Citat:
Ursprungligen postat av
Slalomkillennr1
Då undrar jag vem som är HP hjälpen någon måste ju startat verksamheten den uppstod ju inte ur intet. Din bror verkar ju inte heller stå bakom den starten.
Vem som startat verksamheten och vem som ”är” HP-Hjälpen är ju två helt olika frågor. I det här sammanhanget så har det föga betydelse vem som startat någonting, frågan som är relevant är vem som bedrev verksamheten.
Nästa relevanta fråga är vem som bedrev verksamheten under de presenterade tidsperioderna. I detta mål delas dessutom varje år upp på 4 momsperioder som måste bevisas var för sig. Bara för att någon såg inblandad ut 2018 så kan man ju inte applicera det 4 månader bakåt i tiden. Det innebär alltså att det är minst 12 momsbrott som ska bevisas var för sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Slalomkillennr1
Du är anställd i en verksamhet och jobbar för dem men du vet inte vem som är din arbetsgivare o vem som betalar ut din lön?
Vad har denna fråga med åtalet att göra? Det är lite som att ifrågasätta vilka man spelar onlinespel med. Man kan tjäna miljontals kronor på att spela spel med någon på nätet som man aldrig träffat och i dagens samhälle är det helt accepterat. Varför skulle det inte vara det i något annat avseende?
Om jag skulle börja arbeta på någon fabrik så skulle jag inte bry mig ett dugg om vem som betalar ut min lön, jag gör ett jobb och får betalt, någon skyldighet att ta reda på vem som betalar ut lönen finns inte. Jag tror nog att det finns en väldigt stor mängd personer som inte har någon som helst aning om vem som bär det yttersta ansvaret, särskilt i yngre åldrar. Även fast man i en fabrik ofta befinner sig i samma område eller byggnad så är det inte alls någon självklarhet att man någonsin har träffat den högsta chefen. Att ställa ett sådant krav i en domstol skulle vara helt orimligt och en uppenbar skenförklaring i brist på bevis.
Dina argument är otroligt märkliga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Slalomkillennr1
Vem skulle vara 20+och hoppa på ett sådant jobb. Verkar tveklöst orimligt.
Vad är det som är orimligt menar du? Och vad har åldern med saken att göra?
Citat:
Ursprungligen postat av
Slalomkillennr1
Man tar väl reda på att man får lön o av vem man ska få den.
Vad du gör i ditt liv och vad du tycker är normalt struntar nog de flesta i. Återigen, vad har detta med åtalet att göra? Oavsett hur det ligger till så skulle jag aldrig hjälpa en myndighet som utövar överdrivet våld och tvång.
Gå till närmsta stora industri och fråga sommarjobbarna om de vet namnet på personen som betalar ut deras lön. Sedan kan du föra lite statistik om det och lämna till åklagarna (de verkar gilla statistik).
När vi har den statistiken så kan vi utläsa om det är brottsligt att inte känna till löneutbetalarens namn!
Citat:
Ursprungligen postat av
Slalomkillennr1
Eftersom det bara är din brors o ditt namn som framkommit från starten- säger inte att det inte finns fler (som ni inte uppger) verkar det ju rimligt att ni/ han har ansvar så länge inte annat framkommer.
Att det bara skulle vara mitt och min brors namn som framkommit från starten är ren och skär lögn. Det var definitivt inte våra namn som dök upp först, och det var definitivt inte bara våra namn som dök upp när de väl dök upp. Namnen dök upp på grund av att någon anmälde en misstänkt penningtvätt, att Ekobrottsmyndigheten sedan kopplade detta till en näringsverksamhet är ett mysterium i sig. I detta ämnet finns det mycket som åklagaren begravt, det finns flera namngivna personer i förundersökningen som åklagarna fullständigt struntat i. Att resonera som så att uppgifterna måste komma till åklagaren serverat på ett silverfat av de misstänkta visar ju hur lata man varit. De påstår ju själva att det finns namn, telefonnummer och e-postadresser som är relevanta och intressanta, då kanske man ska undersöka det? Man kan ju i vart fall börja med att ställa frågor om det till de misstänka för att se om man kan ta sig längre.
Vad som initialt verkar rimligt är inte relevant. I en förundersökning om brott ska det ställas bortom rimligt tvivel, det innebär att man ska undersöka alla rimliga alternativ. Jag hade kunnat visa att jag inte är rätt person om jag myndigheten hade valt att samarbeta med mig under en enda dag. Får man visa underlag för sin ekonomi och visa exempelvis hur händelseförloppet gått till så kan man snabbt utesluta mig, men återigen så ville man inte göra det eftersom man då riskerade att stå utan åtal.
Vad som framkommer som rimligt är inte tillräckligt i domstol. Det är ju inte de tilltalade uppgift att motbevisa åklagarens påstående, men det är precis vad som sker med ditt resonemang. Skatteverket resonerade likadant.
Man kan inte presentera en pytteliten del av en förundersökning och säga ”det här är personerna vi hittade eftersom det var de enda personerna som de misstänkta namngivit. De måste därför vara ansvariga för allt”.
Man ska dessutom beakta att personer kan ta på sig ansvar för att skydda andra samtidigt som personer också kan skylla på andra för att skydda sig själv och andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Slalomkillennr1
Tycker du det är orimligt att folk tänker så?
Nej det är absolut inte orimligt, det är katastrofalt. Sedan vad ”folk” tänker struntar jag fullständigt i eftersom det som är viktigt i en förundersökning är vad juridiken säger.
Frågan är vem eller vilka som var näringsidkare, sedan tillkommer frågor som exempelvis vilken omfattning, vem eller vilka som skulle betala moms, vem eller vilka som skulle bokföra, osv.
Hade detta rört en förundersökning om narkotikabrott så hade folk blivit dömda utan tvekan, men nu är det inte det vi är åtalade för.
Citat:
Ursprungligen postat av
Slalomkillennr1
Men det är inte uppenbart att det funnits andra som har haft ansvaret i det jag hört o läst.
Jo det är uppenbart. Det finns ju till och med andra åtalade, till och med lagakraftvunna domar som visar att andra varit inblandade. Det finns exempelvis större juridiska möjligheter att åtala AZ för skatt och bokföringsbrott än vad det finns att åtala mig. Trots det så struntar åklagarna fullständigt i det och försöker använda honom som någon form av vittne för att jag ska bli felaktigt dömd. Helt sanslöst. Han berättar ju själv att han bedriver företag och att han struntat i att deklarera. Vad bra, då kanske man ska undersöka den saken lite närmare? Hur mycket tjänade herrn under 2016 egentligen? Var han verkligen inte med under 2017? Vart kommer hans uppgifter om 2015 ifrån? Varför stämmer det inte överens med den skriftliga bevisningen? Varför säger han i förundersökningen att han inte kan någonting om teknik, när han i domstolen berättar om att han kan automatisera telefoner? Efter en snabb googling visar det sig att han i sin egen verksamhet arbetar med artificiell intelligens, låter det som att han är teknisk okunnig? Hur kan AZ egentligen veta vad jag gjort om han bara påstår sig ha träffat mig vid 2 tillfällen 2016? Om han nu marknadsfört och administrerat MIN verksamhet så borde vi rimligtvis ha träffats fler gånger? Varför är hans berättelse så ofullständig?
Enligt skatteverket så är fuskverksamhet väldigt vinstgivande så då kanske man skulle kontrollera de personerna där det lyfts stora varningsflaggor. Men de som faktiskt VILL och till och med kan bevisa att man FÖRSÖKT deklarera och göra rätt för sig, de ska få flera års fängelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
Slalomkillennr1
Möjligt att så är fallet men då är det rimligt att bröderna funkar som andra och vill berätta för att själv gå fria.
För det första så fungerar inte jag som alla andra, där har du första problemet.
Sedan är det för mig oklart hur du menar på att ”bröderna” ska få en förklaringsbörda? Det finns ingenting som pekar på att vi skulle startat eller bedrivit verksamheten tillsammans över huvud taget. Jag tar 15-16 som exempel för det är så extremt tydligt hur fel allting är då.
-2015 så har ingen, alternativt bara Alexander deltagit i verksamheten.
-2016 så påstås i grova drag följande:
VG: Provledare och någon form av inblandning i administrering/marknadsföring
AZ: Administrering, marknadsföring, aktiv på provdagen
LKG: Aktiv på provdagen, administrering (sedan påstår hans närstående under förundersökningen att de levererat en miljon kronor till honom under 2016 men det har åklagare och skatteverket viftat bort)
OG: Läste upp frågor
VART i detta upplägg får du ”bröderna” till huvudansvariga? Man måste vara uppriktigt IQ-befriad om man drar den slutsatsen av ovan uppgifter. Vart i detta upplägg ser du någon form av rimlighet i att ”bröderna” delade på all vinst? Man behöver inte ens hitta fler inblandade för att man ska inse hur snedvridet hela åtalet är.
Att jag deltog är dessutom 100% muntliga uppgifter från andra, det finns ingen bevisning över huvud taget, andra har ju till och med självmant berättat att de deltagit. Möjligheterna för att få någon av VG, LKG eller AZ dömda för 2016 är ju betydligt högre (även om det är osannolikt) än va de är för mig (helt otänkbart). Ändå är det jag och VG som sitter åtalade??
Citat:
Ursprungligen postat av
Slalomkillennr1
Mänskligt helt enkelt om det uppenbart funnits andra som ansvarat o de varit anställda.
Hänvisar till ovan svar. Du får jättegärna peka på någon som helst omständighet som talar för att AZ var anställd och inte näringsidkare under tidsperioden 2015-2016, när du presenterat den bevisningen så kan vi börja diskutera andra inblandade. Man börjar rimligtvis med att utreda de namn man redan har. Att utredarna är LATA ska inte drabba någon som är misstänkt för brott.