om så många människor som är i behov av karantän kan man väl gå igenom reselistor och konfrontera varenda jävel som varit i högriskländer och åtminstone tvinga dem till provtagning tills de visar negativt? Dessa uppgifter finns garanterat sparade i någon databas i vårt övervakningssamhälle.

Bara för att man inte kan lösa problemet till 100% är det ingen ursäkt till att kapitulera.

Haha, ska du stå och hota resenärer från Italien och Iran på Arlanda med en spade när de står vid bagagehämtningen? Det vore en rolig syn.
Citera
2020-02-26, 18:39
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
... och därför måste detsamma även gälla för SARS-CoV-2 menar du? Om inte varför överhuvudtaget nämna något helt irrelevant?

Nej, såklart inte. Det är bara en jämförelse om hur det såg ut med Svinis.
Citera
2020-02-26, 18:40
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
ITALIEN:

Smittad :383 (varav 60 nya i dag)

Allvarligt/kritisk sjuka : 35 !!! det är 16 nya i dag !!!

Döda : 12 (varav 1 nya i dag)

Friska: 3

35 Allvarligt/kritisk sjuka utav 383 smittade är MYCKET OROANDE,
det är ca 10% av de smittade som blir Allvarligt/kritisk sjuka.
Jag tror mer och mer på at viruset har muterat i Italien

Källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/

Tack för rättelsen från andra medlemmar
Sorry det är i dag 16 nya allvarligt/kritisk sjuka i Italien, inte 23 som jag skrev tidligare.
Jag har nu rättat till det i mitt innläg.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Ur samma artikel:

"– Nej, det vi kan förvänta oss är att vi får enstaka fall i Sverige, i form av resenärer från drabbade områden.
Men en spridning uppstod ju i Italien?
– Ja, och det kan tänka sig att man även här får en spridning kring ett fall, men då gäller det att man snabbt jobbar aktiv med smittspårning. Och smittspårning är något vi är väldigt duktiga på, säger Therese Thunberg*."

* biträdande smittskyddsläkare vid regionen.

Jag tycker att det är lite väl ignoranta svar. Vad hjälper det med smittspårning om nu de misstänkta fallen har gått igenom hela Arlanda och nyst och hostat sig? Givetvis är det flyg som gäller från Italien till Skellefteå med byte i Arlanda.

"Smittsårning" är knappast lönt, har vi skiten här så kommer vi inte ikapp med att fånga in smittspridarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Ja om man får en adekvat vård. Sverige kan inte ge den vården till mer än ett fåtal smittade.
Allas extremt lika värde tror jag pausas när vårdplatser ska dedikeras personer med viktiga samhällsfunktioner.
Löfven och andra stora samhällbyggare och värdegrundsevangelister ska nog kunna få hjälp åtminstone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in