2020-02-25, 18:00
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Naturligtvis föreligger inga fel.
Lisbeth Palme såg mördarens ansikte och pekade från den första stund hon såg Petterssons nuna ut honom såsom varande skyldig till mordet.
Vidare är det naturligtvis orimligt att anta att hon förväxlat det ansikte som hon för alltid å det bestämdaste sa var Christer Petterssons med någon annan som befann sig på brottsplatsen.
Rent juridiskt torde kunna tilläggas att Christer Pettersson hade fällts även i hovrätten OM polisens videokonfrontation hade utförts på korrekt sätt.
Att Pettersson undvek fällande dom i hovrätten berodde inte på att Lisbeth Palmes vittnesmål var svagt.Han kom undan på en teknikalitet.

Till slut kan tilläggas att betydligt flera vittnen som på nära håll bevittnar en mördares ansikte har rätt än fel.

Slutligen bör noteras det för Massajen besvärande faktum paktum att det onekligen var Lisbeth Palme som befann sig på brottsplatsen och att det var Lisbeth Palme som såg in i mördarens ansikte.I allra bästa fall så låg Massajen samtidigt och sov många långa mil därifrån..alternativt knappt ens var född,så rent objektivt måste man tillmäta LPs vittnesmål betydligt större tyngd än valfri spekulation från person som aldrig varit involverad i utredningen eller befann sig på mordplatsen runt 23.21.30 den 28 Februari 1986.
Vad Lisbet såg eller inte såg kan ingen veta. Vad vi däremot säkert vet är att hennes s k vittnesmål var oanvändbart dvs helt värdelöst.
Hur bemöter du Holgerssons expertutlåtande?
Du har dock rätt på en punkt. Mordnatten befann jag mig långt därifrån. 1100 km närmare bestämt.
Citera
2020-02-25, 19:22
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ja, så var det.

Att det fortfarande finns personer som idag tror att Christer var skyldig är CP-skadade. Idag är det uppenbart att det var en set up via Cedergren och Thure Nässen. Vilket villigt köptes av Ölvebro. Där åklagaren hjälpte henne. Utpekandet var enda ''beviset''. Därför blev han frikänd i Hovrätten.

Sanningen är att Lisbet dagen efter mordet vittnade om att hon aldrig såg mördarens ansikte. Trovärdighet noll.

I vilket förhör vittnar LP att hon aldrig ser mördarens ansikte? Syftar du på förhöret den första mars nedan?

http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html
Citera
2020-02-26, 00:40
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Att Lisbeth Palme är den enda personen som vid tiden för brottet ser mördarens ansikte är tämligen oomtvistat i officiella sammanhang.Hon pekade vid två olika rättegångar samt en vittneskonfrontation samt vid tidigare fotokonfrontation med vad hon själv säger 100 procents säkerhet ut Christer Pettersson såsom varandes mördaren.

Ingen kan med 100 procentig säkerhet påstå att hennes utpekande är felaktigt.Tvivel må råda om hennes beskrivning av mördarens klädsel,men hennes identifikation av mördarens ansikte kan knappast upplevas såsom förvillande.Hon var från sekunderna efter det dödande skottet fram till sitt sista andetag 100 procent säker på att det var Christer Pettersson hon såg.Förväxling med till exempel Kjell Anders Björkman ligger inom det rimligas gräns när det gäller klädseln,dock finns inte en chans att hon kan förväxla Petterssons ansikte med Björkmans då de är allt för olika utseendemässigt.

Att Lisbeth Palme var den enda som såg mördarens ansikte är klart.Vidare att hon alltid med 100 procents säkerhet pekade ut Christer Pettersson samt att någon förväxling gällande ansiktet inte kan påvisas på något som helst trovärdigt sätt.

Jag anser att LPs kategoriska och kontinuerliga utpekande av Christer Pettersson som GM måste väga starkt.Det finns inga som helst belägg i fakta för att hon medvetet ljuger härvidlag eller att hon ens omedvetet missuppfattar mördarens ansikte.
Väl talat!
Ja, ingen tvekan hos Lisbet, hon var bombsäker på sin sak; detta var hennes makes mördare!

"Hon berättar att hon varit så säker på att hon inte skulle möta den man som stirrat henne i ansiktet någon meter bort i riktning mot Dekorimaskylten. "Och så var det HAN!”
Det fanns inte minsta tvekan berättade hon. Hon hade fått en chock när hon såg honom.
Hon hade försökt lugna ned sig själv och noga följa hur han rörde sig runt i rummet för att
se om det fanns någonting i rörelsemönstret som avvek från hennes ”film". Det
fanns det inte. Hon var helt säker." (Ur Ulf Dahlstens bok "Nirvana kan vänta")

Sonen Joakim i intervju från 2013:

Joakim Palme är klar över vem han tror mördade hans far.

– Det finns ett mycket klart utpekande från mordplatsen av min mor. Det finns också ett antal utpekanden i närheten av mordplatsen och även min bror pekade ut Christer Pettersson. Om man ska ställa de väldigt konkreta observationerna mot de som saknar förankring på mordplatsen så vet jag vad jag drar för slutsats, säger han och fortsätter:

– Min slutsats är att om mordoffret hade varit ett annat så hade det blivit en fällande dom även i hovrätten. Men eftersom mordoffret var Olof Palme så ställdes det högre beviskrav.

https://www.expressen.se/nyheter/joa...n-ar-mordaren/

Advokat Leif Silbersky:

– Hade förundersökningen och rättegången inte misskötts på ett så skandalöst sätt så hade han utan tvekan blivit dömd även i hovrätten, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experter-1

Allt talar för att det var CP som avlossade de två skotten på Sveavägen för 34 år sedan
och eftersom hans namne, åklagaren alltså som sannerligen har blivit rikskänd i dagarna
genom sitt utspel, uppenbarligen inte kommer att lansera personen Lisbet Palme pekade
ut som gärningsman med en sådan fullkomlig övertygelse vid sin utlovade presskonferens
nån gång framåt sommaren, så lär det bli någon oskyldig stackare istället som hängs ut om
nu någon alls blir uthängd som Olof Palmes mördare.

“Bara jag, mördaren och en till vet vem som sköt Palme”

Notabelt är att Christer Pettersson under hela det bombintensiva året 1983 fungerade som livvakt åt Tingström och då var beväpnad med en magnumrevolver. Det vapnet kom från knarklangaren Sigge Cedergren (1931-96), och med revolvern i sin lätt darrande näve hade Pettersson tränat prickskytte ute på Ingarö, där bombmannens sommarresidens var beläget.

Den som påstår att Tingström hatade det officiella Sverige gör sig knappast skyldig till någon överdrift. Enligt de planer han välvde skulle (i) konungen, (ii) statsministern och (iii) justitieministern successivt likvideras i tur och i nämnd ordning. Nu gick det som bekant inte riktigt så. Det berodde dels på att Lars T dömdes till livstid i ”Stora bombmålet” och inte hade järnkoll på händelseutvecklingen ifrån sin ensamcell i tukthuset, dels på att Christer P råkade zooma in vårt lands regeringschef i stället för rikets monark utanför biografen Grand på Sveavägen en kylslagen och däven vinterdag för närmare 27 år sedan.

Ja, vi minns alla vad som hände fredagen den 28 februari 1986. Det var ju då som bröderna Sten-Ove och Sture Bergwall slutgiltigt avvecklade sin gemensamma butik i utkanten av Falun, och det var då som Olof Palme sköts till döds på öppen gata i Stockholm klockan 23:21, sannolikt av Christer Pettersson och troligtvis på uppdrag av bombmannen – Lars Tingström. Skytten hade inget egentligt motiv men det hade Tingström i desto högre grad.

Det finns många klassiska Pettersson-citat. ”Bara jag, mördaren och en till vet vem som sköt Palme” är ett av de mest kända. Här syftar ”mördaren” enligt mitt sätt att se på Tingström och ”en till” på spelklubbsägaren (Oxen), knarklangaren, revolvermannen etc., etc. Sigge Cedergren, medan ”jag” naturligtvis är 470423-1093 Carl Gustaf Christer Pettersson från Malmvägen 24A i Sollentuna.

”Bara jag själv, mördaren och den som beställde mordet vet …” är en annan utsaga av samme man. Här finns, så vitt jag kan se, bara två aktörer, Pettersson själv och Tingström, där det talande subjektet fullt ut identifierar sig med mördarrollen.

https://www.lindelof.nu/bara-jag-mor...om-skot-palme/
Senast redigerad av Grandioso 2020-02-26 kl. 00:51.
Citera
2020-02-26, 08:29
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Väl talat!
Ja, ingen tvekan hos Lisbet, hon var bombsäker på sin sak; detta var hennes makes mördare!

"Hon berättar att hon varit så säker på att hon inte skulle möta den man som stirrat henne i ansiktet någon meter bort i riktning mot Dekorimaskylten. "Och så var det HAN!”
Det fanns inte minsta tvekan berättade hon. Hon hade fått en chock när hon såg honom.
Hon hade försökt lugna ned sig själv och noga följa hur han rörde sig runt i rummet för att

– Det finns ett mycket klart utpekande från mordplatsen av min mor. Det finns också ett antal utpekanden i närheten av mordplatsen och även min bror pekade ut Christer Pettersson. Om man ska ställa de väldigt konkreta observationerna mot de som saknar förankring på mordplatsen så vet jag vad jag drar för slutsats, säger han och fortsätter:

– Min slutsats är att om mordoffret hade varit ett annat så hade det blivit en fällande dom även i hovrätten. Men eftersom mordoffret var Olof Palme så ställdes det högre beviskrav.

Advokat Leif Silbersky:

– Hade förundersökningen och rättegången inte misskötts på ett så skandalöst sätt så hade han utan tvekan blivit dömd även i hovrätten, säger han.

Allt talar för att det var CP som avlossade de två skotten på Sveavägen för 34 år sedan
och eftersom hans namne, åklagaren alltså som sannerligen har blivit rikskänd i dagarna
genom sitt utspel, uppenbarligen inte kommer att lansera personen Lisbet Palme pekade
ut som gärningsman med en sådan fullkomlig övertygelse vid sin utlovade presskonferens
nån gång framåt sommaren, så lär det bli någon oskyldig stackare istället som hängs ut om

Notabelt är att Christer Pettersson under hela det bombintensiva året 1983 fungerade som livvakt åt Tingström och då var beväpnad med en magnumrevolver. Det vapnet kom från knarklangaren Sigge Cedergren (1931-96), och med revolvern i sin lätt darrande näve hade Pettersson tränat prickskytte ute på Ingarö, där bombmannens sommarresidens var beläget.

Den som påstår att Tingström hatade det officiella Sverige gör sig knappast skyldig till någon överdrift. Enligt de planer han välvde skulle (i) konungen, (ii) statsministern och (iii) justitieministern successivt likvideras i tur och i nämnd ordning. Nu gick det som bekant inte riktigt så. Det berodde dels på att Lars T dömdes till livstid i ”Stora bombmålet” och inte hade järnkoll på händelseutvecklingen ifrån sin ensamcell i tukthuset, dels på att Christer P råkade zooma in vårt lands regeringschef i stället för rikets monark utanför biografen Grand på Sveavägen en kylslagen och däven vinterdag för närmare 27 år sedan.

Ja, vi minns alla vad som hände fredagen den 28 februari 1986. Det var ju då som bröderna Sten-Ove och Sture Bergwall slutgiltigt avvecklade sin gemensamma butik i utkanten av Falun, och det var då som Olof Palme sköts till döds på öppen gata i Stockholm klockan 23:21, sannolikt av Christer Pettersson och troligtvis på uppdrag av bombmannen – Lars Tingström. Skytten hade inget egentligt motiv men det hade Tingström i desto högre grad.

Det finns många klassiska Pettersson-citat. ”Bara jag, mördaren och en till vet vem som sköt Palme” är ett av de mest kända. Här syftar ”mördaren” enligt mitt sätt att se på Tingström och ”en till” på spelklubbsägaren (Oxen), knarklangaren, revolvermannen etc., etc. Sigge Cedergren, medan ”jag” naturligtvis är 470423-1093 Carl Gustaf Christer Pettersson från Malmvägen 24A i Sollentuna.

”Bara jag själv, mördaren och den som beställde mordet vet …” är en annan utsaga av samme man. Här finns, så vitt jag kan se, bara två aktörer, Pettersson själv och Tingström, där det talande subjektet fullt ut identifierar sig med mördarrollen.

Det finns ett mer träffande citat från Crille: ”ja varför säger folk saker”.
Ni som är övertygade om hans skuld kanske kan förklara följande för mig som inte skådat ljuset:
1. Hur förklarar ni att två av varandra oberoende ojäviga vittnen under ed vittnade om att han befann sig på annan plats vid tidpunkten för mordet?
2. Om han agerade på uppdrag av Tingström: Hur förklarar ni att utredarna – som lade ned tusentals arbetstimmar – inte hittade något komprometterande vare sig i avlyssningarna eller korrespondensen dem emellan?
3. Hur förklarar ni att femton biobesökare sade att dom inte sett någon följa efter paret Palme? Trots att dom försökt se efter var eventuella åtföljande livvakter fanns.
4. Hur förklarar ni att inte ett pip från någon tipsare om någon revolver i omlopp hos Crille eller i kretsarna kring Sigge C kom in under alla dom månader då sökandet efter vapnet var som hetast? Trots utlovad miljonbelöning.
5. Hur förklarar ni att signalementet på Grandmannen avviker från signalementet på mördaren på platsen?
6. Varför bör Lisbets utsaga ses som ett trovärdigare än andras TROTS att hon var maximalt stressad på mordplatsen, ändrade sig flera gånger och konsekvent obstruerade mot övliga polisrutiner?

Jag har fler frågetecken som bör rätas ut, men börja där.
Citera
2020-02-26, 10:08
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Att Lisbeth Palme är den enda personen som vid tiden för brottet ser mördarens ansikte är tämligen oomtvistat i officiella sammanhang.Hon pekade vid två olika rättegångar samt en vittneskonfrontation samt vid tidigare fotokonfrontation med vad hon själv säger 100 procents säkerhet ut Christer Pettersson såsom varandes mördaren.

Ingen kan med 100 procentig säkerhet påstå att hennes utpekande är felaktigt.Tvivel må råda om hennes beskrivning av mördarens klädsel,men hennes identifikation av mördarens ansikte kan knappast upplevas såsom förvillande.Hon var från sekunderna efter det dödande skottet fram till sitt sista andetag 100 procent säker på att det var Christer Pettersson hon såg.Förväxling med till exempel Kjell Anders Björkman ligger inom det rimligas gräns när det gäller klädseln,dock finns inte en chans att hon kan förväxla Petterssons ansikte med Björkmans då de är allt för olika utseendemässigt.

Att Lisbeth Palme var den enda som såg mördarens ansikte är klart.Vidare att hon alltid med 100 procents säkerhet pekade ut Christer Pettersson samt att någon förväxling gällande ansiktet inte kan påvisas på något som helst trovärdigt sätt.

Jag anser att LPs kategoriska och kontinuerliga utpekande av Christer Pettersson som GM måste väga starkt.Det finns inga som helst belägg i fakta för att hon medvetet ljuger härvidlag eller att hon ens omedvetet missuppfattar mördarens ansikte.

Bra skrivit. MEN jag skulle nog påstå att det finns en till som hann se mördarens ansikte innan han försvann in i gränden. Vittnet jag pratar om var kanske den som var snabbast fram i rätt vinkel för att se. I sitt tidiga förhör pratar han om att han kunde skönja ansiktet men kan inte få fram minnesbilden. Drygt två månader efter mordet får han se ett foto på en person i en kvällstidning och då ploppar minnesbilden från mordplatsen upp. Han tar direkt kontakt med utredningen och avger sitt tips i maj -86.

Sök på "Jan-Carl Raspe" så får ni upp det fotot han såg i tidningen och som han tyckte påminde om mördaren. (Raspe dog för övrigt tio år före mordet, men han är alltså lik Palmes mördare enligt vittnet) Nej, Raspe är så långt ifrån SE som man kan komma däremot är han ganska lik en annan...
Citera
2020-02-26, 12:05
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Bra skrivit. MEN jag skulle nog påstå att det finns en till som hann se mördarens ansikte innan han försvann in i gränden. Vittnet jag pratar om var kanske den som var snabbast fram i rätt vinkel för att se. I sitt tidiga förhör pratar han om att han kunde skönja ansiktet men kan inte få fram minnesbilden. Drygt två månader efter mordet får han se ett foto på en person i en kvällstidning och då ploppar minnesbilden från mordplatsen upp. Han tar direkt kontakt med utredningen och avger sitt tips i maj -86.

Sök på "Jan-Carl Raspe" så får ni upp det fotot han såg i tidningen och som han tyckte påminde om mördaren. (Raspe dog för övrigt tio år före mordet, men han är alltså lik Palmes mördare enligt vittnet) Nej, Raspe är så långt ifrån SE som man kan komma däremot är han ganska lik en annan...

För att vara lite tydligare så syftar du alltså på Leif Ljungqvist.

http://www.itdemokrati.nu/page36j.html

https://www.expressen.se/nyheter/che...-palmemordet-/

Att Ljungqvist blir säker på sina uppgifter om CP och Stig Engström först senare försvagar förstås värdet av hans uppgifter, men annars anser jag att han gör intryck av att vara ett bra vittne, vars uppgifter bör tas på allvar.

Man kan notera att Ljungqvists uppfattning i inledande förhör är att det funnits en kort ögonkontakt mellan Lisbeth Palme och mördaren.
Citera
2020-02-26, 12:12
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
För att vara lite tydligare så syftar du alltså på Leif Ljungqvist.

http://www.itdemokrati.nu/page36j.html

https://www.expressen.se/nyheter/che...-palmemordet-/

Att Ljungqvist blir säker på sina uppgifter om CP och Stig Engström först senare försvagar förstås värdet av hans uppgifter, men annars anser jag att han gör intryck av att vara ett bra vittne, vars uppgifter bör tas på allvar.

Man kan notera att Ljungqvists uppfattning i inledande förhör är att det funnits en kort ögonkontakt mellan Lisbeth Palme och mördaren.

Nja, det är ju i maj -86 han ger sin bild(Raspe) av hur mördaren ser ut. Det är ju två år innan någon vet vem CP ens är. Så det går knappast att beskylla honom för att han skulle gå någons ärende i maj -86.
Senast redigerad av sankmark 2020-02-26 kl. 12:14.
Citera
2020-02-26, 12:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Nja, det är ju i maj -86 han ger sin bild(Raspe) av hur mördaren ser ut. Det är ju två år innan någon vet vem CP ens är. Så det går knappast att beskylla honom för att han skulle gå någons ärende i maj -86.

Nej visst, men hans säkra identifikation av CP och hans säkra vittnesmål att Stig Engström finns på mordplatsen några minuter efter mordet kommer senare.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2020-02-26 kl. 12:48.
Citera
2020-02-26, 12:53
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej visst, men hans säkra identifikation av CP och hans säkra vittnesmål att Stig Engström finns på mordplatsen några minuter efter mordet kommer senare.
Säker identifikation? Har du hört talas om Cold Reading?
Citera
2020-02-26, 13:00
Medlem
En sak i sammanhanget som förtjänar att uppmärksammas är skitpratet om Thure Nässen.
Jag kan på personliga grunder..som jag inte tänker gå närmare in på för övrigt..med visshet fastslå att Thure var en ytterst kompetent mordutredare med alltid ärligt uppsåt och en i övrigt ytterligt sammansatt personlighet.
Att se vissa fåntrattar försöka kleta skit på honom låter sig inte göras om man vet vad man snackar om och dessutom vill hålla sig till sanning.
Citera
2020-02-26, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Väl talat!

Advokat Leif Silbersky:

Vi sitter i samma båt när det gäller våra spekulationer i skuldfrågan.
Värt att notera är dock att jag inte tänker falla i samma fälla såsom så många redan gjort när det gäller Palmemordet(jag själv var riktigt kategorisk för ett antal år sedan).
Jag måste hålla möjligheten öppen för att annan teori och annan GM kan vara riktig.Sålunda påstår jag inte till hundra procent att CP var GM.Däremot påstår jag med hundra procents säkerhet att det i det offentliga material som finns att tillgå i skrivande stund,inte finns någon mera sannolik GM än Christer Pettersson.

Jag kommer att avvakta vad PU kommer att säga framåt sommaren.Möjligheten föreligger att de har hittat mordvapnet..och då kommer allt troligtvis att falla in efter detta.

Mordvapnet är nyckeln och den enda kvarvarande möjliga vägen framåt.

Mitt personliga intresse ligger i att rimligen kunna fastslå vem som sköt OP.CP eller annan är av för mig underordnad betydelse.Man kan inte surra sig så fast vid mast att annat blir viktigare.
Citera
2020-02-26, 13:21
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
En sak i sammanhanget som förtjänar att uppmärksammas är skitpratet om Thure Nässen.
Jag kan på personliga grunder..som jag inte tänker gå närmare in på för övrigt..med visshet fastslå att Thure var en ytterst kompetent mordutredare med alltid ärligt uppsåt och en i övrigt ytterligt sammansatt personlighet.
Att se vissa fåntrattar försöka kleta skit på honom låter sig inte göras om man vet vad man snackar om och dessutom vill hålla sig till sanning.
Polis Nässén är dömd för stöld i tjänsten. Absolut en sammansatt personlighet.

https://www.flashback.org/sok/n%C3%A4ssen?sp=1&f=439
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in