Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Har de lyckats kontrollera det i kina nu?
Jag litar inte riktigt på kinesiska siffror men i hubei rapporterades bara 400 nya infekterade och 52 nya dödsfall och i förrgår 500 nya fall och 68 nya dödsfall vilket set mycket positivt jämför med för ca en vecka sedan.
Ett annat skäl till att vara skeptisk till siffrorna förutom att diktaturer som Kina ofta ljuger vitt är ju att vården i Wuhan och Hubei måste ju gå på knäna nu och korrekt rapportering, diagnosticering och dödsorsak måste vara extremt svårt att genomföra.
Det verkar långsamt bli lite bättre i Wuhan och Hubei. Jag tror att man delat upp siffrorna i bekräftade (där har man fastställt att personen bär på det specifika viruset) och misstänkta, där personen visar symptom.
Rimligen kan man utgå från att många av de misstänkta fallen är sjuka.
Jag tror att man kan lita på siffrorna från Kina i den meningen att de inte avsiktligt förvrids på hög nivå till att vara lägre. Det ligger inte i partiets intresse att ge intrycket att man överreagerar när man väl bestämt sig för att sätta miljonstäder i karantän.
Politbyrån har varit väldigt tydliga med att de kommer behandla lokala myndigheter som mörkar med allt annat än silkesvantar, så det ska mycket till att man mörkar där. Det vore liktydigt med att gå rakt emot partiets direkta order i en krissituation vilket kan leda till såväl avsked, uteslutning ur partiet + rättslig påföljd samt uthängning som avskräckande exempel.
Däremot kan mörkertalet vara stort p.g.a. personer med mildare symptom inte söker sig till vården av rädsla att bli smittad på feberkliniker/sjukhus.