2020-02-21, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Egentligen undrar man, vilken nytta har det att införa reserestiktioner och karantän?

Ett virus av den typ vi nu har att göra med har mänskligheten inte sett på 102 år. Det kommer att sprida sig över hela världen oavsett vad vi gör för att fördröja detta. Karantäner och reserestriktioner är bara att fördröja det.

Ett vaccin tar 1-2 år att utveckla och ytterligare månader att producera så att det gör någon väsentlig skillnad för världspopulationen.

Är det egentligen inte bäst att helt enkelt låta viruset ha sin gång? Som för 102 år sedan, som så många gånger i historien. Vad anser ni?

Ligger något i det du säger men problemet med detta virus är att det i så fall är för mesigt. Om jorden skall rensas på människor borde ett virus med minst 50% dödlighet cirkulera och det skall ej bry sig om ålder, etnicitet. Det skall vara lite som att singla slant.
Är någon 75 år med 1/12 chans att överleva så tror jag inte de håller med en som ligger i åldern 10-39 år med 0,2% chans att dö. Dvs 1/500 dör i den åldern .
Citera
2020-02-21, 22:04
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Egentligen undrar man, vilken nytta har det att införa reserestiktioner och karantän?

Ett virus av den typ vi nu har att göra med har mänskligheten inte sett på 102 år. Det kommer att sprida sig över hela världen oavsett vad vi gör för att fördröja detta. Karantäner och reserestriktioner är bara att fördröja det.

Ett vaccin tar 1-2 år att utveckla och ytterligare månader att producera så att det gör någon väsentlig skillnad för världspopulationen.

Är det egentligen inte bäst att helt enkelt låta viruset ha sin gång? Som för 102 år sedan, som så många gånger i historien. Vad anser ni?
Har läst dina inlägg och nog anser jag att du har både turbo och lustgas på dina beräkningar men visst kommer det att gå globalt sinom tid. Såvida inte något görs.
Men vem ska göra det? Vissa länder har tagit till vissa restriktioner men gör inte alla det så är det ju bara ett spel för galleriet i längden.
Citera
2020-02-21, 22:06
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Ja. ursäkta för dubbelpost men jag klippte in fel i svaret till dig och för enkelhetens skull tar jag om det.

Källan- denna uppenbara dyngspridare på Youtube- hänvisads det som sagt till häri tråden i förrgår (då rörde det sig om krematorier).

Ja, så här enkelt är det att skapa falska nyheter.

https://www.youtube.com/watch?v=6o-JiIp15_k
Bäste Sven kan du visa på bevis på att detta inte stämmer? Gärna bevis från vetenskapliga artiklar! Nej det kan du inte! Du blundar för allt som inte passar din egen agenda, tyvärr.
Citera
Medlem
Citat:

Här är en länk hur St Louis i US halverade dödligheten i Spanska sjukan https://www.cityhealth.org/blog/2018/12/5/a-tale-of-two-cities-the-catastrophic-1918-flu-pandemic-can-guide-city-policymakers-today

Du kan även googla varför Milano nästan undkom första omgången av digerdöden helt medans närliggande städer kunde ha ett dödstal på 70% , även om Milanos åtgärder var grymma. Vid senare omgångar så släppte de på karantänen och då steg dödstalen.

PS om inte annat så kan man ha jämnare belastning på vården = mindre panik . Plus vinna tid till ev ett vaccin.
Senast redigerad av pollarn 2020-02-21 kl. 22:12.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Förmodar det. Vem annars? De kanske har läst här och kände sig tvungna?

Jag förutsätter att en del myndigheter läser här. Tror en del journalister gör det också. Kanske är det därför vissa vill ha länkar hela tiden.

Vi gör jobbet åt dom när vi dammsuger nätet på info.
Citera
2020-02-21, 22:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Jasså du har info om att hon fått intensivvård, dela gärna med dig av källan på det.

Vårdtiden säger en hel del ja. Det har handlat om betydligt mycket mer än den omtalade ”snuvan”.

Det är i andra veckan som kriget börjar när immunförsvaret gått i gång och slår hej vilt i blindo, då fienden är oidentifierad men cellen känd.
Citera
2020-02-21, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vårdtiden säger en hel del ja. Det har handlat om betydligt mycket mer än den omtalade ”snuvan”.

Det är i andra veckan som kriget börjar när immunförsvaret gått i gång och slår hej vilt i blindo, då fienden är oidentifierad men cellen känd.
Så du vet alltså att hon fått intensivvård? Väntar fortsatt på källa då, eller så kan du sluta sprid egna antaganden som sanningar. Enkelt
Citera
2020-02-21, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Symptomerna är i princip samma som influensa, så hur vet dina bekanta vilka som har coronaviruset om jag får fråga? Låter mest som bs rykten baserat på absolut ingenting. Med det sagt så kan det säkert vara utspridd, men du måste ju liksom ha lite källkritik innan du postar sådant.

Tack jag var just källkritiskt. Jag skrev att det var rykten. Men de var rätt övertygade. Finns rätt taskigt med källor därifrån.
Jag säger inte att jag tror på det som sägs. Rapporterar bara det jag hört. Ryktesvägen.
Det är mer värt att höra information från människor på plats ibland än att höra det från statliga reglerade medier.
Med det sagt ingen aning om det är sant.

Edit. Det var 2 bekräftade fall enligt ryktet. Fortfarande ett rykte.
Citera
2020-02-21, 22:19
Medlem
Havremopedens avatar
Folk här inne som tror att detta kommer bli som SARS där värmen drastiskt sänkte hur många som fick viruset..

https://twitter.com/livecrisisnews/status/1230944706038726656

This could mean the virus will continue to stay alive through the summer which is concerning as other coronavirus strains have been researched not to survive well in warm climate
Citera
2020-02-21, 22:20
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag förutsätter att en del myndigheter läser här. Tror en del journalister gör det också. Kanske är det därför vissa vill ha länkar hela tiden.

Vi gör jobbet åt dom när vi dammsuger nätet på info.
Visst är det så. de både hämtar info och tar tempen här. Därför tycker jag att Flashback är det bästa svenska stället att vara på.
Citera
2020-02-21, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
"Chinese Authorities in Coronavirus Epicenter Have Begun Partially Shutting Down the Internet"

https://www.theepochtimes.com/chinese-authorities-in-coronavirus-epicenter-have-begun-partially-shutting-down-the-internet_3245251 .html

Intressant antikommunist-Kina tidning. En annan intressant artikel om att 'kinesviruset är ett misslyckat biovapen.'

Citat:
People’s Liberation Army (PLA) Gen. Zhang Shibo went even further in his 2017 book “War’s New High Land,” claiming that “modern biotechnology development is gradually showing strong signs characteristic of an offensive capability,” including the potential for “specific ethnic genetic attacks.”

To be perfectly clear, what Zhang is talking about are bioweapons that kill other races, but for which people who look like him would have a natural or acquired immunity.

https://www.theepochtimes.com/is-the-coronavirus-a-bioweapon_3231180.html
Citera
2020-02-21, 22:24
Medlem
Hade det varit en skillnad om Coronaviruset hade skett under juli? Dvs +25 grader i hela Europa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in