2020-02-26, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Finns ju inga motsättningar mellan att bestraffa alla typer av brott, man måste inte så att säga börja i ena ändan och arbeta sig mot den andra, man kan jobba på flera fronter.
Såna här brott är förstås ytterst tacksamma att beivra, höginkomsttagare som av ren dumhet kostar skattebetalarna miljontals kronor, det är troligtvis så bra att insatsen betalar sig själv. Samhället sparar alltså pengar i absoluta tal genom att genomföra en sån här insats. Alltså mer pengar över till att bekämpa annan brottslighet.
Dessutom slipper vi förhoppningsvis se deras klotter i framtiden. win-win.

Nej, detta är rent slöseri och skrämselbeteende. Dessa herrar kommer torska på det klotter de erkänt och ingentimg annat.

Utredningen kommer kosta bra mycket mer.
Citera
2020-02-26, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Två är namngivna och den tredje är det sekretess på, hans namn får man reda på när åklagaren lämnar in åtalet.

https://docdro.id/hCEBXeq
Jag vet inte om jag googlat rätt men några 12-miljoners villor ser jag inte skymten av. Den ena jag hittat verkar åtminstone vilja ge sken av att kunna betala för sig här i livet och det kan ju vara bra. Kan man anta att om de döms, att de blir solidariskt betalningsskyldiga?
Citera
2020-02-26, 08:17
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja
Nej, detta är rent slöseri och skrämselbeteende. Dessa herrar kommer torska på det klotter de erkänt och ingentimg annat.

Verkar ju vara ett solklart fall och den mesta utredning gjord, och det kommer bespara en del framtida kostnader, miljoner i arbete och uteblivna intäkter troligtvis. Samtidigt som det kan bli lite skadestånd som får betalas av höginkomsttagare som vill leka tuffa.

Men det du säger är att om en utredning kostar mer än eventuella böter och skadestånd och insparade kostnader för samhället så ska det inte beivras?
Låter ju sådär kan jag tycka. Jag tror mer på beivrande av alla brott, stora som små, och att det i en förlängning kommer att spara pengar för samhället på sikt, även om det kostar nu (vilket jag inte tror just det här gör och därför är win-win).
Citera
2020-02-26, 08:26
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Jag vet inte om jag googlat rätt men några 12-miljoners villor ser jag inte skymten av. Den ena jag hittat verkar åtminstone vilja ge sken av att kunna betala för sig här i livet och det kan ju vara bra. Kan man anta att om de döms, att de blir solidariskt betalningsskyldiga?

Du har nog googlat rätt, tänk dock på att det talas om en 12 miljonersvilla och inte flera, så det bör vara den tredje personen som har sekretess som bor där.

Jag vet inte men jag skulle tro att dom solidariskt döms att betala bötesbeloppet/kostnaderna för saneringen men även gissningsvis SL's interna utredning. Så staten kommer att ta pengarna från alla tre eller bara en av dom beroende på vart pengarna finns.
Citera
2020-02-26, 08:33
Medlem
Flying.Swines avatar
Citat:
Nej, de är pursvenska.... Tackar som frågar.

Vilket antagande? Jag sa ju att jag har insyn, hur är det med läsförståelsen?

Klockan är över sju och du sitter fortfarande klistrad på FB? Är du säker på att du har ett jobb eller sitter du och ljuger som vanligt?
Jomen visst, de Olivera är ju pursvenskt..
Citera
2020-02-26, 08:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis!

Ja, så är det nog, varje gång jag varit på Biltema så har jag betalat runt 100 kronor för färg att måla bilarna med.

När man lackar lite sten skott och sådant tar ju burken slut ganska fort.
Så därför kan man tänka sig för att måla ett helt tåg så går det åt massor av färg,
och måste bli "skit" kostsamt.

Även om man är företagare (ja det är jag också) så måste det ta på rörelsekapitalet att slänga ut pengar på "skit"
Därför ligger det nära till hands att tro dom säljer burkarna.

Rullkragen

billack och ''konst/klotter/graffitti-lack'' är två helt olika sorters färger. Billacken ska ju skydda bilen mot rost medan klotterlacken endast ska torka snabbt och vara svår att få bort. Förmodligen därför billack kostar mer.
Ja, att måla hela tåg går det nog åt många burkar men det utgör väldigt lite av den totala mängden klotter, t ex att ''tagga'' ner en hel tbanevagn (äldre cx) eller ett antal husfasader räcker en burk gott till, en typisk målning ''panel piece'' går det åt några stycken burkar.
Däremot blir kostnaden rejäl att åka fast på bar gärning och jag har hört att vuxna klottrare ''av normalgraden'' ha summor som 10-20 000 undanstoppat in case.
Citera
2020-02-26, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boxlunch
Rökare då, ska dom gå samma väg till mötes? Dom som dricker alkohol? Eller brukar droger? Som svindlar staten på pengar? Ska dom också gå samma vägen till mötes?

Nu är det ju inte olagligt att röka eller dricka alkohol, men visst får nog många fylletrattar sina äktenskap(och liv) förstörda. Människor som nyttjar olagliga droger ses allmänt på med åtminstone viss skepticism.
Citera
2020-02-26, 09:40
Medlem
Namnen?
Vi är ett gäng redo att dekorera deras liv.
Citera
2020-02-26, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Du har nog googlat rätt, tänk dock på att det talas om en 12 miljonersvilla och inte flera, så det bör vara den tredje personen som har sekretess som bor där.

Jag vet inte men jag skulle tro att dom solidariskt döms att betala bötesbeloppet/kostnaderna för saneringen men även gissningsvis SL's interna utredning. Så staten kommer att ta pengarna från alla tre eller bara en av dom beroende på vart pengarna finns.
Nu har jag googlat lite djupare och det verkar vara rätt filurer. JA verkar inte vara gift, påverkar det möjligheterna att klämma hushållet på skadestånd? De är skrivna på en pytteliten hyresrätt men man får väl hoppas på att det finns tillgångar någon annanstans. Sambon verkar åtminstone ha ett potentiellt välbetalt arbete vilket kan behövas när den valda pappan till sitt barn gör livsval som påverkar hushållsbudgeten väldigt negativt.

JO verkar inte heller av bostaden att döma vara överdrivet förmögen. Ett bolagsengagemang men bara som suppleant i ett aktiebolag som omsätter lite drygt miljonen. Förvisso gift vilket kanske breddar möjligheterna till utmätning men inte heller där ser det ut att finnas några tillgångar för att bekosta makens hobby.
Citera
2020-02-26, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nadal
Namnen?
Vi är ett gäng redo att dekorera deras liv.
Jo*nas Ahl*blom och Ji*m de Oliv*ier tillsammans med en ännu icke namngiven GM.

Det hade varit kul om någon satte lite färg på deras tillvaro och ursäktade det med att folk faktiskt röker eller något sådant. Men nu verkar båda bo i hyresrätter. Visserligen gör det deras bostäder till helt lovliga byten enligt framförda "regler" här i tråden men det skulle onekligen drabba helt oskyldiga plånböcker vilket jag skulle tycka vore mycket tråkigt.

Bilar? Båtar? Fritidshus? Det finns ju annat att försköna. Om någon tycker att det verkar orättvist så tänk bara på att det finns värre och dyrare brott någon annanstans så känns det säkert bättre.

Edit: JAs arbetsgivare kanske? Passande nog så verkar han ju i fastighetsbranschen på ett företag vars specialitet verkar vara att uppföra byggnader med stora gråa döda ytor...
Senast redigerad av Livsmissbrukare 2020-02-26 kl. 10:18.
Citera
2020-02-26, 10:59
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:

Inga som ens ironiskt ska kallas herrar. Psykfall är den rätta benämningen. Dom här störda nördarna har ungefär samma status som förra decenniets p-tömmare vilka behövde en påse över huvudet för att ens vistas ute. Så djävla pinsamma människor och jag hoppas att domstolen har samma uppfattning och dömer därefter.
Senast redigerad av Zoom008 2020-02-26 kl. 11:06.
Citera
2020-02-26, 11:09
Medlem
Meglomaniacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Jo*nas Ahl*blom och Ji*m de Oliv*ier tillsammans med en ännu icke namngiven GM.

Det hade varit kul om någon satte lite färg på deras tillvaro och ursäktade det med att folk faktiskt röker eller något sådant. Men nu verkar båda bo i hyresrätter. Visserligen gör det deras bostäder till helt lovliga byten enligt framförda "regler" här i tråden men det skulle onekligen drabba helt oskyldiga plånböcker vilket jag skulle tycka vore mycket tråkigt.

Bilar? Båtar? Fritidshus? Det finns ju annat att försköna. Om någon tycker att det verkar orättvist så tänk bara på att det finns värre och dyrare brott någon annanstans så känns det säkert bättre.

Edit: JAs arbetsgivare kanske? Passande nog så verkar han ju i fastighetsbranschen på ett företag vars specialitet verkar vara att uppföra byggnader med stora gråa döda ytor...

Äntligen lite namn på dessa herrar. Vem är den tredje och är det någon som kan länka till någon bild på dessa loosers?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in