2020-02-26, 13:05
Medlem
Sheps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
3 misstänkta fall i Blekinge, alla 3 hemkomna från Italien , nu tror jag inte Sveriges tur håller i sig längre, men beredskapen är god.

Källa?
Citera
2020-02-26, 13:05
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Kanske fel tråd att diskutera i men kommer Corona att skapa ett nytt paradigmskifte? När det här blåst över, kommer världen att få strängare kontroll av gränser? Större kontroll av varor och människor? Kommer företag att flytta hem sin produktion till sina egna länder? Kommer företeelser som "fri rörlighet", "passfrihet" och "migration" att omvärderas?

Troligtvis inte. Beroende på vad som händer, men det ska nog mycket till för att detta ska ske. Ekonomin styr.
Citera
2020-02-26, 13:06
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idpentz
Och om viruset kommer hit på allvar som svininfluensan? Jaha och?

Det här är inget mördarvirus som dödar alla det infekterar. Är man i en riskgrupp, då kan man oroa sig men jag tvekar på att det är cancerpatienter, hjärtsjuka, gamla och svårt diabetessjuka som står för majoriteten av inläggen i den här tråden.

Du går från ett felaktigt inlägg till ett annat.

Svininfluensan skulle kunna vara lillasyster till corona, men fortsätt du låtsas att allt är bra. Det kanske är lika bra efter man fått höra det finns 5-6 platser per sjukhus.
Citera
2020-02-26, 13:07
Medlem
Ja vi har sett URSINNIGA resultat när det kommer till minskad spridning och antalet recovered fall. Det är knappt någon som smittas och min tro att vi inte kommer få över 100 000 smittade är nog ren självklarhet nu.

Jag har min vän Arben som är bra på matematik och vi har teoretiserat och räknat och det ser väldigt lovande ut, det är bara några få talet fall i nya länder, men dessa kommer vara i karantän och då kommer inte fler bli smittade så det är skönt detta.

Vi tror detta är bort blåst i slutet av mars som senast.

Tror inte ens vi har kapacitet att nå 85 000 smittade.

Så njut av livet nu, jag har en champis på kylning som jag kommer sabrera i kväll, för det är bara att resa och ta det lugnt. Ni här i tråden bara överdriver, ni behöver bli lite mer avslappnade.
Citera
2020-02-26, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shep
Källa?
https://www.svtplay.se/video/25761368/nyheter-direkt/coronaepidemin-sprider-sig-presstraff-om-sveriges-beredska
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det återstår väl att se. Långt över 2000 döda i Kina. Lite drygt 100 döda i resten av världen. Plus det faktum att det var jävla Kina genom sina usla matmarknader som skapade viruset gör väl inte att de ska klappa sig om axeln.

Det är dock lite typiskt Kina. I det dagliga livet ser man mellan fingrarna med mycket. Men om något prioriteras av ledningen så har man enorm kapacitet att se till att det händer.
Nu uppges att man förbjudit all handel med vilda djur, inkl om jag förstår det rätt krokodilfarmer och dylikt.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Ja, låt oss öppna en direktlinje till Qom i Iran

Nej, det är väl onödigt? Men nu har den här mannen du pratar om en resa inbokad om flera månader. Att redan nu säga att han inte tänker åka är lite väl tidigt. Ingen vet hur läget är till sommaren. Viruset kan ha utrotat sig självt genom sina ständiga mutationer eller så är vi inne i helvetet och då tror jag inte någon är ute och reser oavsett.
Citera
2020-02-26, 13:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen
60 årig coronasjuk man i Frankrike är död. 47 åring i Tyskland kämpar för sitt liv.

Dessa är relativt unga.

Nån som känner till om de två männen var kärnfriska innan smittan ?

47-åringen i NRW hade en grundsjukdom, men de säger inte vilken.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sargour
Brakar det loss nu?

https://www.expressen.se/nyheter/who-forbered-for-en-pandemi-/

Det har redan brakat loss i flera länder. Ett fall i Brasilien är ingenting i jämförelse med Sydkorea, Italien och Iran.
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Hur många doomsday preppers har dragit till skogs då månne?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Nej, det är väl onödigt? Men nu har den här mannen du pratar om en resa inbokad om flera månader. Att redan nu säga att han inte tänker åka är lite väl tidigt. Ingen vet hur läget är till sommaren. Viruset kan ha utrotat sig självt genom sina ständiga mutationer eller så är vi inne i helvetet och då tror jag inte någon är ute och reser oavsett.

Hursomhelst , fel läge att säga på Lunchekot att säga att man vill resa till QUM.
Citera
2020-02-26, 13:11
Medlem
Anders Tegnell "tror inte" på utbredd smitta i Sverige eftersom de redan har testat 200 personer.
För i helvete kom igen.

Dessa människor i Sverige testades när viruset mestadels var begränsat till Kina. Man kan ju med lite logiskt tänkande förmoda att svenskarnas resevanor är mer kopplat till Europa, och vissa länder i mellanöstern såsom Iran/Irak där vi har många medborgare ifrån. Därmed kan man också dra slutsatsen av att när dessa nissar kommer hem efter sportlovet från Italien/Österrike/Iran/Frankrike så kommer våra fall att skjuta i höjden. Men den kopplingen är han inte förmögen att göra.

Skrämmande usel slutledningsförmåga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in